martin607

wielen vervangen, reservewiel

vr jan 30, 2009 14:17

in mijn instructieboek van mijn GTV staat dat ik indien ik stalen 16 inch velgen vervang voor aluminium velgen met dezelfde maat, 16 inch dus dan zou ik ook mijn reserve wiel, het zgn thuiskomertje, moeten vervangen. kan iemand mij vertellen wat hiervan de reden is
gr
martin

Netfinity
Member
Member

RE: wielen vervangen, reservewiel

vr jan 30, 2009 19:06

Beetje onzinnig, kan wel zijn dat de wielmoeren/bouten voor de alu velgen korter zijn dan die voor je stalen reservewiel en dat je dus 4 extra mee moet nemen bij je reservewiel. Je kan misschien ook je thuiskomertje vervangen door één van die 4 stalen velgen, als dat erin past. Heb je een volwaardig reservewiel.
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Tonio
Guru
Guru

vr jan 30, 2009 22:31

Als de thuiskomer nu op de auto past, dan past die ook nog wanneer je de originele velgen vervangt voor andere. Voor de bruikbaarheid van het reservewiel verandert er natuurlijk niets.
(Maar wielbouten voor alu velgen kunnen inderdaad verschillend zijn - alleen langer dan en niet korter, of soms met vlakke i.p.v. conische passing - dus zorg dat je die dan ook in de auto hebt).

Misschien een reden voor het advies in jouw instructieboekje: electronische zaken zoals het ABS of een bandenspannings-waarschuwingssysteem kunnen reageren als één wiel een afwijkende maat heeft.

Heb ooit met een 145 een lekke band gehad, de thuiskomer gemonteerd en toen brandde het ABS-lampje totdat het originele wiel er weer op zat.
Bij waarschuwingssystemen voor te lage bandenspanning (overigens geen idee of dat op een GTV leverbaar was??) gebeurt dat ook. Het systeem meet niet de luchtdruk in de banden maar de draaisnelheid van de wielen. Bij een lekke band krijgt één wiel een afwijkende draaisnelheid ten opzichte van de andere drie, en daar reageert het systeem op. Bij gebruik van een reservewiel met afwijkende rolomtrek heb je datzelfde effect.
Als je andere velgen+banden wilt monteren met dezelfde maat als het reservewiel, dan zou het volgens mij niets uit moeten maken. Maar gewoonlijk worden andere velgen+banden juist gemonteerd omdat men een afwijkende maat wil (groter, breder), en als de rolomtrek iets afwijkt dan reageert zo'n systeem wel wanneer je met het standaard reservewiel rijdt.

.

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

za jan 31, 2009 00:02

Misschien dat rijden met ongelijke wielen je diff kan slopen?
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Terug naar “Algemene Technische vragen”