Pagina 1 van 1
Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: zo mar 22, 2009 23:33
door Frederico
Alfisti,
Voorste cardanasrubber laatst vervangen, weer wat bijgeluiden weg nu, rammelde nogal bij stil zetten motor.
Alleen een 2 geluiden zijn gebleven
1e: Dat is het schurend snerpende geluid als ik wegrij en de koppeling op laat komen in de 1e versnelling, tevens bij opschakelen naar andere versnelling het zelfde geluid als ik het koppelingspedaal wat sneller op laat komen, ook bij terug schakelen en zelfs in achteruit.
2e: koppelingsgeluid:
wat herkenbare punten uit een ander topic van 147gta:
Omschrijving:
-Stationair hoor je het slepende geluid uit de versnellingsbak komen.
-Stationair met koppeling ingetrapt, dan is het geluid weg.
-Rijdend (met gaspedaal ingedrukt) is het geluid weg.
-Laat je het gas los (uitrollen) dan is het geluid er direct weer.
-Ik kan het alleen omschrijven als een slepend / aanloop geluid. Op hogere toerentallen zelfs een jankend geluid.
citaten:
[AlfettaOwner schreef:
Geluid bij koppeling los en geen geluid wanneer de koppelingspedaal wordt ingedrukt wordt heel vaak veroorzaakt door een versleten druklager.
Denk dat je daar ergens de oorzaak moet zoeken.
Enig vraagteken is: -Laat je het gas los (uitrollen) dan is het geluid er direct weer.
Met of zonder ingetrapte koppeling?
Zonder koppeling ingedrukt. Dus als je even van het gas af moet of gaat uitrollen naar een stoplicht.
Zodra ik de koppeling dan intrap is het geluid altijd weg.
Ik ga de bak van de witte 75 eronder hangen, omdat deze bak soepel schakelt zonder bijgeluiden etcc..
Maar daarmee weet ik nog niet wat het probleem is van die van mijn rosso 75, vooral dat scherpe schurende geluid bij schakelen.. beperkt het vlotter doorschakelen enorm.
Heb er al wat over gelezen; druklager en gewoon een versleten bak?
Ben ik al een heel eindje op weg of ... jullie meningen graaaag..
Grtjes,
Frederico
RE: Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: zo mar 22, 2009 23:51
door Alessandro
Hmmm mijn eerste (en eigenlijk enige) gedachten gaan uit naar het druklager....... maar het blijft koffiedik kijken vanachter de p.c.
Waarom wil je de bak vervangen eigenlijk? Is er iets mis met de huidige bak? (ervan uitgaande, dat het geluid niet van de bak/ dif komt)
Testje: als je de auto uit laat rollen, druk dan de koppeling zover in, dat het geluid weg is..... zonder daadwerkelijk te ontkoppelen.
Lukt dat, dan is het dus je druklager. Je kan dat ook doen tijdens accelereren, constant rijden, etc.
(noot: dit is een test hè, geen gewoonte van maken

)
Ik heb dit nu precies zo bij de alfetta en hoor er meer van bij warme bak, dan bij koude bak. Heb jij verschil hemerkt tussen koud en warm?
Re: RE: Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: zo mar 22, 2009 23:58
door Frederico
Hmmm mijn eerste (en eigenlijk enige) gedachten gaan uit naar het druklager....... maar het blijft koffiedik kijken vanachter de p.c.
Waarom wil je de bak vervangen eigenlijk? Is er iets mis met de huidige bak? (ervan uitgaande, dat het geluid niet van de bak/ dif komt)
Testje: als je de auto uit laat rollen, druk dan de koppeling zover in, dat het geluid weg is..... zonder daadwerkelijk te ontkoppelen.
Lukt dat, dan is het dus je druklager. Je kan dat ook doen tijdens accelereren, constant rijden, etc.
(noot: dit is een test hè, geen gewoonte van maken

)
Ik heb dit nu precies zo bij de alfetta en hoor er meer van bij warme bak, dan bij koude bak. Heb jij verschil hemerkt tussen koud en warm?
druklager was ook ijn gedachte.. Verschil tussen koud en warm is er.. Bij warm indd meer geluid. Koppeling in tijdens uitrollen tot het geluid helemaal weg is heb ik ook al geprobeerd en dan is het geluid ook echt weg.
Waarom ik de bak vervang, de bak schakelt gewoon ronduit slecht.. vanuit stilstand wegrijden schurend geluid lijkt wel metaalachtig... het is zelfs controleerbaar, want als ik de koppeling weer iets intrap bij wegrijden kan het geluid zowaar weggaan.. Dus rustig oplaten komen vermijd scherp schurend geluid.
Dat verhaal van ontbreken rubbertje achter de achterste cardanasrubber is het niet, want die heb ik nieuw terug gemonteerd bij vervangen van de voorste cardanasrubber.
RE: Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: ma mar 23, 2009 00:02
door Alessandro
Nou, dan zijn we er al uit.

Dus extra aandacht voor het druklager (misschien een nieuwe?) bij montage van de andere bak.

RE: Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: ma mar 23, 2009 00:08
door Frederico
Ja denk dat het het druklager haast wel moet zijn... indd een nieuw druklager monteren bij de andere bak, gelijk ook maar naar de bakrubber kijken etc..
Heb nog een revisie setje liggen voor de achterste klauwen en zgan schijven + nieuwe blokjes moet goed komen lijkt me..
Was ik net de straat weer op, houdt het me er weer van af
en dat schurend geluid bij schakelen zal dan uit de bak komen.. ?
Sinchrommessringenn?
Jammer ik dacht dat ik kieper er nieuwe olie in kroon sp1011 maar het mag niet baten, denk dat de boel al ver heen is in de bak dan..
RE: Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: ma mar 23, 2009 00:16
door giulia-tom
Die geluiden komen vanuit het koppelingshuis en niet vanuit de versnellingsbak.
Tap gerust jouw bak maar af en zie dat er geen rare dingen in de olie meekomen...
Dan kun je het koppelingshuis loshalen en de boel op je gemak aanpakken. Dus bak lekker aan het grote oog achteraan laten hangen.
Even netjes met nieuwe koppelingsset (dus met druklager) - dan zal ie beter schakelen hoogstwaarschijnlijk.
Mocht je echt een zware koppeling hebben dan kan het vervangen van de werkcylinder ook aardig aan meedoen.
Ergo - eenmaal geïnvesteerd is een lange tijd klaar op dat punt.
Re: RE: Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: ma mar 23, 2009 00:19
door Frederico
Die geluiden komen vanuit het koppelingshuis en niet vanuit de versnellingsbak.
Tap gerust jouw bak maar af en zie dat er geen rare dingen in de olie meekomen...
Dan kun je het koppelingshuis loshalen en de boel op je gemak aanpakken.
Even netjes met nieuwe koppelingsset (dus met druklager) - dan zal ie beter schakelen hoogstwaarschijnlijk.
Mocht je echt een zware koppeling hebben dan kan het vervangen van de werkcylinder ook aardig aan meedoen.
Oke, dankje.. ik ga de koppeling + bak in z'n geheel wisselen met mijn witte ts, zodat ik indd de koppeling goed kan aanpakken..
Koppeling is hoogst waarschijnlijk dus de boosdoener in dit geval en met mijn bak zal niet veel aan de hand zijn?
werkcilinder = hulpkoppelingscil?
RE: Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: ma mar 23, 2009 00:27
door giulia-tom
Ja jij hebt het betere woord zo tegen middenacht....
idd komt het geluid uit het koppelingshuis (en een enkel keer van het lager van het vliegwiel die daarin zit maar dat is echt heel zeldzaam)
Bakgeluiden zijn toch echt meer van de zware-zagende aard! Geloof mij: die ga je herkennen.
In jouw geval hier dus geen sprake van bak. En als deze lekker schakelt dan hoeft ie toch niet vervangen?
RE: Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: ma mar 23, 2009 09:25
door pieter van baalen
het eerste senario kan ook een handremkabel zijn die tegen een hardy aan komt. heb ik met de gtv ook gehad... zou ff kijken of ie goed vrij loopt en let op bij belsting treed een lichte vervorming op he

RE: Schurend snerpend geluid schakelen AR 75 ts
Geplaatst: ma mar 23, 2009 17:32
door Frederico
Oke.. Ik ben nu van plan een complete groep te bestellen, maar wat en welke merken of gewoon orgineel, wat is aan te raden?