Pagina 1 van 1
Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: wo dec 31, 2008 16:43
door cowi
Hallo Alfisti Ik heb me zojuist aangemeld wegens het volgende:
Ik heb onlangs een Duetto 1750 Veloce uit 1968 aangeschaft.
De carrosserie was al gedeeltelijk gerestaureerd maar wat me opviel was dat in de verder perfect afgewerkte dorpels geen vertikale naden zichtbaar waren
Iets waarvan ik zeker dacht te weten dat die in iedere Spider aanwezig moesten zijn
De aanbieder van de auto (Gespecialiseerd in Engelse klassiekers) wist het zelf ook niet zeker
Bij aankoop dus overeengekomen dat hij de dorpels in originele glorie ( dus met verticale naden ) zou hestellen.
De verdere restauratie vindt momneteel plaats. Vandaag ontvang ik echter het volgende bericht van de verkopende partij =>
Geachte heer Willemsen
Er is gebleken bij de voorbereiding in de carrosserie dat in de dorpels van een 1750 spider veloce coda longa de verticale naden niet aanwezig horen te zijn! We hebben dit ook geverifieerd met de Aroc en het boek " the original Spider". Bovendien zit de opening voor de krik niet op dezelfde plaats als op een Duetto maar circa 5 cm naar voor. Ik wilde u dit toch niet onthouden, omdat ik weet dat u belang hecht aan de originaliteit van de wagen.
Mijn vraag is nu of er onder u Alfisten mensen zijn die mij kunnen vertellen wat de waarheid is.
Bij voorbaat dank voor uw reactie
m.vr.gr
Coen
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: wo dec 31, 2008 16:59
door ciclista
hallo cowi, welkom hier en gefeliciteerd met je aanschaf.

ik ben geen spider specialist, maar zie geen verticale streepjes, een bertone heeft deze inderdaad wel.
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: wo dec 31, 2008 17:09
door ciclista
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: wo dec 31, 2008 17:19
door cowi
Snelle reactie, bedankt
Er rijden inderdaad heel wat spiders rond waarbij betreffende naden ontbreken.
Is eigelnlijk ook wel zo mooi en technisch ook niets mis mee .Maar tot op heden had ik begrepen het niet origineel is en dus het gevolg van ondeskundig restauratiewerk.
Ook op het spiderregister staat onder aankooptips dat je in de regel altijd op de aanwezigheid van de naden moet letten.
Maar wellicht dat de " Duetto" Veloce toch de spreekwoordelijke uitzondering op deze regel is.
Ik heb me zojuist dus ook maar aangemeld als lid van het spiderregister zodat ik ook daar de vraag kan neerleggen. Wellicht komt daar het verlossende antwoord vandaan.
grtz
Coen
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: wo dec 31, 2008 17:21
door WhizzMan
http://www.alfaspider.com/index.php?opt ... Itemid=171
Daar staat weer in dat er wel naden zijn.... spannend.
Edit: aha, de topicstarter had de link zelf ook gevonden terwijl ik dit aan het neerzetten was.

RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: wo dec 31, 2008 18:02
door Andretti Molletti
Zowel de Fusie bijbel alsmede de Giorgio Nada bijbel geven beide aan GEEN naden in de dorpels van spiders!
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: wo dec 31, 2008 18:32
door berlinista
heb er een staan, MET naden. Kan ook niet anders eigenlijk, want de dorpel loopt door ONDER het voorscherm. Toevallig ben ik nu bezig een dorpel te verangen van een 1300 Spider, en qua constructie is dat echt hetzelfde als van een oudere Duetto. ( die ik- ter referentie - ook heb staan)
Negen van de tien keer is dan de dorpel gerepareerd, als ie geen naden heeft, en tien tegen een dat dan de kop van de dorpel wijlen is. Echter eenvoudig te checken door de spat/modderplaat weg te halen en grondig naar binnen te gluren. Waar de naad zou moeten zitten buigt de dorpel naar de A stijl af en zit die daar aan de basis vast gelast. Idem aan de achterzijde.
Wat ik dan weer NIET weet, wegens aan onvoldoende Duetto's gewerkt, is of de fabriek niet ooit, vroeger, de naden vertinde. En dat bij de latere niet meer deed. Enniewee, check achter de spatplaten!
Dat van de kriksteun klopt in ieder geval NIET, die zijn echt hetzelfde als bij latere Spiders, in ieder geval van Spiders tot half jaren 70. Dat geldt ook voor de lokatie.
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: do jan 01, 2009 16:46
door ericj
Zit hier in mijn grote Alfa Spider boek te bladeren (Lucas Cellini), en zie op bjna alle foto's van coda ronda's (historische foto's, dus geen gerestaureerde exemplaren) geen naden, muv een 1300 junior. Constructief zijn ze allemaal hetzelfde mag je aannemen, dus de naden zullen soms maar niet altijd af fabriek zijn opgevuld vermoed ik. Ik zie zelfs een foto van een kale duetto-koets in de grondlak in de fabriek, zonder naden.
---
Eric
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: do jan 01, 2009 19:21
door alfaromeocars
Zonder naden

RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: do jan 01, 2009 21:05
door berlinista
weer wat geleerd! Duetto: geen naden, de rest wel!

Re: RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: do jan 01, 2009 21:28
door Andretti Molletti
weer wat geleerd! Duetto: geen naden, de rest wel!

Volgens mij de rest ook niet hoor... waar haal je die info vandaan dan?
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: vr jan 02, 2009 11:15
door Graffiaturo
Die naden horen er gewoon in te zitten volgens mij
het wil er trouwens gevoelsmatig bij mij ook niet in dat ze die af-fabriek zouden dichttinnen ofzo, een spiderkoets tordeert altijd wel iets, en dat ook absoluut op die plekken, dus dat is naar mijn idee gewoon vragen om problemen
Ik ben zelf momenteel ook een Duetto aan het restaureren, en ik laat de naadjes gewoon mooi zitten
zaten trouwens overzetdorpels op die in een stuk vanaf het voorscherm naar het achterscherm liepen, en dus zonder naadjes
en wat ik daarachter vond.............. grote brokken speculaas
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: vr jan 02, 2009 11:36
door ericj
Wel of geen naden, dit gaat een religieuze twist worden
Heb ook nog even zitten kijken naar de kriksteunen, en vond inderdaad 2 fotos waar de voorste kriksteun op een verschillende plek lijkt te zitten.
Edit:
Mmm, een wat duidelijkere folderfoto dan de 1ste laat zien dat de kriksteun toch niet verder naar achteren zit, maar dat er iets anders te zien is.
---
Eric
RE: Duetto 1750 Veloce 1968
Geplaatst: vr jan 02, 2009 12:17
door ericj
Hier trouwens een
brochurefoto van de 1750 Spider Veloce, waar de kriksteunen net te zien zijn (en de naden niet).
---
Eric