Pagina 1 van 2

dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 18:54
door iewke156
Ik heb een spider van 1976 met een twee liter alfetta blok er in ( vorig jaar gekocht)
wilde ik nieuwe bougies er in draaien, draaide de bougie van de tweede cilinder lekker door,Sh*t heb ik dat, na inspecitie blijkt dat er haast geen draad meer in het bougie gat zit.

Nu had ik gehoord dat je met een Helicoil dit kan repareren, zo gezegd zo gedaan.
met een tap die er voor gebruikt moet worden er nieuw draad in getapt. de boel met een stofzuiger en met luchtdruk de boel schoon gemaakt De helicoil er in geschroefd, toen de bougie erin. En starten maar, liep ze maar op 3 cilinders :(

wat mij wel opviel is dat tijdens het tappen we wel ergens tegen aanzaten op het eind, niet de zuiger want deze hoorde je niet tegen de tap aan tikken. de klep kan het volgens mij niet zijn daar de kleppen tijdens het tappen dicht waren.

heeft iemand mischien een idee. of dit al eens een keer meegemaakt.
Ik denk dat de ciliderkop er af moet om eens te kijken. (voor mij wel weer een uitdaging)

groet
iewke

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 19:00
door patje1100
Is het de bewuste cylinder waar je die helicoil hebt ingedraaid die niet meewerkt ??

Even chechen of je wel vonk op je bougie hebt en zo ja..... even een compressie test op die bewuste cylinder doen.

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 19:06
door iewke156
ja het is de cilinder waar de helicoil in zit, de bougie gecontroleerd deze heeft wel vonk.
met een compressie meter de cilinders gechekt, maar gaf op cilinder 2, waar de helicoil inzit, geen comprecie.

iewke

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 19:09
door patje1100
klinkt als foute boel.

Haal je klepdeksel er eens af en draai de motor met de hand eens rond . Kijk eens of de kleppen van die bewuste cylinder wel omlaag en omhoog gaan ?

Ik vrees dat het toch een koppie lichten wordt.

Re: RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 19:12
door Koen
ja het is de cilinder waar de helicoil in zit, de bougie gecontroleerd deze heeft wel vonk.
met een compressie meter de cilinders gechekt, maar gaf op cilinder 2, waar de helicoil inzit, geen comprecie.

iewke
Bedoel je helemaal geen compressie, of gewoon minder in vergelijking met de anderen ?

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 19:19
door iewke156
Ik helemaal geen druk, we hebben ook de poeli gedraaid om te kijken of de kleppen wel open gingen,deze kon men zien in het boudie gat,.
er kan mischien ook nog een alluminium snippertje in zitten die de klep niet goed afsluit.

Re: RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 19:30
door Koen
Ik helemaal geen druk, we hebben ook de poeli gedraaid om te kijken of de kleppen wel open gingen,deze kon men zien in het boudie gat,.
er kan mischien ook nog een alluminium snippertje in zitten die de klep niet goed afsluit.
Kan je geen lektest uitvoeren? Dan kan je horen langswaar de compressie evt verdwijnt. (uitlaatklep, inlaatklep, of evt via de zuiververen) Ik moet wel zelf toegeven, heb wel compressiemeter maar zelf ook geen lektester. (als dat woord bestaat tenminste :wink: )

Re: RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 19:39
door Dottore M
er kan mischien ook nog een alluminium snippertje in zitten die de klep niet goed afsluit.
Kan je aan de klepspeling meten..

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 19:49
door iewke156
De klepspeling testen liijkt mij een wel een goed idee.
ga as zaterdag maar een een aantal dingen bekijken, het slechtste geval zal wel zijn om de cilinderkop te demonteren en te inspecteren.

ik houd jullie op de hoogte.

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 19:53
door Dottore M
Hee wacht eens... een helicoil is een gewikkeld draadje toch ? En dus niet luchtdicht ! Je moet Timeserts hebben, die zijn massief

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: wo jun 08, 2005 20:24
door alfaromeo155
een helicoil is ook luchtdicht. denk eerder dat er nog een brokje aluminium tussen de kleppen zit.

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: do jun 09, 2005 00:06
door pepijn
Brokje alu kan niet zo groot zijn dat je 0 compressie hebt er is altijd wel wat compressie als een klep een ietsiepietsie stukje openblijft staan. Het afval van een nieuwe draad tappen is erg fijn en de klepveer drukt dat beetje alu wel plat.

Wat mij aannemelijker lijkt is dat er een klep openstond en dat je deze met de tap hebt kromgedrukt en deze daardoor nu een stuk blijft openstaan.

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: za jun 11, 2005 19:23
door pepijn
Weet je al wat meer????

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: za jun 11, 2005 19:30
door 164 Q4
Als dat met die klep klopt (dat die dus openstaat) dan kun je dat ook wel meten aan z'n klepspeling. Die zal dan flink wat groter zijn. Kijk ook eens in het bougiegat, je hebt er toch geen gat in de zuiger gemaakt hé? Zou wel heel erg stug zijn, maar je hebt er soms toppers bij :lol: .

RE: dolgedraaide bougie

Geplaatst: za jun 11, 2005 19:43
door Andretti Molletti
:lol: :lol: :lol: