Ok, dus luchtkwantummeter is LMM, mooi.
Nog even over die ABS, de regeleenheid hiervan was dus stuk en daardoor kwam er al enige maanden geen snelheidssignaal door. Men zei dat daardoor ook de LMM niet een signaal krijgt wanneer hij aan moet slaan (of iets dergelijks) (en daardoor vies wordt...kan dat?) Tja, ik papegaai hier ook maar een beetje wat ik wist op te vangen. Maar als ik het dus goed begrijp kan de werking van een LMM niet langzamerhand verbeteren?
Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij is de ABS volledig onafhankelijk van de motor. Wat hooguit gebeurt is dat de ABS als er ook ESP op zit het motorvermogen zal beperken. De LMM moet niet "aanslaan" het is een stuk techniek wat ook bij stilstaande auto werkt, hij wordt echt vanuit de ECU aangestuurd. Vies worden ze als het goed is niet, je luchtfilter voorkomt dit. Wat wel gebeurt is dat er oxide op komt en ze daardoor minder goed meten, dit is een bekend zwak punt. De werking is goed en wordt langzaam slechter, hij wordt echt nooit meer beter. Er zijn mensen die het ding uit elkaar hebben gehaald en hem hebben schoongemaakt, meestal gaat ie dan helemaal stuk maar soms helpt het. Ik zou dat alleen doen als je hem anders toch weggooit en een nieuwe op voorraad hebt, dan kost het je niet een LMM als het fout gaat zeg maar.
De motor produceert trouwens niet veel rook en loopt verder prima naar mijn gevoel, het is puur een vermogenkwestie, hij slaat laat aan en houdt er weer vroeg mee op. in de 1 en 2 merk je het minder dan in de 3 en 4 en 5.
Niet veel of helemaal niet? Als hij wel rookt kan het namelijk ook goed zijn dat je een lekkende injector hebt of een lek in je inlaatsysteem. In de 1 en 2 wordt de JTD begrensd om de tandwielen in de bak heel te houden, het zou goed kunnen dat je daarom minder merkt dan in de hogere versnellingen.
Nu hoor ik dat een JTD met kapotte LMM beter loopt met de stekker eraf dan erop. Geldt dat ook voor een minder werkende LMM?
De ECU gaat dan in de noodloop, het hangt er van af hoe groot je afwijking is of de noodloop meer of minder vermogen oplevert. Je kan het allicht proberen. Ik zou echt even kijken of je kan proberen met een LMM die zeker weten goed is, beter gelijk goed oplossen dan halve maatregelen nemen.