Pagina 1 van 2

Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: za dec 20, 2008 20:16
door ronald
Zoals jullie misschien al weten hebben we sinds kort een 155 V6 erbij. Leuke auto maar... die ruitenwissers... :evil: Binnen 0.2 nanoseconde wissen ze van links naar rechts.. :schrik: Zosnel zelfs dat ze het water van de ene wisser op de andere kant van de voorruit spetteren... Is hier iets aan te doen? Ik zou ze dus iets rustiger willen laten wissen..

Andere vraag: Hij wordt in januari getaxeerd voor de verzekering. Wat zou zo'n ding nog waard zijn? Het is een eind 92er V6 met 120dkm. Net ding, voelt héél strak aan, en interieur is bijna nieuw... Koni's, Madeno veren en een ander stuurtje zijn de enige opties... Waar moet ik aan denken qua waarde?

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: za dec 20, 2008 22:14
door Harry Tijssen
Die snelheid van de motor is niets aan te doen, deze heeft namelijk een beetje teveel kracht.

De taxatie is een moeilijk verhaal, want de ene taxateur is de andere niet.
Wil er dan niet zomaar eenp prijs aan gaan hangen, want ik ben tenslotte geen taxateur. :wink:
Het wel zo dat sommige taxateurs spreken over een vervangingswaarde.
Stel dat ze hem taxeren op €3.000, wat helemaal geen gekke prijs zou zijn (is toch een V6 tenslotte),
betekent dat wanneer je hem naar taxatiewaarde laat verzekeren, en de auto zou een fikse schade
oplopen. Je gewoon gedekt bent. Is ook weer afhankelijk bij wie je hem verzekerd uiteraard, want niet
iedere verzekering doet dat namelijk.

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: za dec 20, 2008 22:18
door dibro
Kan het zo zijn, dat de wis-snelheid bepaald wordt door het relais? In mijn auto is een keertje onder garantie een nieuw relais gekomen en daarna wiste die -iets- langzamer. Wellicht dat een 145/146-wisserrelais hier uitkomst brengt (ik kan me namelijk goed voorstellen dat de echte dealer de mijne daardoor vervangen heeft wegens het niet-op-de-plank-liggen van een 155-relais) :?:

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: za dec 20, 2008 23:06
door Martin H
Taxatiewaardes blijven lastig. Volgens mij heb je als vervangingswaarde toch wel minimaal zo'n 5000 - 5500 euro op papier nodig om er iets aan te hebben. Een beetje schade kost al gauw zo'n 2000 euro. Om geen total loss te krijgen zal de auto minimaal het dubbele waard moeten zijn.
ik denk dat die vervangswaarde wel te halen is. (zonder op de stoel van een taxateur te willen gaan zitten)

Laat je haar bij de bekende 155-taxateur (Gratama) taxeren of ergens anders?

Re: RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: za dec 20, 2008 23:26
door Harry Tijssen
Kan het zo zijn, dat de wis-snelheid bepaald wordt door het relais? In mijn auto is een keertje onder garantie een nieuw relais gekomen en daarna wiste die -iets- langzamer. Wellicht dat een 145/146-wisserrelais hier uitkomst brengt (ik kan me namelijk goed voorstellen dat de echte dealer de mijne daardoor vervangen heeft wegens het niet-op-de-plank-liggen van een 155-relais) :?:
Dat zou een optie kunnen zijn, bij onze 145 gingen de ruitenwissers inderdaad rustiger op en neer.
De intervalstand was bij de 145 ook wat prettiger dan bij de 155.
Een ruitenwissermotor van een 145/146 inbouwen gaat helaas niet vanwege de stekkeraansluiting die geheel anders is.
Goedkopere oplossing, op de sloop een relias van een 145/146 plukken Ronald.
Ga dit ook in overweging nemen, mijn DTM-wisser geeft helemaal klappen.

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: za dec 20, 2008 23:35
door ronald
We laten hem taxeren door Abas, die doet ook onze andere auto's.. De 75 en de Thema zijn ook all risk verzekerd, en de Giulietta gaat er ook naar toe. Voor het prijsverschil met WA hoef je het niet te laten... We zijn verzekerd bij Smit en de Boer en de Peus is onze eerste auto. :wink: Onze 75 is laatst weer op 7800 euro getaxeerd. Ik vindt het een mooi bedrag maar af en toe lees ik verhalen van ver over de 10mille... :shock:

Over de wissers: een relais is alleen een soort schakelaar die je op afstand bedient, dus daar kan geen verschil in zitten naar mijn idee...

Re: RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: zo dec 21, 2008 08:11
door Brul(tm)
Die snelheid van de motor is niets aan te doen, deze heeft namelijk een beetje teveel kracht.
Daar is heel eenvoudige wel wat aan te doen :D . Enige wat je hiervoor hoeft te doen is de ruitenwissermotor te vervangen door eentje uit de 145/146.
Deze wissen met een normale snelheid over je ruit met als prettige bijkomstigheid dat de wisser niet over de regen op de voorruit heen slaan :thumbs:
Ik heb dit ook jaren zo in mijn Q zitten, tot ik naar de DTM wisser ging. Geen aansluitproblemen met stekkers, past allemaal prima.

Groetjes,
Marc

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: zo dec 21, 2008 10:17
door Harry Tijssen
Oke, dus dat werkt dus wel, ik dacht namelijk dat het toen was uitgezocht en het niet zo werken.
Is dus gewoon een kwestie van plug and play. Bedankt voor het verlossende antwoord Marc.
Ga van de week even meteen een motortje halen, heb nog een extra systeem liggen die ik dan
fijn kan ombouwen.

Re: RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: zo dec 21, 2008 10:20
door Harry Tijssen
We laten hem taxeren door Abas, die doet ook onze andere auto's.. De 75 en de Thema zijn ook all risk verzekerd, en de Giulietta gaat er ook naar toe. Voor het prijsverschil met WA hoef je het niet te laten... We zijn verzekerd bij Smit en de Boer en de Peus is onze eerste auto. :wink: Onze 75 is laatst weer op 7800 euro getaxeerd. Ik vindt het een mooi bedrag maar af en toe lees ik verhalen van ver over de 10mille... :shock:

Over de wissers: een relais is alleen een soort schakelaar die je op afstand bedient, dus daar kan geen verschil in zitten naar mijn idee...
Sommigen gaan inderdaad soms over de tien mille, moet daarbij wel zeggen dat er dan erg veel aan de auto gedaan is hoor.
Dan praten we niet meer over een standaard uitvoering, maar over versies die een flinke upgrade hebben gekregen.

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: zo dec 21, 2008 12:03
door Dickamerica
155 wissersysteem is drama,maar 145/146 is niet veel beter eigenlijk; tis gewoon verkeerd ontworpen meuk; alles slaat spastisch heen &weer en slijt verschrikkelijk snel; de armen waren niet aan te slepen bij mijn maat"s Alfagarage ten tijde van de 155/145/6 hoogtijdagen.

Ik heb zelf ooit een hele dikke 155v6 gehad en dat was 1 v/d grootste ergernissen a/d auto

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: zo dec 21, 2008 13:14
door Rainier155
Hmmz motortje van een 146 heb ik ook nog liggen. :P
Maar ik kan me inderdaad herrineren dat deze niet veel "rustiger" wist dan bij de 155...

Hoe wordt de wissersnelheid geregeld eigenlijk? mechanisch of elektronisch (dmv chipje)?

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: zo dec 21, 2008 13:30
door kees artc6
Taxatiewaarde is geen verkoopwaarde. Het is het bedrag om je 155 van begin af aan weer terug te bouwen naar de staat waarin hij verkeerde. De verkrijgbaarheid van onderdelen, tuningscomponeten en schaarsheid ervan is ook bepalend voor de waarde en mijn 155 is inderdaad 10k + getaxeerd.
Voor je aan taxatie begint, vraag eerst even of zij taxatie accepteren, zo niet is de overstap naar het 155-register collectief een goede optie

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: zo dec 21, 2008 14:50
door Floor
Wisserarmen van een Volvo 440/460 en nieuwe bladen, dan werkt het echt prima.

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: zo dec 21, 2008 19:09
door WhizzMan
Wat vaak speelt is dat de wissers niet goed meer op het glas drukken (armen dus vervangen) en dat er speling in de kogelgewrichtjes tussen de motor en de armen komt. De staafjes met de kogelgewrichtjes zijn los te koop, als je die vervangt en nieuwe armen plaatst, kan je de ruitenwisser ook gewoon in de interval-stand zetten, dat is een stuk rustiger. 145/146 motor+mechaniek van de latere series (twinspark en 2e versie twinspark) past wel. Ik weet niet zeker, maar volgens mij was het spul van de boxerversies net anders en dat kan wel eens niet passen.

RE: Ruitenwissers 155 + taxatie vraagje

Geplaatst: zo dec 21, 2008 22:39
door Harry Tijssen
Ik had een 145 van bouwjaar 2000, het laatste model. Die werkte ronduit perfect.