Pagina 1 van 5

123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 serie

Geplaatst: di feb 10, 2009 18:07
door JWL
Wie heeft ervaring met de 123ignition. Hoe bevalt het? Iemand die met deze ontsteking op LPG rijdt??

Laat het weten.

Ciao, JWL

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: di feb 10, 2009 19:01
door Bertonebianco
Jawel, gemonteerd op mijn 2 liter.
Bevalt goed, montage eenvoudig. Denk aan de juiste bobine (Bosch blue coil)

Aangezien bij rijden op gas de kwaliteit van de vonk van groot belang is is de 123 een aanrader lijkt mij.
Een krachtige vonk en zgn spark balance.

Stevige prijs maar toch geen spijt van



Eric

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: di feb 10, 2009 19:08
door Zaagauto
Yes....

123 in een Berlina met 2000 blokje op LPG...

Er spelen nog steeds een aantal issues die los staan van de ontsteking maar heb met experimenteren met de 123 toch al wel behoorlijk resultaat bereikt....

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: di feb 10, 2009 23:03
door Berlina addicted
je moet even de zoekfuncie gebruiken, er is in het verleden al eerder hier een topic over deze ontsteking gestart,
Overigens heb ik ook zo'n ontsteking op mijn Berlina en mij bevalt hij ook prima!!

Mvg Richard www.berlina.nl

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: wo feb 11, 2009 17:36
door gtv 105.21
Een kenis van me is bezig met 123 om zijn eigen vervroegings curves voor getunde motoren in een 123 verdeler te krijgen.

Is nog niet rond, ziet er wel goed uit.

Han





:twisted:

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: wo feb 11, 2009 19:39
door JWL
Hallo allen,

Ik heb met de zoek functie gezocht en allerlei mooie curves gezien. Maar ik weet eerlijk gezegd niet precies welke ik zou moeten gebruiken :?

Ik heb n.l. het volgende : heb de 123ignition ingebouwd (1600 blokje uit zeventiger jaren) in mijn Giulia Super (72). rij op LPG. Wat gebeurd er bij lage toerentallen wil d motor niet oppakken. Het lijkt of hij verzuipt. Geef gas toeren stijgen een beetje en smoort dan. Remedie gas los wachten tot stationair en opnieuw proberen. Lukt om boven de 2500 rpm te komen dan gaat het verder redelijk. Dit zeer vervelend als de motor koud, loopt voor geen meter. Warme motor dan is het probleem iets minder. Verder als je op de snelweg rijdt boven ca. 3500 rpm en lekker door gewarmd is, dan gaat hij ineens bij zelfde gaspedaal stand sneller rijden :?:

Alles is nieuw (bougies, kabels, bobine voor e-ontsteking) op benzine super afgesteld, daarna op LPG, gaswaarden bij stationair als nieuwe motor. Echter bij iets verhoogd rpm ontstaat er backfire, (ontsteking misfire, naar verkeerde bougie) Ik begrijp niet waarom hij niet goed loopt, dus uitgebouwd en oude puntjes ontsteking er in, gues what, rijdt als een zonnetje, start alleen moeilijk op LPG. Zag ook dat er een vacuüm aansluiting op zit deze werd niet gebruikt, zit ook niet op carburateurs. Echter dit zou volgens mij niet van invloed zijn toch??

Wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn, met 123ignition zou de motor juist veel beter op LPG moeten lopen??

Laat wat van je horen,

Ciao, JWL

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: wo feb 11, 2009 19:53
door Berlina addicted
Heb je wel met en stroboscooplamp de ontsteking op tijd gezet?


Mvg. Richard www.berlina.nl

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: wo feb 11, 2009 20:48
door Zaagauto
Weet je zeker dat het NIET aansluiten van het vaccuum geen invloed heeft?

Klinkt een beetje als geen vervroeging etc....

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: do feb 12, 2009 00:32
door Gtv4
Ik heb het zelfde probleem met mijn net aangekochte alfetta 2.0 met 123 ignition.

Deze Ignition heeft volgens mij geen vacuüm aansluiting . (is wss de R uitvoering)
Koud heeft ie last van back fire en warm boven de 2000 - 2500 rpm loopt de motor pas goed.

Ik ga ook nu ook de oude verdeler terug plaatsen en dan de carbs eerst eens goed afstellen.

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: do feb 12, 2009 08:54
door berlinista
Klinkt toch meer als een probleem met de LPG installatie dan met de ontsteking. Hou het aanzuiggedeelte eens deels dicht en try again. Te weinig onderdruk voor het mengsel denk ik eerder.

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: do feb 12, 2009 10:35
door jan1300
Gtv4 Geplaatst: 12 Feb 2009 0:32 Onderwerp: RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb het zelfde probleem met mijn net aangekochte alfetta 2.0 met 123 ignition.

Deze Ignition heeft volgens mij geen vacuüm aansluiting . (is wss de R uitvoering)
Koud heeft ie last van back fire en warm boven de 2000 - 2500 rpm loopt de motor pas goed.

Ik ga ook nu ook de oude verdeler terug plaatsen en dan de carbs eerst eens goed afstellen.

Ik heb de 123 ontsteking ook op mijn Alfetta met LPG gehad.
Dat het niet het resultaat wat ik er van verwachtte.
Bij mij was de rest tiptop in orde daardoor moest de ontsteking wel het probleem zijn.
Het leek net of er niet of te weinig vervroeging plaats had.
Toen heb ik tijdelijk de originele onsteking met puntjes weer gemonteerd en toe was het in houden over!

Nu heb ik een Magnetti Marelli electronische ontsteking gemonteerd.
Dat scheelde me op LPG 300 rpm stationair.
De motor(1600) loopt nu goed en van inhouden of iets dergelijks is geen sprake meer van.
De Marelli ontsteking schijnt wat eerder te vervroegen en dat is op LPG prima.

Ook bij het doorspitten van de online Bosch documentatie bleek dat er op mijn Alfetta een Bosch verdeler zit met een nummer wat niet op het vergelijkingslijstje van de 123 ontsteking stond.
Ook bij een licht getuned 1600 blokje was geen curve te vinden waar dat motortje knap opliep na montage van een Bosch electronische ontsteking was ook daar het euvel verholpen.

Mijn conclusie is dan ook dat een 123 ontsteking niet zomaar overal op gezet kan worden.
Er zit niet voor niets een vergelijkingslijst bij.

Ik hoop dat wat aan deze info hebt.

gr Jan

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: do feb 12, 2009 10:49
door JWL
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties.

Wat heb ik zoal samen met Koos van Autobedrijf van Neerijnen gedaan. LPG installatie gecontroleerd op valse lucht, en alles opnieuw gekit dus dit kan het niet zijn. De installatie is trouwens nieuw en gelijk aan de oude Necam installatie van vroeger. Ontsteking opnieuw gecontroleerd statisch en met stroboscoop, ook goed. Carbarateurs zijn ook gereviseerd plus nieuwe ophangrubbers. Uitlaatgaswaarden op benzine en LPG zijn prima, op LPG zelfs beter (moet ook).

Daarna bij gasboer langs en het volgende geconstateerd. Bij lage rpm ca 1100 tot 2000 rpm hoor je zacht geplof (iets als PFFFFT) bij stil staande auto met motorkap open. Conclusie Backfire. Extra test rijden in 4 bij lage rpm 1200 rpm en gas geven, wat gebeurd stottert en pakt niet op. Conclusie eenduidig Backfire :!:

Wat is Backfire :?: Volgens mij krijgt een bougie dan een vonk ( te vroeg of te laat) terwijl de zuiger met inlaatslag bezig is. Dit kan alleen al de ontsteking verkeerd werkt, toch :?:

Wie weet wat de verschillen zijn meten zonder vacuüm vervroeging? Volgens mij levert het vacuüm extra info (stand gasklep en daarmee gewenst vermogen) om b.v. pingelen te voorkomen. Toerental info blijft volgens mij de belangrijkste input en die is gewaarborgd (via centrifugaal vervroeging of elektronisch). Of zou de combi van gemis vacuüm input en verkeerde curve dit verschijnsel kunnen opleveren? Curve die ingesteld was is 0 (1300 - 1600 Nuova). Wat doet de vacuüm input anyway voor de curve?? Uit de grafieken van zaagtand kan ik het niet zo direct uithalen.

Zaagtand wat raadt jij mij aan voor instelling. :?:

aan GTV4, Afstellen en synchroniseren van carbs is altijd goed, maar leverde bij mij niets op :!: Laat me weten als je de oude ontsteking er in hebt gebouwd of het probleem over is, OK :?:

Wat we nu noch gaan proberen is een123ignition zonder vacuüm uitproberen en uiteraard zeer nauwkeurig inbouwen en afstellen. Zaagtand wat denk je welke curve?

Hoor graag weer van jullie

Ciao JWL

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: do feb 12, 2009 10:50
door GiuliaCorse
Heb je toch wel een andere bobine geplaatst?
Lijkt mij n.l. verdacht veel op een probleem dat ik al eerder heb gezien, de 123 heeft n.l. een andere bobine nodig.
Bosch bleu coil type: 0221 119 027 zou de beste moeten zijn. (bron Alfaspeed)
Maar je kan het al eens proberen met een bobine van b.v. een 75

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: do feb 12, 2009 11:29
door Gtv4
In mijn geval is het wat onduidelijk.
Auto gekocht slecht lopend met een 123 ignition en carbs waren uitelkaar geweest en vervolgens langere tijd niet meer gelopen. (oude benzine, weer vervuilde carbs)

Dus ik begin eerst weer opnieuw met de ori ontsteking om te zien wat de motor dan doet.

Ik heb een vacuüm aansluiting op het spruitstuk die afgedicht is.
Volgens de Bosch handleidingen zijn er 2 type 123 ignition's, 1 met vacuüm aansluiting en 1 zonder.
Ik heb dus die zonder vacuüm en daar zit imo het probleem. Carbs heb ik al weer open gehad en heb een elektrische brandstofpomp gemonteerd. Dat alles lijkt in orde maar krijg op geen enkele manier de motor stationnair goed aan het lopen.
Onder de 2000 rpm ploft ie op alle cilinders onregelmatig alsof de ontsteking verkeerd staat of het mengsel te arm.

De bobine is ook van bosch de blue coil uitvoering.

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

Geplaatst: do feb 12, 2009 11:42
door Bertonebianco
Voor wat betreft het vacuum moet je niet de aansluiting op het spruitstuk hebben (vaak afgestopt) maar op de carburateur zelf.
Deze zit vlakbij het rustpunt van de gasklep in dichte positie. Niet alle carbs hebben zo'n aansluiting maar da's een open deur denk ik.


Eric