Pagina 1 van 1
Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: ma jan 19, 2009 17:23
door wouter75
Hoi,
Mijn 75 heeft last van horten en stoten onder belasting wanneer deze koud is, alleen met koud vochtig weer. Warm weer is geen probleem(>15 C) Als de motor begint met horten en stoten trap ik de koppeling in en geef dan wat gas, waardoor het horten en stoten even wat minder wordt. Dit herhaalt zich misschien een paar keer in een paar minuten tot dat de motor wat warmer wordt. Nu heb ik volgens mij alle stekkers al los gehad en in gespoten met wd40 maar heeft geen verbetering op geleverd. Volgens mij zijn het ook geen overspringen de bougies kabels, want tijdens dit probleem al een keer onder de motorkap gekenen niks te zien, maar het probleem doet zich iegenlijk ook alleen voor als de motor dus belast wordt. Ik verdenk zelf de bobine, maar ben geen elektro-man, hoe kan ik deze testen, of is het zowiezo verstandig deze na 16 jaar te vervangen? Benzine druk? lijkt mij niet dat dit temperatuur en vocht gevoelig is. Tevens heeft dit probleem zich ook voorgedaan met de vorige motor dus iets mechanisch is het niet.
Groeten Wouter
RE: Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: ma jan 19, 2009 17:41
door vannelle
Ik verdenk toch je bougiekabels, juist omdat het met vochtig weer is.
Er hoeft niet persé een vonk te zien zijn als je kabels poreus zijn.
Laat iemand anders de kabels eens vastpakken bij draaiende motor.
Ik zou nieuwe kabels halen.
RE: Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: ma jan 19, 2009 18:24
door wouter75
Oke dat wist ik niet. Zal ik even aan mijn baas vragen of hij ze even wil vast pakken

.Maar wat voor een kabels zijn aan te raden en wat voor zijn er? Ik heb ergens hier een keer gelzen dat er onstoorde kabels zijn zodat het toerental niet te horen is via de radio? En hoge weerstand kabels? En de bobine prefentief vervangen of is deze niet slijtage gevoelig?
Wouter
RE: Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: ma jan 19, 2009 18:29
door jef 75
onvoldoende benzinedruk(aanvoer) vermoed ik.
RE: Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: ma jan 19, 2009 18:53
door wouter75
Heb ik ook aan gedacht maar naar een aantal minuten treed het probleem niet meer op? Zouden de drukregelaars het probleem kunnen zijn. Kunnen deze temperatuur gevoelig zijn? Want eenmaal warm verneem ik geen problemen. Dus heb ik voor als nog niet het idee dat het probleem daar zit. Maar goed je meten is weten een benzine druk meeting heb ik al in mijn achterhoofd.
Wouter
Re: RE: Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: ma jan 19, 2009 19:29
door vannelle
Oke dat wist ik niet. Zal ik even aan mijn baas vragen of hij ze even wil vast pakken

.Maar wat voor een kabels zijn aan te raden en wat voor zijn er? Ik heb ergens hier een keer gelzen dat er onstoorde kabels zijn zodat het toerental niet te horen is via de radio? En hoge weerstand kabels? En de bobine prefentief vervangen of is deze niet slijtage gevoelig?
Wouter
Ik zou gewoon de standaardkabels gebruiken als je nu geen gefluit in je radio hebt.
Ik heb altijd begrepen dat de antenne zo ver mogelijk uit de buurt van de bobine(s) moet zitten om storing te voorkomen.
Of kabels er invloed op kunnen hebben weet ik eerlijk gezegd niet.
Om de kabels die je nu hebt te testen kun je ze trouwens inspuiten met haarlak. Als de motor dan wel goed loopt weet je iig zeker dat het aan de kabels ligt.
Dit werkt alleen helaas wel tijdelijk maar geeft een goede indicatie.
RE: Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: ma jan 19, 2009 20:32
door Netfinity
Ik heb nog wel een goed werkend uit de auto komende bobine liggen, en ook nog zo goed als niet gebruikte bougiekabels. Kunnen we wel ff testen. Bij mij heeftie een beetje moeite met lage toerentallen. (langzaam de straat uit rijden) Dan begint hij ook wat te bokken. Harder rijden is dan de oplossing

Als ik de straat uit ben is het al over. Misschien ligt het aan de Hengelose lucht ofzo
Je racefiets onderdeel houdt de Fiat thermostaat nog goed op zijn plek trouwens

RE: Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: ma jan 19, 2009 20:44
door wouter75
Ja hoe kan het ook anders is tenslote dura-ace, Maar net even met Arjan Cats gebeld en die verdenkt toch de bobine en of de onderdelen er rond om heen. dus ik ga naar 16 jaar zowiezo een nieuwe bobine plaatsen. Mocht dit verbetering brengen kunen we jou 75 ook even met de nieuwe bobine proberen.
Wouter
RE: Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: wo jan 21, 2009 16:27
door wouter75
Heb gisteren een nieuwe bobine besteld. Die ik vandaag kon ophalen. In plaats van een oudewetse ronde kreeg ik een nieuwe variant namelijk een stuk kleiner Dus even een bobine wisselen dacht ik. Het kwam er dus op neer dat ik de auto op moest krikken, rechter voorwiel eraf, plastic kuip uit de wielkast, en ik kan bij het moertje wat vastgeroest zat. Het kooitje wat het moertje op zijn plek moet houden, zodat deze niet meedraait was afgeknapt

. Dus uitboren maar

. En nieuw kooitje gemaakt iets steviger en het moertje schoontappen en monteren maar

. Dus een bobine wisselen kan dus zomaar 1 tot 1.5 uur in beslag nemen. Maar goed koude start verliep nu veel fijner en geen horten en stoten meer. Reageert nu ook weer wat fijner op het gas

Dus ik denk dat het toch de bobine was.
Wouter
Re: RE: Horten en stoten onder belasting
Geplaatst: za jan 24, 2009 09:24
door Arjan75qv
Dus ik denk dat het toch de bobine was.
Deze week voldoende nattigheid om te testen he
