Pagina 1 van 3

Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: wo dec 24, 2008 21:02
door Kosta
Ik heb weer wat. Aangezien mijn vader al een tijdje in het ziekenhuis ligt en de 75 dus stilstaat dacht ik een goede daad te doen en de 75 eens mee te nemen voor een ritje. :) Rustig begonnen natuurlijk en na een kilometer of 20 is wat harder rijden, paar keer flink in z'n toeren gejaagd . Niet echt overdreven, 3 kwart gas tot ca 5000 toeren. Het viel me al op dat hoog in de toeren hij niet zo lekker trok en toen......opeens weg.Geen druk meer. Motor klinkt normaal voor de rest. Supertraag nu bij de stoplichten, moeilijk in naar z'n toeren. Wat kan er aan de hand zijn? De slangen van de intercooler zitten er nog gewoon op,heb niet elk klemmetje kunnen checken omdat het donker is. Wat me heel erg opviel was het feit dat de turbo zelf na 10 minuten rustig rijden nog steeds behoorlijk roodgloeiend was. Ik vond dat wel vreemd eigenlijk. Morgen overdag maar eens verder kijken. Iemand die de 'ziektesymptonen' herkend?

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: wo dec 24, 2008 21:12
door Brul(tm)
Trek de slang van de luchtinlaat maar eens van je turbo en voel of de turbine nogvrijelijk kan draaien.
Klinkt als of je turbo niets meer doet. Ik ken de 75 verder niet, zit er een wastegate op? die zou ook open kunnen blijven staan dan.

Groetjes,
Marc

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: wo dec 24, 2008 21:40
door GT 75V6
Distributie niet versprongen? Of heeft een Turbo een ketting? :?:

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: wo dec 24, 2008 22:07
door Kosta
Ketting. Maar het is echt de turbo omdat de meter helemaal geen druk meer aangeeft en dat voel je ook. Ik heb het weleens eerder aan de hand gehad en het waren vaak de slangen die losgelaten hadden maar nu kon ik dat zo gauw niet zien. Ik hoop maar dat het de turbo zelf niet is. :cry:

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: wo dec 24, 2008 22:14
door GT 75V6
Er staat nog een gereviseerde te koop op MP.

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: wo dec 24, 2008 22:38
door @lfa@lgra
Als ie roodgloeiend zou dat idd kunnen wijzen op een vastzittende turbo. Deze blokkeert het uitlaatsysteem dan als het ware voor een deel hetgeen ook de afgenomen trekkracht bij lage toerentallen zou kunnen verklaren.

Blijkt dat niet het geval dan heb je mazzel en zou je onstekingstijdstip wel eens volledig verkeerd kunnen staan.

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: do dec 25, 2008 02:18
door WhizzMan
Een vastgeslagen turbo klinkt wel het meest voor de hand liggend met zo veel warmte en toch geen vermogen. Een openstaande wastegate zal haast niet, dan zou hij op toeren wel vermogen moeten pakken en veel minder hitte moeten hebben in z'n turbohuis. (turbo op volgas wel druk, meeste hete uitlaatgassen direct de uitlaat uit).

Als je inderdaad een vastloper hebt, kijk eens naar een hybride vervanging, dus niet de orginele oude T3, maar naar iets met een kogellager en waterkoeling. Het zal je waarschijnlijk evenveel kosten en je hebt iets wat sneller opspoelt en langer meegaat. Je kan er voor kiezen om dan een grotere te nemen, of iets met de zelfde luchtverplaatsing. Zelfs met dezelfde luchtverplaatsing pak je al winst, want je hebt minder turbolag en je hoeft niet te chiptunen.

De vraag is wel, hoe komt je turbo vastgeslagen (als dat dus zo is). Dat kan slijtage zijn, een verstopte olieleiding, of valse lucht door een gebarsten spruitstuk. Als je een lek in je uitlaatspruitstuk hebt, zuigt je turbo buitenlucht aan zodra je het gas loslaat. Omdat het metaal zo heet is, reageert het heel snel met zuurstof en verbranden de schoepen op je turbo. Door dat verbranden krijg je onbalans en breekt er iets. Controleer je uitlaatspruitstuk op lekken en barsten als je de boel er af hebt en vervang de olieleidingen van/naar je turbo, het zou zonde zijn als je nieuwe turbo ook snel stuk zou gaan.

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: do dec 25, 2008 10:04
door Brul(tm)
Daarom luchtslang ook van de turbo afhalen en voelen of je het asje nog kunt ronddraaien.
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent :!:

GRoetjes,
Marc

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: do dec 25, 2008 10:56
door Kosta
Ga het nu proberen. :?

RE: Turbodruk opeens weg ?? Witte rook uit uitlaat !!

Geplaatst: do dec 25, 2008 11:43
door Kosta
Ben net een stukje wezen rijden naar de pomp aangezien er ook nog een band behoorlijk zacht was. De auto ook maar even gewassen. Bij het wegrijden opeens behoorlijk witte rook uit de uitlaat. Dat zou duiden op koppakking,toch? Net de kap open gedaan. De expansietank van de koelvloeistof staat op springen ,zo vol zit ie! Terwijl gisteren het niveau tegen het minimum zat ,toen ie ook warm was. Het gaat mij m'n pet te boven op dit moment.

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: do dec 25, 2008 11:53
door jef 75
koppaking door.
scheur naar koelwaterkanaal,druk compressie loopt deels naar je koelwatercircuit.
dat kan best gebeuren als de turbo steeds lichtjes gebruikt is,en dan opeens fully moet presteren.

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: do dec 25, 2008 11:55
door Herbieyy
Maar.............. Draait het asje nu nog :lol: ?

Re: RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: do dec 25, 2008 12:14
door giulia-tom
koppaking door.
Dat is inderdaad het meest gunstige euvel voor Kosta, Jef!
Ik hoop voor hem dat door de turbo die de druk niet verwerkt heeft er geen verdere cyl.kopschade is.

iig bolstaand vat voorspelt niet veel goeds. Level zal flink zakken na afkoeling.
Balen man - ik had je een leukere kerst gegund.

RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: do dec 25, 2008 13:33
door Andretti Molletti
Nou heb ik niet zo gek veel turbo kennis hoor.. en betreffende auto ken ik al helemaal niet maarrrrrr..
ondanks alle wereld antwoorden he... zou het kunnen dat de beveiliging (elektronisch) ervoor zorgt dat de ontsteking later gezet wordt als er iets mis is om de boel heel te houden??
Zou het kunnen dat met een later ontstekingstijdstip de uitlaat en dus ook de turbo roodgloeiend wordt?
Zou dit dan een bijkomend iets zijn en dus normaal bij een storing?
Als i dan zo onwijs heet wordt zou dan de koelvloeistof ook heet worden??
Witte rook verontrust me, maar zet de storingsschakelaar op de Alfacontrol eens aan en kijk of er een storing gezien is??Het lampje gaat dan branden of knipperen met draaienende motor..
En als je nog durft te rijden rijdt eens met de wastegateslang los en stoppen bij 1,2 bar druk dan... ;)
Meest terminaal is wel te weinig benzine door een injector die niet goed wordt aangestuurd... wees daar voorzichtig mee!

Re: RE: Turbodruk opeens weg ??

Geplaatst: do dec 25, 2008 16:06
door WhizzMan
Nou heb ik niet zo gek veel turbo kennis hoor.. en betreffende auto ken ik al helemaal niet maarrrrrr..
ondanks alle wereld antwoorden he... zou het kunnen dat de beveiliging (elektronisch) ervoor zorgt dat de ontsteking later gezet wordt als er iets mis is om de boel heel te houden??
Zou het kunnen dat met een later ontstekingstijdstip de uitlaat en dus ook de turbo roodgloeiend wordt?
Zou dit dan een bijkomend iets zijn en dus normaal bij een storing?
Dat kan natuurlijk, maar wat zou dan de achterliggende oorzaak zijn? Een loszittende pingelsensor? een defecte gasklepsensor? de MAP sensor? Je zou verwachten dat de ontstekings-vertraging er alleen in komt op het moment dat de ECU denkt dat er iets pingelt, dus niet permanent. Alle symptomen (totdat er een nieuwe paus gekozen was) leken op extreem weglekken van turbodruk of het niet niet draaien van de turbine te wijzen, de motor liep verder "normaal". Het is ineens gebeurd, bij een storing waardoor de ECU permanent het ontstekingstijdstip zwaar verlaat, zou je een sensor of bekabeling helemaal stuk moeten hebben zonder haperen vooraf. Dat is niet ondenkbaar, maar niet het eerste waar ik zelf naar zou kijken.

Diagnose door een forum heen is een behoorlijke uitdaging. Je moet het van andermans waarneming en omschrijvingen hebben. Je kan van alles missen of verkeerd interpreteren voordat je het op het forum zet, degenen die dan jouw posting lezen moeten er ook nog eens de juiste info uit halen en dan met een diagnose of hypothese komen.
Als i dan zo onwijs heet wordt zou dan de koelvloeistof ook heet worden??
Het tankje staat vol, maar of de motor/turbo nu nog heet worden is me niet helemaal duidelijk. Ik weet ook niet hoe ver het tankstation voor hem rijden is, maar volgens mij is dat voor bijna elke nederlander "om de hoek". De kans dat je dan al de boel zo heet hebt gereden dat het niveau tot het randje staat, terwijl dat met een gloeiend hete turbo niet zo was is volgens mij ook erg klein?
Witte rook verontrust me, maar zet de storingsschakelaar op de Alfacontrol eens aan en kijk of er een storing gezien is??Het lampje gaat dan branden of knipperen met draaienende motor..
En als je nog durft te rijden rijdt eens met de wastegateslang los en stoppen bij 1,2 bar druk dan... ;)
Meest terminaal is wel te weinig benzine door een injector die niet goed wordt aangestuurd... wees daar voorzichtig mee!
Ik zou ook even verder testen of het echt je koppakking is. Verder rijden lijkt me in deze situatie een slecht plan, de kans dat je nog meer stuk maakt is aanwezig en het zou zonde zijn om op die manier je kosten verder op te jagen. Check of je nergens losse kabeltjes, slangetjes of loszittende sensors hebt, als het inderdaad een storing is waar de ECU de ontsteking door vertraagt heb je redelijke grote kans dat het zoiets is.