Pagina 1 van 1

Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: di mar 24, 2009 16:29
door Wouter van den Brande
Hallo,

Ik dacht vorige week dat mijn koppelings platen versleten zijn.

Maar vandaag de dag kom ik er achter dat ik het idee heb dat er ergens een keerring stuk is ofzo.
Vanmiddag rijdt ik weg van mijn werk,en dat ging zonder probleem en na paar kilometer gaat ie echt serieus BAD!! Doorslippen :?

Dus mijn gedachten die ik kreeg:
Olie wordt dunner na warm worden en loopt gemakkelijker langs een eventueel kapotte keerring.
Kan dat zo zijn.


Wie o Wie kan mij hier meer over vertellen.


Greetzz..

Wouter

RE: Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: di mar 24, 2009 16:34
door pieter van baalen
zou kunnen alleen eer dat het bij je platen is moet het wel serieus lekken hoor! zit ook nog een vliegwiel tussen he.

lekt de koppelingscilinder boven dat gat niet? dat lijkt me dan realistiser....

RE: Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: di mar 24, 2009 17:56
door Wouter van den Brande
Daarom dacht ik zelf ook of dat wel kan...want precies wat je zegt...dan moet het serieus lekken.
Tis best vaag....maar ik ruik ook echt de geur van carterolie alleen dan met een extra verbrand luchjte deraan.


Greetzz..

Wouter

RE: Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: di mar 24, 2009 18:56
door pieter van baalen
er kan niks daarboven lekken ofzo carterventilatie of iets?

en als je door dat gat nu eens een bus of 2 remmenreiniger spuit over de koppeling..... kan je allicht proberen dan hoef je de bak er ook niet voor af te halen... en aan de onderzeide als je die plaat weghaalt of denk zelfs wel dat jet het al aan die plaat moet zien als ie goed lek is....

RE: Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: di mar 24, 2009 20:17
door Huib
als de plaat versleten is slipt hij koud ook minder door dan warm.

RE: Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: di mar 24, 2009 23:35
door giulia-tom
Hoogstwaarschijnlijk bij flinke koppelingsslip ben je zo jouw vliegwiel aan het heetstoken dat de andere kant die vettig kan zijn begint te stinken.
Dus oliereuk. dit gepaard met verbrande koppelingsgeur is alarm in jouw neusvleugels.

Mocht het flink lekken dan heb je een spiekgaatje tussen bak en blok aan de onderzijde - daar zit een kapje over. Ik denk dat het meevalt.

Maar: je bent nu wel jouw vliegwiel aan het slopen als je zo doorgaat! En dat wil je niet! (haarscheurtjes - groeven zodat een nieuwe koppeling ook niet best zal werken en veel minder lang meegaat.
Be alarmed! :shock:

Re: RE: Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: wo mar 25, 2009 01:55
door Wouter van den Brande
als de plaat versleten is slipt hij koud ook minder door dan warm.
Nou het zat zo...dat ie als ie koud is helemaal niet doorslipt.....en dat is niet iedere keer geweest i.i.g.

Hoogstwaarschijnlijk bij flinke koppelingsslip ben je zo jouw vliegwiel aan het heetstoken dat de andere kant die vettig kan zijn begint te stinken.
Dus oliereuk. dit gepaard met verbrande koppelingsgeur is alarm in jouw neusvleugels.

Mocht het flink lekken dan heb je een spiekgaatje tussen bak en blok aan de onderzijde - daar zit een kapje over. Ik denk dat het meevalt.

Maar: je bent nu wel jouw vliegwiel aan het slopen als je zo doorgaat! En dat wil je niet! (haarscheurtjes - groeven zodat een nieuwe koppeling ook niet best zal werken en veel minder lang meegaat.
Be alarmed! :shock:
Heb vanavond onder mijn auto gekeken...en exact bij 'het spiekgaatje' ligt er olie onder mijn auto. :x


Greetzz..

Wouter

RE: Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: wo mar 25, 2009 20:42
door pieter van baalen
ja dat is dan vervelend en betekend toch uitbouwen.... :roll:

RE: Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: wo mar 25, 2009 21:21
door giuliettaevo
De bak moet er toch in allebei de gevallen vanaf, of je nou de koppeling gaat vervangen of de achterste krukaskeerring. :?

Die olielekkage is overigens in mijn ogen bijkomende ellende. als ik het zo lees is jouw koppeling gewoon versleten en lekt jouw krukaskeerring olie. :(

RE: Slippende koppeling 164 3.0 v6

Geplaatst: wo mar 25, 2009 23:57
door giulia-tom
Maar ik denk nog even dat het voor het demonteren raadzaam is om aan jouw pulley voorzichtig te kijken of de axiale speling van de krukas niet debet is aan plotselinge lekkage langs de keerring..
(want het is opeens ook al veel)

Voorzichtig met een bandelepel achter de pulley geeft misschien al een goede indicatie.
Waarom? Nou - dan hoef je niet eens te gaan beginnen aan de koppeling en het werk....