Pagina 1 van 2
alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 09:49
door s.g.pfaff.alfa146TI
hallo alfisten,
ik wil mijn distributie vervangen maar moet de balansasriem ook altijd vervangen worden?
groetjes steven
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 10:34
door GTV
ja
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 11:25
door hoornstra
Hallo Stefan,
Welkom hier, als je toch gaat vervangen neem dan ook waterpomp en alle loop en spanrollen
kun er weer 3 jaar tegen, of 60.000 km. Laat ook naar de nokkenasversteller kijken.
Jan
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 11:36
door Alfa155
ik heb dezelfde motor in mijn 155 en de balansriem zit er niet op..

RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 11:56
door Hylke
Stomme auto heb jij dan

RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 12:27
door Engine
Er zijn inderdaad nogal wat mensen die of uit kosten besparing, of uit het idee dat het vermogen scheelt de balansasriem weglaten.
Feit blijft dat die as er niet voor niks is. Hij creeert trillingen die tegengesteld zijn aan uit de motor afkomstige trillingen. Die worden daarme opgeheven.
De motor zal meer trillen, en misschien merk je het niet (als het een iets andere frequentie is als de motorsteunen wordt het aan de auto niet doorgegeven). Je motor en alles wat eraan zit wordt alleen mechanisch wel zwaarder belast.
Voor de duidelijkheid; balanseisen zijn een uitzondering op benzine motoren en het kost ook best wel wat meer. Er moet dus een goede reden voor zijn.
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 12:29
door Hylke
Volgens mij wordt hij weggelaten om meer vermogen uit de motor te krijgen, maar staat natuurlijk wel een risico tegenover.
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 15:40
door Harry Tijssen
Als je tijdens de koude start een dieselend geluid hebt, kun je het beste de nokkenasversteller ook even mee
vervangen.
Re: RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 17:38
door Engine
Volgens mij wordt hij weggelaten om meer vermogen uit de motor te krijgen, maar staat natuurlijk wel een risico tegenover.
Tja, op een racer kan ik me dat voorstellen. Maar die halve pk die daarin verloren gaat.... Zet dan alle elektriciteits gebruikers uit. Daar win je meer pk's mee.
De motor zal wel iets sneller op en aftoeren, wat goed is voor een racer (maar vaak irritant gevonden wordt voor dagelijks gebruik)
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 20:22
door paulsteeman
Je wint er een pk`tje of vier mee, wel merkbaar.
Je merkt ook dat ie rumoeriger wordt en vanaf 3000 rpm meer trilt.
Ik moest met mijn QV 2 weken noodgedwongen zonder rijden, vandaar de ervaring.
Ik zou hem lekker weer monteren, vindt je motor en uiteindelijk jezelf, fijner.
Maar wie ben ik......
Suc6
Paul
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 22:13
door Hylke
Paul Steeman

RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: vr feb 27, 2009 22:55
door paulsteeman
Hoe weet jij dat?????
Hoe gaat het met de kleine?
Greetz
paulsteeman
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: za feb 28, 2009 09:06
door Hylke
Hij ligt herrie te schoppen in bed, hahaha...
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: za feb 28, 2009 09:09
door paulsteeman
DAt deed die van mij om kwart voor zeven al........
On topic: weet de starter al wat hij wil?
RE: alfa 146 TI 16v 1997
Geplaatst: za feb 28, 2009 09:09
door Hylke
Toen was moederlief nog niet werken, nu is het mijn uitdaging
