Pagina 1 van 2

Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: vr jan 09, 2009 21:58
door Frits
Het goede nieuws is dat bij (erg) koud weer de 90 prima start, zolang ik er maar de dag van te voren in gereden heb :?:

Als de 90 enige tijd stil staat (meer dan een week) en het is koud, dan slaat de motor niet aan. Dus de accu kan de startmotor prima laten ronddraaien, maar de motor gaat niet uit zichzelf lopen.
Tenminste niet meteen...

Vandaag heeft het starten een minuut of 5 geduurd (telkens een seconde of 20-30 'starten') en tegen het einde hielp het om de gaspedaal in de stand 'volgas' te zetten. De motor komt dan 'langzaam' tot leven.
(de 90 heeft afgelopen 1,5 week in een vorstvrije garage gestaan)

- Bougiekabels zijn denk ik nog goed (zie geen vonken overspringen tijdens het starten) en de accu is meer dan prima
- Bij warm weer (van de zomer) heb ik geen startproblemem gehad na een stilstand van 2 weken.

Iemand enig idee ?

RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: vr jan 09, 2009 22:27
door Andretti Molletti
benzinepomp vervangen

Waarom: in de pomp zit een terugslagklep die voorkomt dat de leidingen leeglopen en het erg lang duurt voordat er weer benzine is als je starten moet.
de beste manier om deze diangnose te stellen is: benzinepomprelais zoeken en voor het starten 20 sec doorverbinden zodat alle leidingen goed met benzine gevuld worden en de lucht eruit is.
Start de auto dan wel in één keer dan weet je dus wat het is.
Succes

Re: RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: vr jan 09, 2009 22:40
door Frits
benzinepomp vervangen

Waarom: in de pomp zit een terugslagklep die voorkomt dat de leidingen leeglopen en het erg lang duurt voordat er weer benzine is als je starten moet.
de beste manier om deze diangnose te stellen is: benzinepomprelais zoeken en voor het starten 20 sec doorverbinden zodat alle leidingen goed met benzine gevuld worden en de lucht eruit is.
Start de auto dan wel in één keer dan weet je dus wat het is.
Succes
Waarom start ie dan als het warmer weer is, wel in een keer :?:
en als het 20 sec duurt voordat de brandstof bij de motor is aangekomen, dan moet ik dus na iets meer dan 20 sec starten zeker resultaat hebben? Of zie ik dat verkeerd?

Ik zie nog niet in waarom het een probleem van de brandstofpomp is!

RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: vr jan 09, 2009 22:54
door Andretti Molletti
Dank je voor je kritiek!
Nu moet ik verder denken want je hebt wel gelijk... :?

:wink:

Dan zit ik richting temperatuursensor te denken ivm "geen" koudstart verrijking... heb je een L-jetronic?? Ik ken de 2 liter 4cilinder IE niet. Zit er een aparte thermotijdschakelaar en koudstartinjector? Die richting moet je dan op.

RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: vr jan 09, 2009 23:16
door giuliettaevo
Tempsensor zal er zekers opzitten, doormeten kan in ieder geval geen kwaad. :wink: Ook even kijken ls het Motronic mocht zijn dat de stekkers op de goede sensoren zitten. de temp.sensor heeft meestal een blauwe stekker. Als je hem wisselt met bv de stationairregelklep stekker kan de auto gewoon lopen, start alleen moeilijk en loopt niet zo netjes stationair, meestal te hoog. vergissing is op bv een 75 TS zo gemaakt.

Benzinepomp doet er trouwens op een injectieauto echt geen 20 sec over om een leiding te vullen hoor :wink: ...kijk maar eens hoe snel je een grote fles vol kunt pompen met zo'n pomp. :roll: en in zo'n leiding gaan geen liters benzine..

Re: RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: vr jan 09, 2009 23:32
door Frits
Dank je voor je kritiek!
Nu moet ik verder denken want je hebt wel gelijk... :?

:wink:

Dan zit ik richting temperatuursensor te denken ivm "geen" koudstart verrijking... heb je een L-jetronic?? Ik ken de 2 liter 4cilinder IE niet. Zit er een aparte thermotijdschakelaar en koudstartinjector? Die richting moet je dan op.
Nog wat extra info:
Motronic regelt de hele handel, voor zover ik weet. De 90 is nog redelijk nieuw voor me... bezit haar pas een jaar ;-)

De temperatuur sensor heb ik voor de 1,5 week stilstand getest door het weekend na Kerst 's ochtends vroeg de auto te starten (za en zo, erg vroeg, maar dit ging prima) Ook het stationair toerental bij erg koude start is iets hoger, wat volgens mij duid op verrijking van het mengsel (choke)
(even waarom ik dit getest heb: in het voorjaar op wintersport geweest.... kwam de 90 na 6 dagen ook niet meer tot leven in de kou van Oostenrijk, heeft toen de Oostenrijkse anwb aardig wat tijd gekost voordat ie tot leven kwam. Checks toen waren: alle vonken ok, brandstofpomp doet het hoorbaar, maar te weinig brandstof?, met startspray gestart. Ik had met behulp van een vriendelijke Oostenrijker toen de startmotor al aan een aardige duurtest onderworpen. Startmotor is ondertussen wel vervangen voor een beter exemplaar)

Waarom heb ik 'volgas' gegeven...: Voor de deur bij Romeo uit Nootdorp exact hetzelfde meegemaakt, 2 weken voor Kerst, Romeo had het idee dat ie te rijk stond, dus verzopen was, volgas (meer lucht) lost dit op....
en dat bleek ook wel na een paar minuten doorstarten. Maar met het Oostenrijkse verhaal in gedachten, vond ik dat toen wat vreemd. Vandaar de test die ik na Kerst gedaan heb (staat vanavond weer buiten om het morgenochtend voor 100% uit te sluiten, vandaag weer een stukje gereden)

Ik heb zelf de neiging om toch voor te rijk mengsel te gaan. Als het warmer is, is benzine ook sneller 'verdampt', toch?
Maar wat kan de oorzaak zijn van een te rijk mengsel? (en is dit te testen?)

RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: vr jan 09, 2009 23:32
door Andretti Molletti
Dat eerste klinkt als ervaringsdeskundige ;)
20 sec heb ik genoemd uit zeker heid dan is het altijd vol...5 sec moet al genoeg zijn, maar we willen zekerheid he ;)

RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: za jan 10, 2009 00:10
door giuliettaevo
Een keer ontdekt bij iemand anders met een TS motor.... :wink:

Injectieauto nooit gas geven tijdens het starten. :evil:

Re: RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: za jan 10, 2009 12:20
door Frits
Koud starten was vanochtend geen probleem. Ik denk dat ik de temp.sensor kan uitsluiten.

Vonk is ok, dus lucht/benzinemengsel niet goed?

Injectieauto nooit gas geven tijdens het starten. :evil:
Omdat...? (was gisteren wel de manier waarop die uiteindelijk aansloeg)

Re: RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: za jan 10, 2009 12:39
door KAS
(was gisteren wel de manier waarop die uiteindelijk aansloeg)
Kan bij mijn Alfetta injectie ook. Waarom dat hier wel kan maar bij een moderne injectie is mij ook een raadsel.
Hoor je tijdens het starten de benzinepomp ook?
De mijne start s`morgens meteen maar loopt wel eerst wat onregelmatig. Na een paar seconden loopt ie wel mooi rond. Dus aanslaan moet binnen een paar seconden kunnen.

RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: za jan 10, 2009 13:03
door Andretti Molletti
Dat gasgeven doen we bij de WW ook als een motor compleet verzopen is... meestal icm loshalen in jectoren als dat lukt.
Het lijkt er dus op dat je motor verzuipt en dat kan verschillende oorzaken hebben.
benzinedruk eens meten? Tempsensor kan nog steeds afwijken, bv bij extreme kou een te hoge weerstand geven of zelfs slecht contactmaken waardoor de weerstand oneindig hoog is en het systeem extreem verrijkt (hoge weerstand is lage temp)
Als er een luchthoeveelheids meter met een vlinderklep in zit kan die klemmen met koude en de LUCHTtemp sensor in de LHM is ook erg van invloed op het CO... ik schrok ervan toen ik daar oit een potmetertje op frutselde om wat te experimenteren: ik kon 0-8% co stellen stationair.... op een L-Jetronic!

Maar weet je of het een L-jetronic of motronic is?

Re: RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: za jan 10, 2009 13:14
door Frits
(was gisteren wel de manier waarop die uiteindelijk aansloeg)
Kan bij mijn Alfetta injectie ook. Waarom dat hier wel kan maar bij een moderne injectie is mij ook een raadsel.
Hoor je tijdens het starten de benzinepomp ook?
De mijne start s`morgens meteen maar loopt wel eerst wat onregelmatig. Na een paar seconden loopt ie wel mooi rond. Dus aanslaan moet binnen een paar seconden kunnen.
Benzinepomp hoor je, de pomp zit rechtsachter.
En zoals eerder gemeld, vanmorgen met -5 geen probleem, sleutel omdraaien, motor hoor je 2-3 'slagen' maken en dan aanslaan. En dan probleemloos en soepel wegrijden.

Het probleem doet zich dus voor, als de 90 meerdere dagen (meer dan 5) stilgestaan heeft en als het koud is (minder dan een graad of 4, gok ik).

Het checken of het euvel verholpen is, is dus lastig. Ten eerste moet ik de auto een week (buiten) laten staan, en daarna moet het goed koud zijn. Vandaar dat ik graag hoor wat er mis kan zijn en hoe ik dit kan controleren (zonder het betreffende item te vervangen want dan kost me een week+medewerking van de weergoden).

RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: za jan 10, 2009 16:52
door KAS
Misschien een domme opmerking maar kan de staat van je akku er iets mee te maken hebben? Ik heb de mijne laatst een nacht opgeladen en de volgende morgen ging het allemaal wel flink vlotter. Veel meer snelheid van de startmotor.
De 90 is toch ook een motronic?

RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: za jan 10, 2009 18:38
door giuliettaevo
In het instructieboekje staat "starten zonder het gaspedaal aan te raken." :wink: Als alles gewoon goed is slaat de auto dan netjes aan. Bij een verzopen auto is het een ander verhaal natuurlijk.

Benzinedruk is wel een leuke om te weten... misschien lekken de injectoren wel of zit de retourleiding verstopt?

Re: RE: Ook een start probleem. Maar met een 90

Geplaatst: za jan 10, 2009 19:17
door Frits
Misschien een domme opmerking maar kan de staat van je akku er iets mee te maken hebben? Ik heb de mijne laatst een nacht opgeladen en de volgende morgen ging het allemaal wel flink vlotter. Veel meer snelheid van de startmotor.
De 90 is toch ook een motronic?
Er bestaan geen domme opmerkingen, alleen mensen die niet lezen... :twisted:
Ik kan de 90 erg lang starten (iig langer dan 5 minuten), als die niet aanslaat (zie begin van dit topic), ik denk dus niet dat de accu onvoldoende 'power' heeft om te starten :wink:

In het instructieboekje staat "starten zonder het gaspedaal aan te raken." :wink: Als alles gewoon goed is slaat de auto dan netjes aan. Bij een verzopen auto is het een ander verhaal natuurlijk.
Dat doe ik normaal ook, normaal slaat ie ook meteen aan. Maar het blijft een Alfa, dus er zijn ook uitzonderingen op deze regel ;-)
Benzinedruk is wel een leuke om te weten... misschien lekken de injectoren wel of zit de retourleiding verstopt?
Benzine druk -> hoe kun je dit controleren?
Injectoren lek -> hoe kun je dit controleren? (en zijn er dan nog andere symptomen?)
retourleiding verstopt -> hoe kun je dit controleren? (en zijn er dan nog andere symptomen?)