Pagina 1 van 3

kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: wo jun 15, 2005 22:50
door duke
We zitten weer in een discussie, ditmaal over het kromtrekken van schijfremmen.
Er is iemand die beweert dat als je een scheefgetrokken remschijf terug gaat afdraaien tot ze recht is, deze pas gaat kromtrekken bij een hogere temperatuur doordat deze remschijf hardere eigenschappen zou bezitten omwille van de voorgaande verwarming?

RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: wo jun 15, 2005 22:59
door ravado
een afgedraaide krom getrokken remschijf zal eerder weer krom trekken als een normale remschijf. Dit komt omdat je bij het afdraaien van een kromme schijf de schijf op de kromme plekken eigenlijk wat dunner maakt om te compenseren tov de rest vd schijf..... (t zijn maar tiendes van mm's maar toch) hierdoor blijft deze "dunnere"plek een zwakke plek en zal eerder krom trekken bij een volgende belasting......

RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: wo jun 15, 2005 23:01
door duke
Zo denken wij er dus ook over !
Bedankt voor de reactie

RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 09:02
door kroehlur
eeehm....

Maar als die afgedraaid is, is die toch juist recht - ergo zijn er geen dunnere plekken of gebieden maar alles is precies de zelfde dikte. De schijf in zijn geheel is dus wel dunner.

Of dat temperatuur verhaal nou klopt of niet weet ik niet, maar de schijf heeft een egale dikte.

Re: RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 10:18
door @lfa@lgra
eeehm....

Maar als die afgedraaid is, is die toch juist recht - ergo zijn er geen dunnere plekken of gebieden maar alles is precies de zelfde dikte. De schijf in zijn geheel is dus wel dunner.

Of dat temperatuur verhaal nou klopt of niet weet ik niet, maar de schijf heeft een egale dikte.
Jij snapt et... :thumbs:

Maar dat afgedraaide schijven eerder kromtrekken heb ik ook altijd ervaren. De enige reden die ik kan bedenken is dat een dunnere schijf minder materiaal bevat en dus eerder op een (te) hoge temperatuur zit en dus ook weer sneller kan afkoelen terwijl de bestuurder nog lekker zn poot op het rempedaal laat staan voor het verkeerslicht. En dan zijn ze eerder krom door materiaalspanning.
Ik geloof namelijk ook niet dat ze van "geheugenmetaal" zijn gemaakt. :biggrin:

RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 10:24
door ravado
hoe trekt een schijf krom?? in zijn geheel of op bepaalde plekken?
als een schijf krom trekt in b.v een golvende beweging en je gaat dan afdraaien dan heb je dus sterke en zwakke plekken.

Zoals kroehlur het zegt zou je bij gesleten schijven ook sneller de boel krom trekken iets waar ik dan juist weer geen ervarig mee heb. Mijn ervaring is dat je bij afgedraaide schijven, de schijf altijd wel sneller weer krom trekt.
bovendien hoef je niet je voet op de rem te laten staan om een schijf krom te laten trekken..... :wink:

Re: RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 11:33
door @lfa@lgra
hoe trekt een schijf krom?? in zijn geheel of op bepaalde plekken?
als een schijf krom trekt in b.v een golvende beweging en je gaat dan afdraaien dan heb je dus sterke en zwakke plekken.
Hij trekt idd krom in een "golvende beweging" zoals je dan zo mooi zegt.
ECHTER: Draai jij je schijven maar aan 1 kant af dan.... :?: .. :wink:

Nee dus. Je draait BEIDE zijden af dus wordt ie weer vlak aan beide kanten en is ie dus overal even dik...(Uitgezonderd V 6 misschien ? :biggrin: :wink:

RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 11:44
door kroehlur
Juist. Beide kanten afdraaien is je schijf overal even dik. Dat ie dunner is geworden zou voor mij toch betekenen dat hij sneller krom trekt idd.

RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 11:59
door JoorZ105
nog een theorie:

het lijkt me dat wanneer een schijf kromtrekt dat de dichtheid van het materiaal aan de bolle kant lager is dan aan de holle kant!

dus na afdraaien, zet de schijf ongelijk uit en trekt dus snel krom

RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 12:17
door Rens 1.7QV
De dichtheid blijft gelijk lijkt me anders krijg je te maken met een andere staalsoort.

Rens

Re: RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 12:28
door AlfettaOwner
Juist. Beide kanten afdraaien is je schijf overal even dik. Dat ie dunner is geworden zou voor mij toch betekenen dat hij sneller krom trekt idd.
Precies.

Let ook op de minimale waarde (welke alfa is het?) wel de schijfdikte mag hebben volgens specs.
Hoe dunner hoe meer warmte hij opneemt tijdens remmen en hoe sneller weer krom.
Wellicht dat de materiaal eigenschappen veranderen na verwarmen en dus gevoelige plekken heeft.

Re: RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 12:42
door JoorZ105
De dichtheid blijft gelijk lijkt me anders krijg je te maken met een andere staalsoort.

Rens
vergelijk het met een spons die je buigt.....
de gaten van de spons worden groter aan de buitenkant een kleiner aan de binnenkant. Het materiaal verandert toch niet?

Re: RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 12:57
door AlfettaOwner
De dichtheid blijft gelijk lijkt me anders krijg je te maken met een andere staalsoort.

Rens
vergelijk het met een spons die je buigt.....
de gaten van de spons worden groter aan de buitenkant een kleiner aan de binnenkant. Het materiaal verandert toch niet?

Bijna alle matrialen verliezen hun oorspronkelijke materiaaleigenschappen na verwarmen en afkoelen.Dit kan varieren van hardheid tot elastisiteit etc....
De mate waarin dit gebeurd is afhankelijk van de mate van verwarmen en afkoelen en het temperatuurverschil hierin als mede de tijd waarin dit gebeurd.

RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 13:14
door ravado
hmmmmmm, ik ga er gedeeltelijk in mee.......
maar helemaal tevreden ben ik niet :wink:

Re: RE: kromtrekken schijfremmen

Geplaatst: do jun 16, 2005 13:17
door JoorZ105
hmmmmmm, ik ga er gedeeltelijk in mee.......
maar helemaal tevreden ben ik niet :wink:
het kromme of het rechte deel?:biggrin: