Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Duistere praktijken, MOLLETTI HEEFT GELIJK (alweer)

do jun 16, 2005 19:16

Zoals jullie reeds weten heb ik problemen met m'n lichtschakelaar. (Bertone)
Eerstdaags ga ik 'm proberen te herstellen, maa rik moet eerst m'n stuur nog los krijgen (trekkertje) enz enz...
Zoals jullie ook reeds weten ben ik nog geen electrisch wonder. Proberen te meten leverde volgende op:
Volgens mij is:

De rode dikke draad de toeleverancier van 12V
De grijze dikke draad schakelt de koplampen aan.
De gele, dunnere draad schakelt achterlichten, kenteken, dash etc aan
De dikke groene heb ik niet kunnen meten, ik neem aan dat die de dimlichten aanstuurt ?
Massa niet meteen gevonden ? Of neemt ie die aan de stuukolom ?
Klopt bovenstaande ? Zo ja, klopt het dan ook dat ik tijdelijk, met een verborgen schakelaartje, spanning op de gele kan zetten en zo (in geval van nood) mijn achterlichten werkende krijg ? (want dat gedeelte is stuk aan de schakelaar)
Laatst gewijzigd door Michel op vr jun 17, 2005 18:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Duistere praktijken, the sequal

do jun 16, 2005 19:59

Geen Lampje en geen Willy Wortel dus.....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
:jumping:

Kheb een schakelaar (uitelkaar)op de werkbank liggen. Zodra ik ff tijd heb zal ik em ff voor je analyseren. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

GTVke
Full Member
Full Member

do jun 16, 2005 20:09

Michel , , meet eerst een keertje of je achteraan spanning hebt op de gele draad en massa .
Volgens het schema dat ik heb zit er ook nog een connector waarin voor en achter wordt doorverbonden na de zekeringkast , misschien dat daar de fout zit .
Het zijn toch enkel de achterlichten die niet functioneren ?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 16, 2005 20:21

heb ik gedaan en daar meet ik een triestige 0.11 v of zo ! (met ingeschakelde lichten uiteraard)
Achterlichten, dashboardverlichting, groene controlelampje en kentekenverlichting liggen der uit.
op de grijze meet ik wel 12v, dus vandaar mijn veronderstelling dat die naar de koplampen gaat (want die doen 't wel)

GTVke
Full Member
Full Member

do jun 16, 2005 20:46

De gele draad die van de schakelaar komt toe op de zekeringkast meet je daar 12V ? ook een keertje na de zekering meten .
Als je voor de zekering geen 12V hebt geeft je schakelaar niet door , erna de zekering .
Als je op deze 2 punten wel 12V hebt moet je zoeken naar die stekker waarnaar ik refereerde .
Die connector weet ik zo direct niet zitten ik ben gewoon van het schema aan het lezen , dus eventje zoeken .
Schema is trouwens van een GTJ van voor ' 75 klopt dat anders moet ik een ander nemen ?

Als je bij de achterlichten meet mag ik toch aannemen dat je een goede massa neemt ?

Egbertone
Guru
Guru

do jun 16, 2005 21:13

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 16, 2005 21:29

voor de zekering heb ik al niks meer, dus de schakelaar !
Prachtig schema, van Egbert !!!!! zelf een "ellentrik" leek als ik kan er toch een beetje weg mee ! Het klopt dus idd dat alles wat niet werkt bij mij op die gele zit !
wat ik niet snap (maar nogmaals, mijn kennis op dit vlak is zeer beperkt) is waarom die rode van het knipperrelais naar de lichthandle gaat ? die rode leek me de constante 12v te zijn ?

GTVke
Full Member
Full Member

Re: RE: Duistere praktijken, the sequal

do jun 16, 2005 21:38

Prachtig schema, van Egbert !!!!! zelf een "ellentrik" leek als ik kan er toch een beetje weg mee ! Het klopt dus idd dat alles wat niet werkt bij mij op die gele zit !
wat ik niet snap (maar nogmaals, mijn kennis op dit vlak is zeer beperkt) is waarom die rode van het knipperrelais naar de lichthandle gaat ? die rode leek me de constante 12v te zijn ?
Knipperlichtrelais ? Die rode 2,5 die toekomt op de schakelaar komt van de zekeringkast en gaat van daaruit rechtstreeks naar de + 12 .

Het schema van Egbertone is voor mij niet zichtbaar dus ik ga verder op mijn gegevens .

Egbertone
Guru
Guru

do jun 16, 2005 21:52

Michel,

In dit schema staan alleen de draden van de verlichting, wellicht dat ik iets te veel heb weggelaten :wink:
De rode van het knipperlicht en van de verlichting zitten gewoon samen op dezelfde voeding, niet op elkaar aangesloten. Er moet dus in het schema ook eigenlijk nog een accu getekend met een voedingskabel naar de zekeringkast!
Ik heb trouwens ook nog wel een compleet schema voor je, in Word, heb ik ooit weer van Cor gekregen :P

Voor wat betreft je verborgen schakelaar, inderdaad gewoon even proberen. Gele draad van de verlichting loshalen van de zekeringkast, hier een schakelaartje op en die weer op een plus op van de zekeringkast steken.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Duistere praktijken, the sequal

do jun 16, 2005 21:55

Knipperlichtrelais ? Die rode 2,5 die toekomt op de schakelaar komt van de zekeringkast en gaat van daaruit rechtstreeks naar de + 12 .

Het schema van Egbertone is voor mij niet zichtbaar dus ik ga verder op mijn gegevens .
op mijn schema ook Wim, maar bij Egbert komt ie van 't relais ?
Maar, behalve 't feit dat ik mijn schakelaar nog meer belast en dat de zekering 't misschien niet kan houden......kan ik mezelf toch even uit de nood helpen en geel bij grijs zetten ? of zie ik dit fout ? ben ik wel m'n stadslicht stand kwijt, maar ik zou dit maar tijdelijk doen tot ik ff tijd heb om langs iemand met een stuurtrekker te gaan !

Egbertone
Guru
Guru

vr jun 17, 2005 08:32

Michel,

Ik heb nu een accu in het schema er bij getekend, denk dat het zo wat duidelijker is!

http://home.wanadoo.nl/egbert-z/diverse/verlichting.pdf

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 17, 2005 08:44

:thumbs: thanks ! idd. veel duidelijker !

Stefano

vr jun 17, 2005 18:34

Hey Michel, ging normaal reageren in je gezocht-topic, maar was het uit het oog verloren. Eventueel kan je van mij eventjes een reserve-lichtschakelaar lenen, als die van jou hetzelfde is als bij een Amerikaanse 2000 gtv.( weet nameljk niet of er verschil is tussen de modellen qua lichtschakelaars) Btw ikzelf heb stuur eraf gekregen met een blokje hout en hamer en veel geduld.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Duistere praktijken, MOLLETTI HEEFT GELIJK (alweer)

vr jun 17, 2005 18:59

Wat niemand geloofde.........

Als ik met de schakelaar bewoog, had dat invloed (uitvallen) op het al dan niet werken van de kring achterlichten, dashboard enz....(de gele dus). dan weet je toch zeker dat het aan de SCHAKELAAR ligt ?

Wel: in een wanhoopspoging de stekker tip van Dré uitgeprobeerd en de ganse handel doet het weer ! :shock: :shock: :shock:

Hoe kan dat nou ???? :shock: :shock: :shock: :?: :?: :?: :?:

@ Stefano, thanks voor jouw aanbod !!!! maar voorlopig hoeft 't dus niet meer, lang leve Molletti !

Danny
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Duistere praktijken, MOLLETTI HEEFT GELIJK (alweer)

za jun 18, 2005 19:16

Kan je misschien vertellen wat de stekker tip van Dre is?
Heb het geprobeerd te zoeken op het forum maar kan het niet vinden of heb er overheen gekeken.
De bertone van me maatje heeft precies hetzelfde probleem
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

Terug naar “Algemene Technische vragen”