Pagina 1 van 2

vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: ma jun 06, 2005 19:59
door Giulia Bianca
Den hulpkoppelingcylinder van de 75 TS lekt
Ik wil geen revisiesetjes, maar gelijk een nieuwe plaatsen.
Bij mijn V6 is dit heel simpel wegens goed toegankelijk, maar bij de TS is dit een
wat ander verhaal
Wat is de makkelijkste manier om dit aan te pakken ?

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: ma jun 06, 2005 20:07
door ravado
het is te doen terwijl de achteras en de versnellingsbak nog gemonteerd zitten. Ideaal is het echter als de achteras er onder weg is.

Voor het geval je het toch wilt doen terwijl de achteras en de versnellingsbak blijven zitten: Achterkant opkrikken en assteunen onder de kriksteunen. Krik onder de dwarsbalk waar de achteras in ligt (met dat centrale rubber) en loshalen dmv de 6 bouten. Krik rustig laten zakken. Leiding loshalen bij het flexibele gedeelte. rubber dopje terug plaatsen zodat niet alles onder de remolie komt te zitten.

De 2 moertjes van de bouten waarmee de hulpkopp.cil. vastzit, losshalen. (dit is wel even een K...klus mede om uit te vogelen met welk gereedschap je nou wel of niet een beetje slag kan maken. )
daarna het staafje van de hulpkopp.cil., die tegen de vork van het druklager zit, wegdrukken en als dat gelukt is kun je de hulpkopp.cil. zelf tussen naar voren toe eruit trekken.

Monteren in omgekeerde volgorde.

Ik heb het laatst bij de 75 TS van mijn broer gedaan (op een paar assteunen en op straat :( ) en ik was in 2 uurtjes klaar. Dat was incl. ontluchten en het nodige gevloek en tegenslagen.... :wink:

Als je de achteras er onder uit hebt dan ben je met een kwartiertje klaar....

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: ma jun 06, 2005 20:12
door Giulia Bianca
Thanks RAV,

Dat vermoeden had ik al, best de aandrijfas ook los maken of kan die blijven zitten?

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: ma jun 06, 2005 20:13
door KAS
Ontluchten is het makkelijkste met een ketel. Maar die moet je dan wel hebben natuurlijk. Ik heb de mijne vorig jaar ook vervangen en het is idd best te doen.

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: ma jun 06, 2005 20:13
door ravado
nee die kan wel blijven zitten, de ruimte die je krijgt door de dwarsbalk te laten zakken is voldoende. Uitlaat kan ook gewoon blijven zitten.

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: ma jun 06, 2005 20:24
door Giulia Bianca
OK Thanks,

Moet wel te doen zijn dan, heb cylindertje besteld morgen binnen
Zal wel een klusje worden voor op de zaterdag, heb ik wat meer tijd indien het
tegen moest vallen

@KAS, ontluchten doe ik al jaren met een ketel, toch blijft een 75 een moeilijke auto
om te ontluchten

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: di jun 07, 2005 23:16
door Alessandro
ontluchten lastig?? Waarom??? Gaat net zo makkelijk als iedere andere auto, da's mijn ervaring. :o :P

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: do jun 09, 2005 21:00
door Giulia Bianca
Hij zit eronder, viel wel mee , zo'n 2 uurtjes idd

Dank je voor de tips

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: do jun 09, 2005 22:29
door 75recaro
Roland,

Toch niet kunnen wachten tot zaterdag?
Van die kant gezien wel jammer want dan had ik even mee kunnen kijken en helpen.
Leert er altijd weer van, maar fijn voor je dat het uiteindelijk is meegevallen.
Is je auto na het groot onderhoud in ieder geval weer zo goed als nieuw.

Kees

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: do jun 09, 2005 22:52
door RiniV6
Is er ook nog verschil tussen hulpkopp.cil. van 75 TS en 75 V6 ??

Onderdelen programma Eper geeft maar 1 type aan, maar ik dacht dat er verschil in zat? De mijne is lek namelijk...

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: do jun 09, 2005 23:50
door Giulia Bianca
@ Kees: nee niet kunnen wachten idd, en het komende week-end in Valkenburg,
Limburgrit op de fiets, als de conditie het toelaat tenminste (conditie zwanger nijlaard)

@ Rini : V6,Turbo en Turbo diesel wijken idd af van de TS en 1.8, die van een V6 zitten
veel toegankelijker, is een halfuurtje werk, stofkap naar achter schuiven, leiding los, borgring los en euit trekken, kan wel eens geoxydeerd zijn, nieuwe even invetten met kopervet o.i.d. en in omgekeerde volgorde monteren, ontluchten.

Re: RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: vr jun 10, 2005 19:05
door RiniV6
@ Kees: nee niet kunnen wachten idd, en het komende week-end in Valkenburg,
Limburgrit op de fiets, als de conditie het toelaat tenminste (conditie zwanger nijlaard)

@ Rini : V6,Turbo en Turbo diesel wijken idd af van de TS en 1.8, die van een V6 zitten
veel toegankelijker, is een halfuurtje werk, stofkap naar achter schuiven, leiding los, borgring los en euit trekken, kan wel eens geoxydeerd zijn, nieuwe even invetten met kopervet o.i.d. en in omgekeerde volgorde monteren, ontluchten.
Maar die voor een v6 is dus niet te bestellen via Eper... dit programma geeft alleen de ts versie aan..

Even gezocht op de prins bredevoort website :
Deze (75 1.8 turbo / v6 staat erbij):
http://www.dla.nl/upload/prins/202.0.0000.0.jpg
http://www.dla.nl/upload/prins/202.7.2020.4.jpg

Of deze: (staat alleen bij "88-92) Mijne is uit '88:
http://www.dla.nl/upload/prins/744.0.0000.0.jpg
http://www.dla.nl/upload/prins/744.7.2020.2.jpg

???

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: zo jun 12, 2005 15:13
door RiniV6
Niemand?

Re: RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: zo jun 12, 2005 15:53
door KAS
Niemand?
Er zijn wel reparatiesetjes leverbaar.
Gebruiksnummers
082512

Referentienummers
ALFA ROMEO 11600.12050.06/17

FIAT 9940854

FIAT 9950091

RE: vervangen hulpkoppelingcylinder 75

Geplaatst: zo jun 12, 2005 17:18
door RiniV6
Heb ik de vorige keer al geprobeerd.. lekt nu dus weer.
Ben dus opzoek naar een nieuwe.. maar welke van de 2?