Pagina 1 van 1

Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: di apr 07, 2009 12:40
door Dave68
Kan iemand mij helpen aan de juiste info of website over remvloeistoffen van toen, welke daar nu voor te gebruiken?
Krijg verschillende antwoorden, of men weet het niet...
Het gaat om een Alfa F12 (furgone!) uit 1970, een Ate remsysteem. Alles al (laten) reviseren, klauwen en cilinders etc. op de aparte bekrachtiger na. Er schijnt een verschil te zijn in de remolie, moderne synthetische of (oude) minerale(?). Maar goed, wat te gebruiken bij een oude aanduiding zoals in het originele serviceboekje staat; AR normale 3681.69902 of Agip F1- brake fliud Super HD of Ate "Blau S".
Dames en heren ik dank u alvast voor de reactie(s)!!! :D

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 10:08
door Stef33
Niemand? Ik wil wel een poging tot info wagen, maar geen 'advies', ik ken de F12 niet.

Misschien kun je Agip en Ate eens benaderen, misschien dat zij de hedendaagse vervanger voor deze vloeistoffen weten.

Degene die het remsysteem gereviseerd heeft moet je toch wel iets kunnen adviseren? Het gaat er uiteindelijk om welke vloeistof geschikt is voor de gebruikte afdichtingen en die zijn allemaal (op de bekrachtiger na) vernieuwd neem ik aan.

Aan de andere kant zit er bij mijn weten in het merendeel van de alfa's (ook de oldtimers) gewoon DOT4. Ook in mijn 1750 GTV uit 1969 met losse bekrachtiger zit DOT4 en het lijkt mij niet waarschijnlijk dat dat remsysteem sterk afwijkt van het jouwe.

Dan vond ik nog dit in een 1974 US Bertone manual:
Afbeelding

Alfa nummer is slechts 1 hoger en Ate is zelfde type. De tekst meldt dat het DOT3 moet zijn, dus DOT3 of 4 voldoet voor die Bertone prima.

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 10:38
door @lfa@lgra
Blau S is ook Dot 3: Dot 3 is altijd goed dus en er kan er ook prima Dot 4 in. :wink:

Alleen Citroen heeft een wezenlijk verschil in toegepaste remvloeistoffen. Dat LHM spul wat dus niet met een conventionele remvloeistof kan worden gewisseld omdat anders alle rubberdelen aangetast worden.

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 10:54
door Dinky Boy
Welkom op het forum, Dave.

We zien gráááág foto's van je F12 (klik link hieronder)

Al eens contact gehad met Tony Stevens?

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 12:53
door Zaagauto
nooit 5.0 wel 5.1 das mengbaar maar erg dun en aggressief..
dus in dit soort oudere systemen DOT4 gebruiken!!!
P.S.
Dave van G. toevallig?

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 13:42
door Stef33
"Posting by proxy, using an alternate nick", dat was geloof ik niet afgedekt idd. ;-)

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 15:10
door Zaagauto
Who cares?
Het ging om een goed advies over de remolie :wink:

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 15:15
door Stef33
ik iig niet. 8)

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 18:38
door 164 Shark
Doe er maar gewoon DOT3 in , is gewoon te koop ............


uit ervaring weet ik dat DOT4 de rubbers aanvreet, als de rubbers uit die jaren zijn.

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 19:31
door Zaagauto
De boel is net gereviseerd...

Volgens mij is DOT4 gewoon een upgrade van DOT3 en in samenstelling niet wezenlijk anders maar wel met een hoger kookpunt etc.

De DOT5.x zijn een ander verhaal.

Ik zou als het even kan altijd voor DOT4 gaan ipv 3 maar zal het voor de zekerheid nog even de remoliefluisteraar vragen...

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 21:28
door marlon_ruchtie
DOT 5.1 is gewoon een upgrade van DOT 4, volgens mij mag je deze ook mengen. DOT 5 daarentegen mag niet gemengd worden met DOT 4, deze zal dan wel wezenlijk anders zijn.

Re: RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 21:41
door Zaagauto
DOT 5.1 is gewoon een upgrade van DOT 4, volgens mij mag je deze ook mengen. DOT 5 daarentegen mag niet gemengd worden met DOT 4, deze zal dan wel wezenlijk anders zijn.
Klopt... maar ik heb me laten influisteren dat 5.1 dunner en aggressiever is dan 4... hoewel ze mengbaar zijn...

Voor oudjes dus verstandiger om op 4 blijven.

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 21:59
door marlon_ruchtie
Voor oudjes dus verstandiger om op 4 blijven.
Voor oudjes zou ik sowieso oppassen, maar als alles gereviseerd is met nieuw spul (en dus ook nieuwe rubbers) dan lijkt het mij dat het geen probleem mag zijn? Ik neem aan dat ze de rubbers waar ze tegenwoordig mee reviseren ook gewoon van dezelfde kwaliteit zijn als het spul wat ze voor nieuwe auto's gebruiken?

Maargoed, met DOT4 zit je natuurlijk sowieso veilig.

RE: Type remvloeistof uit de jaren 70...?

Geplaatst: wo apr 08, 2009 23:45
door giuliettaevo
wie zegt dat de revisiesetjes nieuw zijn? kunnen ook al jaren op het schap gelegen hebben en dus nog voor DOT3 bedoelt zijn. :? zit vaak gewoon vacuum verpakt of flink in het talkpoeder en is dan ook als het oud is nog te gebruiken.

DOT 3 wordt aanbevolen en is te koop, waarom dan verder zoeken :wink: ? een hoger kookpunt oid is toch helemaal niet interressant voor een dergelijke auto :? , ik neem aan dat er niet mee geraced wordt.. :roll: