Pagina 1 van 4

HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 03:17
door 156psycho
Ik rij al een jaar lang in een 156 1.6 twin spark.

Sinds kort heb ik de volgende problemen.

Onregelmatig stationair draaien, en inhouden tijdens het rijden. Bij volgas verzuipt hij en geeft hij backfires.

Ik ben al naar drie dealers geweest en niemand weet meer wat ie er mee moet.

Het volgende is al gebeurt...

-Nieuwe lambda sonde
-Nieuwe luchtmassa meter
-Stappenmotor moet nog vervangen worden maar heeft niets met inhouden te maken.
-Nieuwe temperatuur sensor (DEZE GEEFT EEN TEMP VAN -30 AAN BIJ UITLEZEN)
-Massapunten nagecheckt en ingespoten met contactspray
-Nokkenas en kleppen op tijd gezet.
-Nieuwe distributieriem, spanrol en nokkenasversteller.

Hij is bij een officiele alfa romeo dealer eerst uitgelezen en vervolgens anderhalve dag onderzocht. (€285,-) die kwamen tot de conclusie dat het NIET de inspuitcomputer is.

IS ER IEMAND DIE MIJ NOG KAN HELPEN, IK KOM PERSOONLIJK EEN KRATJE BIER BRENGEN.

Bij voorbaat dank.

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 18:22
door KAS
Zo te zien kun je beter een andere Alfa ( dealer) specialist proberen. Dit wordt wel een erg onnodige dure grap zo. :shock:

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 18:53
door Andretti Molletti
Makkie... maar tja ik drink geen bier... ;)

en heb geen examiner...

Met een uitleescomputer kun je de hoeveelheid brandstof manipuleren en eens kijken of dat helpt.

Benzine druk meten.. Lambdasignaal meten... Evt aan de 4 gastester...

Weer een typisch geval van ik heb een dealerschap maar geen bekwame mensen...

Tijdje terug heb ik al eens op een 33 gereageerd met soortgelijke storing en historie.

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 19:22
door pepijn
Geen verstand van moderne 1.6 TS maar heeft die een gemotoriseerde gasklep??

Re: RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 19:24
door Andretti Molletti
Geen verstand van moderne 1.6 TS maar heeft die een gemotoriseerde gasklep??
nee een elektronische, maar das vanaf 2002 of later pas dacht ik...


HEEE PEP! :lol:

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 19:24
door 164 Q4
Geeft hij werkelijk backfires of knalt hij juist uit de uitlaat? Dat is een heel groot verschil (vooral van oorzaak). Maar goed als je als die dingen hebt laten doen:

-Nieuwe lambda sonde
-Nieuwe luchtmassa meter
-Stappenmotor moet nog vervangen worden maar heeft niets met inhouden te maken.
-Nieuwe temperatuur sensor (DEZE GEEFT EEN TEMP VAN -30 AAN BIJ UITLEZEN)
-Massapunten nagecheckt en ingespoten met contactspray
-Nokkenas en kleppen op tijd gezet.
-Nieuwe distributieriem, spanrol en nokkenasversteller.

en vervolgens nog eens €285.- hebt moeten uitgeven is dit wel een onbetaalbaar duur geintje geworden waarvan ik vind dat jij niet alleen voor de kosten had moeten opdraaien want dit is een typisch geval van Molletti ook al zei (alleen goed in het rekeningschrijven dus).

Maar als je zo'n brandstof probleem hebt, kijk dan sowieso altijd die verrekte brandstofdruk even na en kijk bij de brandstofdrukregelaar even of die ook inwendig lekt. Het vacuumslangetje naar het spruitstuk even lostrekken, als er benzine uitkomt is dat foute boel (of juist een goede boel want dan heb je de oorzaak).

Ik had 'm voor die €285.- anders graag even gerepareerd, dat was voor de beunhaas (met Alfa Tester) snel verdient geld geweest :whistle:.

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 19:33
door Andretti Molletti
Volgens mij hebben die types de drukregelaar bij de pomp in de tank... maar iig is druk meten een basis handeling die een dealer had moeten doen...

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 20:08
door 156psycho
Andere dealer lijkt me geen goede optie, want als ik elke keer maar van dealer wissel dan krijg ik elke keer weer opnieuw dezelfde conclusies naar mn hoofd geslingerd. Ben de eerste twee keer naar een echte alfa dealer geweest en die komen dus met rekeningen van 290 euro om alleen maar te kijken wat het probleem is en het vervolgens niet oplost.

Zit nu bij een bovag garage met twee ex-alfa/fiat monteurs die een eigen bedrijf zijn begonnen. Aardige gasten die me niet naaien.

Brandstofdruk was overigens iets wat nog niemand tegen me heeft gezegd.

Re: RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 20:24
door 164 Q4
Brandstofdruk was overigens iets wat nog niemand tegen me heeft gezegd.
En dat is toch heel belangrijk omdat het een parameter is die niet door de ECU word geregeld of gecontroleerd worden kan. Het had wel gekund, maar dan zou er al een druksensor op zitten moeten maar dat ben ik nog niet eerder tegengekomen.

Hoe is de storing trouwens begonnen?

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 22:39
door Andretti Molletti
@164Q4: die brandstofdrukdruksensor zit bv in een BMW commonrail... lage druk wel te verstaan.. het bestaat dus wel maar komt idd zelden voor. Meeste raceauto's hebben er ook wel eentje. Maar bij benzineauto's zit er idd geen.. Zeker niet bij Alfa's

@ 156psycho: En vertel idd eens hoe het allemaal begonnen is en bouwjaar en onderhouds historie vd auto!!

Re: RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 22:46
door 164 Q4
@164Q4: die brandstofdrukdruksensor zit bv in een BMW commonrail... Meeste raceauto's hebben er ook wel eentje.
En die heb ik ook idd nog niet onder handen gehad en dat zal ook wel zo blijven :wink: .

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 22:46
door GTV Boy
Ja, dr. Dre houdt nu spreekuur...... :wink:

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 22:50
door Andretti Molletti
:?:

RE: HELP!!!

Geplaatst: za jun 11, 2005 22:53
door GTV Boy
Dacht ik zo.... :wink:

RE: HELP!!!

Geplaatst: zo jun 12, 2005 03:53
door 156psycho
Onderhoudshistorie is bekend, is ex-lease auto. Nu weet ik dat dat over het algemeen niet zo positief klinkt maar het is altijd een perfecte auto geweest. Ik ben 40.000 erbij gezet zonder problemen.

De storing is begonnen als volgt. Hij begon eerst met onregelmatig stationair te lopen. (Dit is hoogstwaarschijnlijk de stappenmotor) toen begon ik met optrekken vanuit stilstand te merken dat ie en dip kreeg en bijna afsloeg. Dit werdt steeds erger tot ik op een gegeven moment ploffen uit de uitlaat kreeg en bijna nie meer weg kwam bij een stoplicht. Toen Begon hij tijdens het rijden ook in te houden. Dit werdt weer steeds erger en nu komt ie volgas niet boven de vierduizend toeren. Halfgas wil ie nog wel een klein beetje. Volgas verzuipt ie compleet.