Pagina 1 van 2

Alfa & elektronica

Geplaatst: wo mar 04, 2009 11:38
door Ivo75
Ik weet dat Alfa's bekend staan om hun elektronica, maar ik raak langzamerhand in n donkere put :P

Het eerste probleem wat ik na ben gelopen zijn de elektrische ramen. Schakelaars eraf gehaald en met draadjes
doorverbonden (massa en plus) en jawel, het werkt :D
Dus heb ik nieuwe schakelaars gekocht, deze er vanochtend even ingezet EN de ramen werken nog steeds niet :roll: Nu verdenk ik eigenlijk nog de
contactpen waar de schakelaar ingaat. Contactspray erop en dat het dan misschien werkt? Maar ik ben er bang voor.

Het volgende is dit
-Achterruitverwarming werkt niet (meet wel een spanning van 10V over de pinnen van de achterruit)
hier ben ik wel nog voor een deel aan het meten, maar ik zet het er maar bij. Voor geintereseerde: Topic
-sigarettenaansteker werkt niet (niet aan gemeten)

Ik begin te denken dat het algemene massapunt misschien de oorzaak is, maar waarom werken de ramen dan wel als ik simpelweg draadjes gebruik
om het door te verbinden.

Veel meer logica als dit kan ik jullie niet geven, het is me echt een raadsel aan het worden :blue_confused:

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: wo mar 04, 2009 11:42
door yuri 75 V6
Heb je de schakelaars ook doorgemeten?

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: wo mar 04, 2009 12:06
door @lfa@lgra
Tijd voor een schema.

je hebt niet vastgesteld of je wel spanning op de plus aanluiting hebt en de massa aansluiting is ook nog niet doorgemeten.

Ik heb geen idee of een n75 een stekeraansluiting heeft tussen het portier en de A- stijl, maar over het algemeen is daar de bron van de ellende te vinden door loszittende verbindingspennetjes en geoxideerde aansluitingen. Tijd om alle verbindingen eens 1 voor 1 door te meten.

Re: RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: wo mar 04, 2009 12:42
door Alessandro
Ik heb geen idee of een n75 een stekeraansluiting heeft tussen het portier en de A- stijl, maar over het algemeen is daar de bron van de ellende te vinden door loszittende verbindingspennetjes en geoxideerde aansluitingen. Tijd om alle verbindingen eens 1 voor 1 door te meten.
Die stekker verbindingen zitten bij de 75 in de deur. :wink:

Maar ik begrijp dus, dat je met de bestaande kabelboom met draadjes doorverbinden de boel wel werkend heb gekregen? => Stekkers loshalen, aanknijpen en weer aansluiten doet vaak wonderen. De schakelaars zelf gaan eigenlijk nooit kapot. (maar alles kan)
Met nieuwe schakelaars zou het zeker moeten werken dan, toch? :?

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: wo mar 04, 2009 12:55
door Ivo75
Het doormeten van de hele zooi lijkt me vrij nutteloos gezien het dus inderdaad wel werkt (no offence :P) als ik de draadjes bij de schakelaar doorverbindt (schakelaar nabootsen) en de ramen het dan wel doen. Het lijkt me dan vrij onwaarschijnlijk dat het met schakelaar niet werkt omdat er ergens iets is geoxideerd, dan moet het gewoon niet werken met of zonder draadjes.
De schakelaars zijn doorgemeten en werken (vraag maar aan Frankalfa :wink:)

Het aanknijpen en/of contactspray moet dan eigenlijk gaan werken :o maar ik ben er erg bang voor dat dit het niet is >.<

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: wo mar 04, 2009 22:47
door Ivo75
Niemand meer met verdere ideeën? :cry:

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: do mar 05, 2009 00:12
door giuliettaevo
Ombouwen naar zwengels. :D

lichter en het gaat eigenlijk nooit kapot. 8)

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: do mar 05, 2009 12:36
door Netfinity
Verbind je de draadjes door in de stekker? Dus waar je de schakelaar in steekt? Of bypass je meer dan alleen de schakelaar, bijvoorbeeld de stekker ook?
Als dat werkt, zou ik die schakelaar eens doormeten. Zou wel toevallig zijn als de nieuwe ook stuk is...

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: do mar 05, 2009 12:51
door Alfa Nord
Achterruitverwarming: check stekker achter zekeringkast (witte meerpolige stekker tegen schutbord) 99% kans dat daar een half verbrand stekkertje in zit wat dus slecht contact maakt. Even doorverbinden en het werkt weer.

Sigaretaansteker: vaak ligt de ring met stekker achter op de sigaretaansteker los en maakt dan sluiting. Even checken of je remlichten werken, zit op dezelfde zekering :wink:

Re: RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: do mar 05, 2009 13:26
door yuri 75 V6
Verbind je de draadjes door in de stekker? Dus waar je de schakelaar in steekt? Of bypass je meer dan alleen de schakelaar, bijvoorbeeld de stekker ook?
Als dat werkt, zou ik die schakelaar eens doormeten. Zou wel toevallig zijn als de nieuwe ook stuk is...
Mijn gedachte, maar kennelijk is het dat niet.

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: do mar 05, 2009 17:10
door wouter75
Gewoon een gokje, een te grote overgansweerstand in de schakelaars? of de overgang schakelaar-stekker?
Ben benieuwd wat het is ik krijg over een tijdje het zelfde klusje voor mijn kiezen.

Wouter

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: do mar 05, 2009 19:06
door Ivo75
Ik beperk het tot de ramen:

Ik heb nu dus eens aparte draadjes om de schakelaars gezet en deze achter de stekker gezet om deze te omzijlen. Dit werkte echter niet, dus in zoverre:

De schakelaar nabootsen m.b.v. draadjes werkt wel en de schakelaar zelf gebruiken (met of zonder omzijlen van de steekpen waar de schakelaar in gaat) werkt niet.
Conclusie?
De schakelaar zorgt voor een te hoge of te lage weerstand in het circuit, waardoor de spanning niet op de juiste manier over de schakelaar wordt verdeeld.

Probleem: Wat is er stuk? een massa heeft niks met een weerstand te maken (hoewel ik deze morgevroeg wel eens op ga zoeken). Het cricuit zelf functioneerd, dus corrosie of iets dergelijks speelt geen rol? En een kapot relais... geen idee :blue_confused:

Dus heeft iemand weer n idee wat me verder helpt :D

Bedankt voor de hulp en uitprobeerseltjes zoverre, but I've to ask for a bit more of them :-k

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: do mar 05, 2009 19:24
door wouter75
Zijn de schakelaars echt nieuw of nieuw tweede hands? Misschien een idee om vergelijkbare nieuwe schakelaars te kopen bij een elektronikawinkel en deze provesorisch aan te sluiten. Ik denk dat het in de overgang schakelaar-stekker zit, want uit jouw verhaal maak ik op dat de stekker nog steeds op zijn plek zit en dat je de pinnetjes van die stekker gebruikt om door te lussen?

Wouter

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: do mar 05, 2009 20:34
door Netfinity
Als je de schakelaar omzeilt maakt de weerstand van de schakelaak dus niet uit.

Om het duidelijk te krijgen:
Stel je knipt de stekker waar de schakelaar op zit eraf en verbindt de goede losse draadjes aan elkaar. Of je drukt speakerkabel oid achterin de stekker, zodat dit goed contact maakt (zonder schakelaar eraan!). Werkt je motortje dan wel of niet? Zoja, dan ligt het aan de stekker en/of de schakelaar.
Werkt het niet, dan kúnnen de stekker en schakelaar goed zijn (wie weet zijn er 2 problemen tegelijk) en is er verderop iets verkeerd. Een slecht massapunt zou kunnen, dan heb je daar te hoge weerstand of geen contact. Zou dan ook een kabelbreuk, slechte stekker, kapotte zekering of relais kunnen zijn.

RE: Alfa & elektronica

Geplaatst: do mar 05, 2009 22:29
door Ivo75
Bedankt voor de reacties ^^

De op jullie beschreven manieren om te meten heb ik allemaal ak gedaan.
Draadjes aan de achterzijde van de stekker doorverbinden (zonder schakelaar): Werkt
Andere (2e hands maar wel doorgemeten en werkende) schakelaar: Werkt niet
Contactspray in het stekkertje en stekkerverbinding wat dichter aangeduwd, vervolgens weer schakelaar erin: Werkt niet
Werkende schakelaar met losse draadjes verbonden aan voorzijde van stekker: Werkt niet

Dus, zodra de schakelaar erop komt (voorzijde van stekker dus) werkt er niks, evenals dat de schakelaar aan de achterzijde met draadjes wordt verbonden werkt deze niet. Echter zodra de schakelaar er tussenuit gaat en de draadjes doorverbonden worden, werken de ramen wel.
Hopelijk is het nu duidelijk wat er al is geprobeerd :-k

Morgenvroeg ga ik in ieder geval weer eens wat proberen ^^