Pagina 1 van 1

Minder vermogen 75TS ---> benzine?

Geplaatst: vr apr 10, 2009 14:11
door beer75
Hallo,

Ik heb sinds 2 dagen het gevoel dat er redelijk veel vermogen mist bij de 75 TS. Van de 1 op de andere dag trekt hij niet lekker meer op. Hij loopt mooi stationair en bokt totaal niet. Alleen klimt de motor niet zo gretig meer in toeren. Het lijkt wel of de auto met 5 man vol zit. Ik had die dag ervoor nog wel shell v-power getankt. Hier kan het toch niet aan liggen? Inmiddels een half tankje euro 95 getankt, maar dit geeft nog geen verschil. Wie herkent dit probleem of weet de oorzaak? Alvast bedankt.

Gr. Tim

RE: Minder vermogen 75TS ---> benzine?

Geplaatst: vr apr 10, 2009 16:58
door danny_1973
Test voor de zekerheid de werking van de solenoid of het relais van de nokkenasversteller eens.
Als die de nokkenasversteller niet meer (goed) bedient, trekt de auto voor geen meter.
De versteller komt pas in werking boven de 2000 toeren meen ik, dus bij lagere toeren merk je er niets van een defecte versteller...

Nu weet ik even niet of de nokkenasversteller bij een TS een hydraulisch of mechanisch type is.

RE: Minder vermogen 75TS ---> benzine?

Geplaatst: vr apr 10, 2009 17:57
door beer75
Ik heb zojuist even gekeken cq geluisterd. Vanachter op het blok aan de uitlaatzijde komt bij hoge toeren een lelijke ratel, duidelijk hoorbaar vanaf ongeveer 4000tpm (toerenteller werkt niet goed). Is dit de nokkenasversteller? Waar zit het relais dat je bedoeld? Bedankt.

RE: Minder vermogen 75TS ---> benzine?

Geplaatst: za apr 11, 2009 20:08
door danny_1973
Lelijke ratel is sowieso nie goe... :?
Die ratel lijkt me een klep die niet goed staat afgesteld.
Kan volgens mij niet direct van de een op andere dag trekverlies veroorzaken.
Wel nuttig om z.s.m. je klepspeling te (laten) controleren.

De nokkenasversteller zit vast aan de linker nokkenas (gezien als je voor de auto staat en naar het blok kijkt), uiteraard zie je die alleen als je het kleppendeksel eraf haalt.
Maar om de werking te testen hoef je niets te demonteren.

Aan diezelfde kant van het blok zie je aan de voorkant aan de buitenzijde de bediening voor de versteller zitten met daarop een stekker aangesloten.
Althans dit is bij mijn 1.8 i.e. versie wel het geval, weet niet of het ook zo is bij een TS blok!!

Wat je eerst even moet doen is erachter zien te komen of jouw TS blok een mechanische- of hydraulische nokkenasversteller heeft.
Dat is erg belangrijk omdat je een andere testmethode hebt bij een mechanische versteller.
Probeer daar even achter te komen, zal vast wel ergens te vinden zijn.
Daarna moet je in dit forum zoeken op "nokkenasversteller" en voila, de topics vliegen om je oren :)
Hier staan duidelijke methoden om je versteller op een goede werking te testen.

Ik vermoed namelijk dat jij een hydraulische versteller hebt en het wil nog weleens voorkomen dat de verstellers van dit type niet goed werken omdat de bediening ervoor vervuild is (gaat op oliedruk).

Kleine uitleg van de nokkenasversteller: deze verdraait de nokkenas een aantal graden bij hogere toeren (vanaf 2000 toeren) voor meer kracht en beter lopen.
Dus als je versteller niet goed werkt waardoor de nokkenas niet meer goed verdraait wordt, verlies je veel trekkracht.

RE: Minder vermogen 75TS ---> benzine?

Geplaatst: za apr 11, 2009 20:37
door Alessandro
De nokkenasversteller van een 75 TS is vrijwel identiek aan die van de 1.8ie, mechanisch dus. :wink:

RE: Minder vermogen 75TS ---> benzine?

Geplaatst: zo apr 12, 2009 00:25
door 75junior
Nu heb ik laatst mijn werkplaatshandboek weer eens tevoorschijn gehaald, omdat mijn mooie V6 QV weer van stal is en ik wilde 'm weer eens nalopen en bewonderen. :lol:
Ik kwam daar ook iets tegen over 'Nockenwellen'. Mijn Duits is niet zo denderend, maar volgens mij stond daar iets bij dat meer leek op 'elektrisch hydraulisch' en NIET 'mechanisch'.................?!?!?!?!?!

:?

Wie komt met het verlossende woord.................?

Re: RE: Minder vermogen 75TS ---> benzine?

Geplaatst: zo apr 12, 2009 12:52
door edwinvanpoeijer
Nu heb ik laatst mijn werkplaatshandboek weer eens tevoorschijn gehaald, omdat mijn mooie V6 QV weer van stal is en ik wilde 'm weer eens nalopen en bewonderen. :lol:
Ik kwam daar ook iets tegen over 'Nockenwellen'. Mijn Duits is niet zo denderend, maar volgens mij stond daar iets bij dat meer leek op 'elektrisch hydraulisch' en NIET 'mechanisch'.................?!?!?!?!?!

:?

Wie komt met het verlossende woord.................?
Volgens mij gaat dat over de distributieriem spanrollen, vroeger waren die mechanisch maar zijn later hydraulisch geworden.
De versteller van de TS is mechanisch, volgens mij schakelt die bij ongeveer 2000 toeren.

RE: Minder vermogen 75TS ---> benzine?

Geplaatst: zo apr 12, 2009 14:09
door Andretti Molletti
Mechanisch, suggereert dat niet mechanisch ook kan.
Hydraulisch suggereert dat niet hydraulisch ook kan.
Elektrisch etc.

Zoals Danny reeds zei en zoals 75Junior aanhaalde, de nokkenasverstelling van alle Nord motoren is elektrisch gestuurd (de ECU zet spanning op een solenoid) en dan hydraulisch bediend. Een schuifsysteem draait door oiliedruk en verplaatsing.
Er is uiteindelijk iets mechanisch maar dat staat dus los van de verstelling. De nokkenas is mechanisch, de distributie is mechanisch (ketting of riem whatever) maar de nokkenasverstelling is niet mechanisch, maar elektrisch hydraulisch dus.

Dan zou er nog verwarring kunnen zijn over hoe deze werkt:
-Mechanisch, dus bij een zeker toerental komt er ineens een palletje uit een doosje oid :lol:
-Hydraulisch, bij een bepaalde oliedruk gaat er iets bewegen.... :D
-Elektrisch: dus de ECU bepaalt aan de hand van toerental en belasting wanneer de versteller hydraulisch bediend wordt. (de 75TS!!!)



Eitje ;)