Pagina 1 van 4

Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 09:38
door Zaagauto
Heb nog een setje achterste klauwen liggen voor de 105jes die ik eigenlijk in orde wil maken maar voor moet ik de eigenlijk splitsen...

Nu heb ik begrepen dat de bouten die de twee helften samen houden rekbouten zijn... en dat die maar voor eenmalig gebruik geschikt zijn...

Lastig te krijgen neem ik aan (lijkt M7 te zijn?) dus vraag 1 is of iemand een bron weet...

Vraag 2 is waarom dit persee rekbouten zijn... Doen normale bouten het minder bij zo'n applicatie?

Zoals gebruikelijk is alle info welkom!

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 10:08
door alfaqv75
rekbouten worden gebruikt om te garanderen dat de klauwdelen met dezelfde kracht tegen elkaar aan blijven zitten als de temperatuur hoger wordt :wink:

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 10:11
door alfaqv75
owja, en het gevaar natuurlijk: als je een rekbout voor een 2de keer gebruikt is het mogelijk dat deze breekt :idea:

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 10:18
door Zaagauto
Ah kijk!

Zijn ze idd zo moeilijk te vinden?

En wat zijn de reële risico's als je er normale bouten in stopt?

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 11:04
door Giulia2000TS
Gewoon hergebruiken. Geen punt. Geen normale bouten gebruiken. Waarom zijn nieuwe moeilijk te vinden? Omdat niemand ze vervangt. :wink:

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 19:39
door giuliettaevo
wat gebruikt Ron Simons dan eigenlijk voor bouten in zijn grote schijven kitje? daar zet je van die spacers tussen de klauwen en moeten dus langere bouten gebruikt worden.

In mijn Volvoklauwen heb ik ze ook gewoon hergebruikt.

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 19:41
door marlon_ruchtie
Als het echt rekbouten zijn zou ik ze zeker geen 2de keer gebruiken. Rekbouten worden, zoals de naam al aangeeft, opgerekt waardoor ze sterker worden. Echter werkt dit maar 1 keer, als je ze dan nogmaals uitrekt worden ze veel minder sterk en kunnen ze breken. Bovendien kan het zijn dat je remklauw gaat lekken als je deze bouten opnieuw gebruikt omdat je ze, logischerwijs, niet meer zo strak aan kunt draaien.

De enige reden die ik me voor kan stellen om daar rekbouten te gebruiken is de hoge druk die erop komt te staan in combinatie met de relatief kleine inbouwruimte. (M7 zoals je zelf al aangaf) Als je dan de bouten eenmaal oprekt worden ze sterker en vervormen ze niet meer onder de druk, waar normale bouten dit wel zouden doen waardoor je klauwen zouden gaan lekken.

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 19:58
door frankalfa
Gewoon hergebruiken. Geen punt. Geen normale bouten gebruiken. Waarom zijn nieuwe moeilijk te vinden? Omdat niemand ze vervangt. :wink:
Niks aan toe te voegen.

Grtz,fRank

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 21:17
door Alessandro
Nu heb ik naar mijn beste weten nog nooit rekbouten in de hand gehad....... ik mag toch aannemen, dat die als zodanig herkenbaar zijn? :?
Ik heb al wel tientallen keren remklauwen gesplitst en de bouten hergebruikt, dat dan weer wel. :wink:

Overigens staat voor het aandraaien van rekbouten, naar ik heb begrepen, een 'speciale' procedure, die in een werkplaatshandboek wordt beschreven..... (schijnt tegenwoordig vaak bij kopbouten voor te komen) Iets met eerst aanhalen op een bepaald moment en vervolgens bijv. 90 graden verder draaien, zoiets. Maar dat staat allemaal niet in mijn handboeken voor de remklauwen. :wink:

Correct me if I'm wrong!

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 21:21
door marlon_ruchtie
Overigens staat voor het aandraaien van rekbouten, naar ik heb begrepen, een 'speciale' procedure, die in een werkplaatshandboek wordt beschreven..... (schijnt tegenwoordig vaak bij kopbouten voor te komen) Iets met eerst aanhalen op een bepaald moment en vervolgens bijv. 90 graden verder draaien
Klopt helemaal! Rekbouten worden inderdaad eerst op moment aangedraaid, om vervolgens verder aangedraaid te worden en ze zo "op te rekken".

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 23:14
door TechnoStig
lama

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 23:14
door Sergio
Verrek, weer wat geleerd!


(En klimrekbouten, klimmen die ook?) 8) :wink:

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 23:34
door Zaagauto
Komt u maaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrr! :wink:

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: do mar 19, 2009 23:42
door yuri 75 V6
nou zal ik het dan maar verklappen?? :roll:
Nee joh, dit is toch vééél leuker zo?

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

Geplaatst: vr mar 20, 2009 08:00
door @lfa@lgra
Ooit iemand problemen gehad met hergebruik??? Ook nog nooit problemen gezien in de praktijk. Als je maar schoon werkt en als je vulstukken weghaalt de rubbertjes bijwerkt (maatvoering aanpassen.)
De bouten zijn behoorlijk overgedimensioneerd. Ze houden beide klauwdelen tegen elkaar aan en vormen dus de enige verbinding tussen deze delen. Als je dus fors op de rem staat komen daar nogal wat krachten op dus dat het hoogwaardig spul is moge duidelijk zijn. Ik denk dat vervangingsbouten, niet origineel, vrijwel nooit over dezelfde kwaliteiten kunnen beschikken als het origineel gebruikte spul. Mede daarom zeggen fabrikanten dat je remklauwen ook nooit mag scheiden., afgezien van de "TS conversie"heb ik daar trouwens ook nog nooit de noodzaak van ingezien. Voor een revisietje is het ook absoluut niet nodig.
Slotje.. :wink: