Pagina 1 van 1

Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 19:41
door Berlina addicted
Even een vraag van een kennis uit spanje waar ik het antwoord niet op heb maar misschien een van jullie wel.
Het betreft een 164 3liter 24 klepper. wat is het probleem. Hoofstwaarschijnlijk is tijdens montage van een nieuwe distributieriem een of beide nokkenassen van de achterste cilinders een tandje versprongen.Vraag1, heb je speciaalgereedschap nodig om het spul weer op tijd te krijgen? Vraag 2, Staan er ergens merktekens op ,zoja waarstaan die ? Is er misschien een schematische voorstelling of tekening van wat ik hem kan mailen? mvg. Richard.

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 20:24
door kai
Er staan erg dunne lijntjes aan de andere kant van de assen.
Dus de andere kant van die waar de poelies zitten.
Deze lijntkes moeten per assenpaar naar elkaar wijzen.
Zonder het speciale Alfa gereedschap is het mogelijk maar een ... klus.
Dat alfa gereedschap zijn blokjes die je gebruikt om de nokkenassen vast te zetten in de juiste stand. Dan kun je de poelies (die los gedraaid zijn) vast zetten als alles vast op tijd staat.

Afbeelding

Afbeelding

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 20:41
door Berlina addicted
Hoi Kai.
Dank voor je reactie .Er moet dus gekeken woreden naar merktekens ,NIET aan de distributie kant maar aan de andere kant (zeg maar achterkant van de nokkenas?
Nog een vraag ,hoe kom je aan dat speciaal gereedschap, is dat te koop? mvg. richard.

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 20:43
door Berlina addicted
Nog even een vraag Staat er nog ergens bij de krukaspoelie een merkteken? mvg. Richard.

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 20:44
door kai
Ja dat is te bestellen bij de AlfaDealer

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 20:47
door kai
Nee er staan geen merktekens op de poelies.
Sterker nog de poelies kun je in elke stand op de assen monteren.
Er zit geen Spie of iets dergelijks in!!
Dus: zet de kruk as precies op TDC.
Zet de assen vast met de tools (ik wilde dat ik ze had)
Draai de poelies zo vast dat ze nog net kunnen draaien.
Breng de dist.riem aan
Span de riem.
Draai de poelies vast !

Afbeelding

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 20:53
door kareltjeknetter
haha ,lang leve de 12v (met spietjes) :blue_lol:

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 20:53
door kai
Eh... ook als Midlock set zien ik nu ! ($$$$)

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3917

Afbeelding

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 20:55
door kai
@KK: Het is een supersysteem als je die blokjes hebt !!
Ben met Steven toen een paar uur bezig geweest die dingen op tijd te zetten (zonder blokjes)

Re: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: di jun 14, 2005 21:40
door 164 Q4
Even een vraag van een kennis uit spanje waar ik het antwoord niet op heb maar misschien een van jullie wel.
Het betreft een 164 3liter 24 klepper. wat is het probleem. Hoofstwaarschijnlijk is tijdens montage van een nieuwe distributieriem een of beide nokkenassen van de achterste cilinders een tandje versprongen.Vraag1, heb je speciaalgereedschap nodig om het spul weer op tijd te krijgen? Vraag 2, Staan er ergens merktekens op ,zoja waarstaan die ? Is er misschien een schematische voorstelling of tekening van wat ik hem kan mailen? mvg. Richard.
Als je een riem gaat vervangen dan zet je hem toch eerst op tijd en breng je toch merktekens aan? Van de voorste valt het wel mee maar de achterste 2 nokkenassen willen graag verspringen als je ze los maakt.
Nou zul je dus de kleppendeksels eraf moeten halen, dat had anders wel zonder gekund, nou niet meer.
Op de binnenkanten van de nokkenassen staan aan de achterkant merktekens, die zul je dus goed moeten zetten en op de 'tandwiel' bij de krukaspoelie heb je ook een merkteken staan en die moet stroken met een alu uitsteekseltje. Op het vliegwiel staat evt. ook nog wat.

Afbeelding
Afbeelding

Je kunt een grote steeksleutel op de nokkenassen zetten waarmee je ze verdraaien (of evt. blokkeren) kunt.
Ook even erop letten dat je riemspanning klopt. 3.1-3.6mm is de maat.

Ik had een uitgebreide fotoreportage gemaakt over het vervangen van de D-riem bij een 24v op de officiƫle (met de blokkies) en m'n eigen 'high-speed' methode. Dat laatste scheelt enorm veel werk en heb je een 24v in record-tijd weer op de weg. Alleen moet dat allemaal nog even in .pdf formaat gezet worden.

PS: Dit is met blokjes:

Afbeelding

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: wo jun 15, 2005 07:06
door Scuderia 1
tevens nog een tip
achter de nokkenas heb je dus meerdere streepjes die kunnen evt voor verwaring zorgen

maar je moet opletten dat je de diepe groeven pakt die moeten exact vlak op de kop staat dat je net een scheermes erin kunt steken
zit dat een mm ernaast loopt die motor zwaar klote

het komt dus uiterst precies
als je het de eerste keer doet is het beter met het spec gereedschap want de kans is groot dat je het 2 keer zal moeten doen
en de inlaat klepdeksels etc 2 keer eraf en erop daar ga je best wel van balen

Ps let op dat de nokkenas voor waar de poelie opkomt wel 100 % vet en olie vrij is
dit om verspringen te voorkomen
en die bout op moment vastzetten
ik doe bij elke klus nieuwe poelie bouten ze zijn niet duur en geven veel rust bij het starten

tevens vervang alle lagers die bij de distributie zitten het zijn dr 3

RE: Technische vraag nokkenasafstelling 164 3.0 24v.

Geplaatst: wo jun 15, 2005 09:40
door Berlina addicted
Allen bedankt voor de reactie met uitleg ,ik denk dat het wel duidelijk is . Ik mail de link van dit alles naar mijn spaanse kennis door. namens hem nogmaals dank. mvg. richard.