Pagina 1 van 2

Slecht lopende 164

Geplaatst: wo feb 18, 2009 20:08
door Alfagek
Hey hallo Leute,

Ff een vraagje. Mijn 164 TS doet raar... Over het algemeen rijdt ze gewoon goed, maar af en toe komt er tijdens constante snelheid een stoot alsof ie even inhoudt en weer oppakt. Vaak daarna bij stationair loopt het toerental op tot 3000/3500 RPM om daar te blijven hangen. Vandaag was het zo dat ie echt begon te bokken en stoten, uitviel, maar toch net niet... Het inspuitingslampje begon daar ook bij te branden...

Nu heb ik al ff wat geprobeerd toen ie gewoon rustig stationair liep. Het leek erop dat ie een beetje aan schommelen was in de toeren en niet echt constant kon krijgen. Toen heb ik de stekker van de LMM er even af gehad en liep ie gelijk rustig stationair. Stekker er weer op en het lijkt dat ie gewoon weer rustig stationair loopt. Morgen neem ik de auto nog gewoon mee naar het werk om uit te testen.

Evt nog andere suggesties?

Greetz,
Alfagek
Bas

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: wo feb 18, 2009 20:11
door giuliettaevo
je zou alle stekkerverbindingen eens na kunnen lopen en allemaal goed schoonmaken, wil nog wel eens helpen. Kijk ook even of de klep in de luchtmassameter wel lekker soepel heen en weer kan bewegen.

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: wo feb 18, 2009 20:42
door KAS
Gasklephuis smerig?

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: wo feb 18, 2009 20:50
door Andretti Molletti
op LPG én op benzine dezelfde problemen?

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: wo feb 18, 2009 21:05
door Alfagek
LPG doet het niet en dit probleem dus op benzine.... Afspraak staat voor de gasboer, maar die gasten hebben zo weinig tijd...

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: za feb 21, 2009 10:10
door Alfagek
Update: woensdagavond dus de stekker van de LMM eraf gehad en er weer opgezet. Ook ff aan de stekkers van de injectoren gevoeld en denkbeeldig aangedrukt... Donderdag de auto 's morgens gestart en naar het werk gereden (+/- 35 km). Niks aan de hand. Terugweg ook niet. 's avonds beetje in het dorp rondgereden om de boodschappen te halen en zo, dus kleine stukjes. Ook niks aan de hand. Vrijdagmorgen moest ik eerst mijn dochter wegbrengen naar Borne (+/- 20 km), niks aan de hand. Totdat ik weg wilde rijden weer bij mijn schoonouders... Slecht starten, lampje van de injectie ging branden, afslaan en uiteindelijk wel weer oppakken... Wel een erge benzinelucht na het doorstarten. Lijkt er dus op dat de auto zichzelf verzuipt? Gisteravond was dan het toppunt. Sta midden in het centrum van Haaksbergen tijdens koopavond, wil ik de auto starten. Doet ie het niet...

Toch doorstarten en uiteindelijk deed ie het, stinken naar benzine en rotte eieren (katalysator) en helemaal grijs/zwart op straat... Auto bleef daarna rond 3000 rpm hangen, stationair en tijdens het rijden als cruise control :roll: Helemaal aan het eind sloeg ie dus gewoon af om niet meer gestart te willen worden. Dus laatste stukje lopen naar huis. Auto staat nu bij mijn moeder voor het huis. Gisteravond de kleine meid ff het bed in gestopt en toen nog ff weer terug naar de auto: kap open, ff morrelen aan de stekkers en....... starten - lopen. Zonder moeite en gelijk na 2x draaien van de startmotor. Dus gewoon zoals het hoort. Ik ga zo proberen de auto weer op te halen en kijken wat ie dan nu weer doet.

Kan het dan zijn dat het dus zit in de stekkerverbing van de LMM of van de injectoren? Denk zelf dan eigenlijk aan de injectoren, omdat ie ook verzuipt. Of is dat geen logische gedachte? Ik vind dit altijd van die K-dinegen, omdat ik dus geen sjoegem heb van de elektronika en zo. Als het maar mechanisch is, weet ik het wel te herkennen en evt te vervangen, mar dit soort dingen wordt ik altijd een beetje moedeloos van... :(

Greetz,
Alfagek
Bas

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: za feb 21, 2009 10:36
door giuliettaevo
injectoren verwacht ik niet zo veel van... als de stekker daar slecht contact maakt zal er juist gen benzine ingespoten worden namelijk. :wink:

LMM kan ook de klep van vast zitten of een zwaar punt inzitten. Als hij hierdoor bv in de "geheel open stand" blijft hangen denkt de ecu dat de motor zwaar belast wordt en zal hij veel benzine in laten spuiten terwijl er in werkelijkheid helemaal niet zo veel benzine nodig is. Eventjes voelen dus of de klep netjes heen en weer kan bewegen in de LMM. door een backfire van het gassysteem willen die dingen nog weleens kapot gaan namelijk. :(

Er zijn niet zo heel veel dingen die voor een rijk mengsel kunnen zorgen; gaskleppositieschakelaar, LMM, temperatuursensor, lambdasensor. zijn allemaal door te meten of te testen. :wink:

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: za feb 21, 2009 12:08
door Alfagek
Kijk; dat zijn duidelijke berichten. Dan ga ik het eerst zoeken in de LMM. Morgen of vanavond wordt het dan, moet/mag zo met mijn dochter naar de carnaval in Borne... :roll: :lol:

Als het dan de klep is die vastzit in de LMM (klinkt logisch idd) is dat dan te verhelpen of wordt het dan een andere LMM? Hoe kan ik dat ding bijv van binnen goed reinigen? Maar is het dan ook logisch dat die in de toeren klimt naar 3000 rpm? Waarschijnlijk dan omdat ie te veel benzine krijgt? Wil dit natuurlijk eerst weer verholpen hebben, voordat ie naar de gaboer gaat...

Iemand trouwens ervaringen met AGIT in Rijssen? Is ook gelijk garagebedrijf en gasboer. Kan dus ook de APK gelijk voor mij verzorgen...

Greetz,
Alfagek
Bas

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: za feb 21, 2009 12:48
door WhizzMan
LMM kan je met remmenreiniger en een doek schoonmaken. Als het plaatje in de klep verbogen is gaat het einde oefening worden, dan moet je em gewoon ruilen, dat krijg je nooit meer netjes passend. Let wel op, er zit ook een temperatuursensor in de LMM, aan de kant van het luchtfilter, die moet je niet slopen.

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: za feb 21, 2009 16:17
door Alfa-Corazon
Wat voor benzine tank je?

Klinkt misschien gek, maar bovenstaande heb ik in mindere of meerdere mate meegemaakt met mijn:
- 164 TS (inj)
- 2.0 16V Spider (inj)
- SZ (inj)
Altijd na een rite Autoroute du Soleil

Nooit met mijn:
33 1.3 (Carbs)
1.8 Imola (Inj)
164 3.0V24 (Inj)

Bij mij ging het stotteren ook samen met het branden van het injectie lampje.
Mijn oplossing: Esso tanken. Alsof je een schakelaar omzette.

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: za feb 21, 2009 22:05
door Alfagek
Dat Esso tanken zal zeer lastig worden.... Zit hier geen Esso in de buurt.

Tank, bij benzine, meestal Total RON98 of Shell Express RON95 (hebben geen RON98)

Morgen ff de LMM eraf draaien en kijken of daar wat mee aan de hand is... Ik hoop het eigenlijk wel. Is tenminste nog schoon te maken òf niet te duur om te vervangen... :roll: :wink:

Greetz,
Alfagek
Bas

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: zo feb 22, 2009 00:25
door Roeltje 164
LMM ligt wel bij jouw in de buurt voor weinig www.alfapartstwente.nl

Gr Roel en suc6 :wink:

Re: RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: zo feb 22, 2009 10:27
door Alfagek
LMM ligt wel bij jouw in de buurt voor weinig www.alfapartstwente.nl

Gr Roel en suc6 :wink:
Die moet er nog ff inkomen idd... Ben nog niet gewend dat het zo dicht bij huis allemaal te vinden is tegenwoordig... Kan ook handig zijn om soms gewoon ff wat uit te proberen of het werkt of niet... :lol:

Greetz,
Bas

RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: zo feb 22, 2009 14:03
door joy
Lijkt mij dat je gaskleppotiometer defekt is.

Re: RE: Slecht lopende 164

Geplaatst: zo feb 22, 2009 16:22
door WhizzMan
Lijkt mij dat je gaskleppotiometer defekt is.
Dat lijkt me niet. Als die kapot is wordt er of geen signaal meer doorgegeven, of er wordt een te laag signaal doorgegeven. In beide gevallen zou de motor dan veel te arm lopen, dat is niet te rijmen met de benzinelucht. Verder zou je bij zo'n defect verwachten dat het een stuk consequenter optreed, slijtage is niet iets wat spontaan weer verdwijnt.

Zeker gezien het feit dat het een gasbak is, is de kans dat de LMM een opdonder heeft gehad niet ondenkbaar. Bij backfires zijn die kleppen nou eenmaal erg kwetsbaar en die heb je wel eens als je op gas rijdt en je ontsteking/mengsel is niet 100% in orde. Ik zou zelf nog eerder denken aan een scheurtje in een slang/rubber wat valse lucht veroorzaakt of een vuile/stukke lambdasonde dan aan de gasklep-potentiometer.

We kunnen met z'n allen mooi theoretiseren, maar dit soort dingen kom je uiteindelijk alleen maar uit door op de auto dingen te gaan controleren. Uitlezen (injectorlampje was aan) zou misschien nog duidelijkheid kunnen geven als een visuele inspectie geen uitsluitsel biedt.