Pagina 1 van 1

LMM of luchtkwantummeter

Geplaatst: di dec 23, 2008 21:52
door the_flu
Een alfa 156 JTD 2.4 sinds feb in bezit en ik heb de CD electronische werkplaatsdocumentatie inmiddels maar aangeschaft. Dat is toch wel leuk om een beetje die auto uit te pluizen...zeker als er altijd wel wat is...

maar goed, nu heb ik het forum een beetje doorgelezen en ik denk dat mijn LMM waarschijnlijk niet goed is. ABS regeleenheid is enige tijd uit de lucht geweest en dit kan de LMM ook geen goed gedaan hebben. Nu zegt de garage "trap hem maar eens even flink op zijn start, misschien brandt ie wel schoon". Op zich wel leuk om op dokterrecept een beetje te gaan scheuren, maar na een weekje nog weinig vooruitgang. DWZ, symtomen: kleine TDI´tjes rijden met mij op! :shock: :shock: :shock: Opzich gaat het wel aardig in de eerste 3 versnellingen, maar vanaf 80 Km trekt ie erg slecht door vind ik.

Nu kijk ik op de Alfa wekkplaatsdocumentatie en daar wordt bij de luchtinvoer gesproken over een luchtkwantummeter, is dat nu hetzelfde als de LMM? vervangen of zelf schoonmaken? zijn er tips en trucs?

alvast dank en een goed uiteinde van 2008 :lol:


groet,

flu

RE: LMM of luchtkwantummeter

Geplaatst: wo dec 24, 2008 01:55
door giuliettaevo
Is hetzelfde ding. Lekker trappen gaat hij trouwens ook niet schoon van worden...

Gewoon een nieuwe kopen en monteren. Volgens mij kan de dealer trouwens de werking controleren met de Examiner?

RE: LMM of luchtkwantummeter

Geplaatst: wo dec 24, 2008 06:51
door WhizzMan
De ABS (antiblokkeersysteem voor je remmen) heeft weinig tot niets te maken met de kwaliteit van je luchtmassameter. Uitlezen met de examiner kan je wel proberen, maar als het ding alleen maar afwijkt en niet helemaal stuk is, ga je met een diesel weinig tegenkomen in de storingstabel. Kijk of je het ding "op proef" mag vervangen, als het je probleem oplost zit je goed, als het niet de oplossing is het onderdeel weer uit laten bouwen en verder zoeken. Het alternatief is dat je een clublid of forummer vindt die een goed lopende auto heeft en even tijdelijk met je wil ruilen. Je bent er zo achter, dus even een paar uurtjes er voor uittrekken en je zou meer weten.

Overigens is bij de JTD ook nogal eens de regeling van de "vinnen" van de turbo niet goed meer. Deze blijven dan open staan, waardoor je turbo niet goed op druk komt. Dit zou misschien ook nog een oorzaak van je symptomen kunnen zijn? Loopt de motor mooi rond verder? Geen rook?

RE: LMM of luchtkwantummeter

Geplaatst: wo dec 24, 2008 10:19
door the_flu
Ok, dus luchtkwantummeter is LMM, mooi.

Nog even over die ABS, de regeleenheid hiervan was dus stuk en daardoor kwam er al enige maanden geen snelheidssignaal door. Men zei dat daardoor ook de LMM niet een signaal krijgt wanneer hij aan moet slaan (of iets dergelijks) (en daardoor vies wordt...kan dat?) Tja, ik papegaai hier ook maar een beetje wat ik wist op te vangen. Maar als ik het dus goed begrijp kan de werking van een LMM niet langzamerhand verbeteren?

De motor produceert trouwens niet veel rook en loopt verder prima naar mijn gevoel, het is puur een vermogenkwestie, hij slaat laat aan en houdt er weer vroeg mee op. in de 1 en 2 merk je het minder dan in de 3 en 4 en 5.

Nu hoor ik dat een JTD met kapotte LMM beter loopt met de stekker eraf dan erop. Geldt dat ook voor een minder werkende LMM?

Ik wens u allen een smakelijke kalkoen, groetjes, FLU

Re: RE: LMM of luchtkwantummeter

Geplaatst: wo dec 24, 2008 10:33
door WhizzMan
Ok, dus luchtkwantummeter is LMM, mooi.

Nog even over die ABS, de regeleenheid hiervan was dus stuk en daardoor kwam er al enige maanden geen snelheidssignaal door. Men zei dat daardoor ook de LMM niet een signaal krijgt wanneer hij aan moet slaan (of iets dergelijks) (en daardoor vies wordt...kan dat?) Tja, ik papegaai hier ook maar een beetje wat ik wist op te vangen. Maar als ik het dus goed begrijp kan de werking van een LMM niet langzamerhand verbeteren?
Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij is de ABS volledig onafhankelijk van de motor. Wat hooguit gebeurt is dat de ABS als er ook ESP op zit het motorvermogen zal beperken. De LMM moet niet "aanslaan" het is een stuk techniek wat ook bij stilstaande auto werkt, hij wordt echt vanuit de ECU aangestuurd. Vies worden ze als het goed is niet, je luchtfilter voorkomt dit. Wat wel gebeurt is dat er oxide op komt en ze daardoor minder goed meten, dit is een bekend zwak punt. De werking is goed en wordt langzaam slechter, hij wordt echt nooit meer beter. Er zijn mensen die het ding uit elkaar hebben gehaald en hem hebben schoongemaakt, meestal gaat ie dan helemaal stuk maar soms helpt het. Ik zou dat alleen doen als je hem anders toch weggooit en een nieuwe op voorraad hebt, dan kost het je niet een LMM als het fout gaat zeg maar.
De motor produceert trouwens niet veel rook en loopt verder prima naar mijn gevoel, het is puur een vermogenkwestie, hij slaat laat aan en houdt er weer vroeg mee op. in de 1 en 2 merk je het minder dan in de 3 en 4 en 5.
Niet veel of helemaal niet? Als hij wel rookt kan het namelijk ook goed zijn dat je een lekkende injector hebt of een lek in je inlaatsysteem. In de 1 en 2 wordt de JTD begrensd om de tandwielen in de bak heel te houden, het zou goed kunnen dat je daarom minder merkt dan in de hogere versnellingen.

Nu hoor ik dat een JTD met kapotte LMM beter loopt met de stekker eraf dan erop. Geldt dat ook voor een minder werkende LMM?
De ECU gaat dan in de noodloop, het hangt er van af hoe groot je afwijking is of de noodloop meer of minder vermogen oplevert. Je kan het allicht proberen. Ik zou echt even kijken of je kan proberen met een LMM die zeker weten goed is, beter gelijk goed oplossen dan halve maatregelen nemen.

Re: RE: LMM of luchtkwantummeter

Geplaatst: vr dec 26, 2008 16:17
door Andretti Molletti
Het snelheidsignaal geeft de ECU de info of er wel of niet gereden wordt en dus hoe de belasting zal zijn. Immers is de belasting ve dieselmotor niet te meten door bv een LMM.(Diesels werken op een luchtoverschot en zonder gasklep)
Als het snelheidsignaal ontbreekt heeft dat nadelige invloed op de prestaties, sterker nog het lan zelfs begrenzend werken...Immers is een onbelaste motor veel sneller op toeren en dus zal er veel minder initieel ingespoten worden bij het accelereren.
De controle met een examiner of andere tester om er zeker van te zijn dat je snelheidssignaal "binnen komt"is dus zinvol. Daarnaast zie je vaak dat Alfa's last hebben van lmm's die iets te weinig gaan aangeven in de loop der tijd. Bijna niet te diagnosticeren, behalve met uitwisselen. In het laatste geval zal je een absoluut niet rokende motor krijgen die vooral in deellast slecht reageert.
ook goed zijn dat je een lekkende injector
>>ben je soms hier geweest? :lol:

Re: RE: LMM of luchtkwantummeter

Geplaatst: vr dec 26, 2008 17:39
door WhizzMan
ook goed zijn dat je een lekkende injector
>>ben je soms hier geweest? :lol:
nee hier

Re: RE: LMM of luchtkwantummeter

Geplaatst: vr dec 26, 2008 18:01
door Andretti Molletti
ook goed zijn dat je een lekkende injector
>>ben je soms hier geweest? :lol:
nee hier
Dat ging inderdaad ook over een Alfa én een diesel... daarna gaat elk vergelijk mank...dat was nog voor: 4-6-2006....