Pagina 1 van 1
Spider (Serie 1 t/m 4) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 12:25
door edwinvanpoeijer
Gezien het feit dat ik toch al tegen een aantal behoorlijke verschillen ben aangelopen hier een lijstje van
verschillen. Als er nog aanvullingen zijn hoor ik het graag.
Amerikaans t.o.v. Europees:
Buitenkant:
1) Bumpers : rubber-metaal met "schokbrekers" ipv chroom/rvs (wel erg stevig en zwaar)
2) Verlichting : zijmarkerings lampen en reflectoren, verlichting in bumpers anders
Carrosserie:
1) Chassisbalken anders ivm amerikaanse bumpers
2) Kofferbak : extra versteving bij de wielkasten
3) Reservewielbak op meer plaatsen vastgelast (stuk moeilijker te vervangen hierdoor en door punt 2)
4) Motorruimte plaatwerk licht aangepast voor plaatsing Spica (weet ik niet helemaal zeker)
Motor:
1)Spica injectie ipv Carburateurs
2)Vanaf 1980 electronische ontsteking (weet niet zeker of de ook geld voor de europeese versies)
3)Electrische benzinepomp met electrische opvoerpomp in tank
4)Retourleiding benzine
5)Ander benzinefilter
6)Gasklep bediening met kabel ipv stangenstelsel
7)Katalysator (vanaf midden '70)
Electrisch:
1)Accu achterin
2)Kabelboom anders (extra controle lampjes, electrische benzinepomp, electronische ontsteking, spica) wordt nog verder uitgewerkt
3)Heel veel extra controle lampjes
4)Electrische ramen ( >1980)
5)Electrische spiegels (>1980)
6)Zoemer en signalering tbv. veiligheidsriem
Lijst wordt nog verder aangevuld en aangepast.
Ga deze winter beginnen met de kabelboom, zal mijn ervaringen hier bij zetten.
RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 19:06
door Rik de Reuver
Ha Edwin,
En hoe zit het volgens jou met het onderstel.
Er wordt vaak beweerd dat de USA's hoger op de poten zouden staan, heb dat echter nooit echt bevestigd gezien.
De aanpassingen aan het blok (als gevolg van allerlei appandages) gaan ook verder dan je beschrijft.
Frontdeksel motorblok anders, oliepeilstok aan andere kant.
Uitlaat-spruitstuk anders (?), bij de mijne (1979) zat er ook nog een uitlaatgasrecirculatiepomp opgeschroefd (inmiddels de hele Californische zooi wegegooid).
Olieopvangbakje (aan binnenzijde van het linkerspatbord).
Er zal nog wel meer zijn, vind dit ook wel interessant om te weten!
Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 19:21
door edwinvanpoeijer
Ha Edwin,
En hoe zit het volgens jou met het onderstel.
Er wordt vaak beweerd dat de USA's hoger op de poten zouden staan, heb dat echter nooit echt bevestigd gezien.
De aanpassingen aan het blok (als gevolg van allerlei appandages) gaan ook verder dan je beschrijft.
Frontdeksel motorblok anders, oliepeilstok aan andere kant.
Uitlaat-spruitstuk anders (?), bij de mijne (1979) zat er ook nog een uitlaatgasrecirculatiepomp opgeschroefd (inmiddels de hele Californische zooi wegegooid).
Olieopvangbakje (aan binnenzijde van het linkerspatbord).
Er zal nog wel meer zijn, vind dit ook wel interessant om te weten!
Het lijstje is inderdaad nog niet uitgebreid genoeg. Ga zometeen nog het een en ander aanvullen en het eens in een excel sheet zetten.
Onderstel is volgens mij exact hetzelfde, bij de revisie van mijn onderstel geen afwijkende zaken gevonden.
Eigenlijk moet de verdeling nog iets verder aangezien de eisen voor California weer strenger waren dan voor de rest van de USA.
RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 19:44
door alfaromeocars
Nog een pak verschillen:
Bij de 1750 Spider Veloce "Osso di Seppia"
- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- onbedrukte schakelpook / - pook met schakelpatroon
- geen gevarenlichtschakelaar / - wel gevarenlichtschakelaar
- ---------------------------------- / - Lockheed rembekrachtigers
- --------------------------------- / - eigen chassisnummerreeks
- --------------------------------- / - andere waterpomp
- -------------------------------- / - Fispa benzinefilter
- - - - eindverh. 4,3:1 - - / - - eindverh. 4,555:1
- -------------------------------- / - waarschuwingslampje remcircuit
- -------------------------------- / - geen choke
- -------------------------------- / - verstelbare hoofdsteunen
- -------------------------------- / - stadslichten op de flanken
- -------------------------------- / - geen perspex kappen
- -------------------------------- / - dikkere chromen ringen rond de voorlichten
- ------------------------------- / - wieldoppen met dikkere of dunnere zwarte rand
Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 19:54
door alfaromeocars
Bij de 1750 / 1300 Spider Veloce "Coda Tronca"
- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- --------------------------------- / - rechthoekige richtingsaanwijzers
- rood en oranje achterlichten / - geheel rode achterlichten
- ---------------------------------- / - Zwart kunststof stuur
- --------------------------------- / - kleinere claxonknoppen
- -------------------------------- / - airco mogelijk
- -------------------------------- / - testschakelaar remcircuit
- -------------------------------- / - geen perspex kappen
- -------------------------------- / - dikkere chromen ringen rond de voorlichten
- ------------------------------- / - wieldoppen met dikkere of dunnere zwarte rand
Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 20:09
door alfaromeocars
Bij de 2000 / 1600 Spider Veloce "Coda Tronca" Type 2
- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- --------------------------------- / - vanaf 1980 standaard electrische ruiten
- --------------------------------- / - plaatje met emissiegegevens op rechtse binnenscherm
- ---------------------------------- / - 4 rechthoekige waarschuwingslampen / seat belts / hazard / brake / throttle
- --------------------------------- / - kleinere claxonknoppen
- -------------------------------- / - zwaardere accu en generator
- -------------------------------- / - andere stroomverdeler
- -------------------------------- / - andere benzinetank
- -------------------------------- / - '74 rubberen bumperrozetten
- ------------------------------- / - '75 doorlopende bumper
- ------------------------------- / - '75 schuinere vulopening van de tank
- ------------------------------- / - '77 katalysator
- ------------------------------- / - '78 waarschuwingslampje katalysator
- ------------------------------- / - '78 Niki Lauda Special Edition
- ------------------------------- / - '80 variabele kleppen
- ------------------------------- / - '79 gespoten spiegels
- ------------------------------- / - '82 standaard lederen zetels
- ------------------------------- / - '82 nieuw zekeringkastje
Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 20:14
door alfaromeocars
Bij de 2000 / 1600 Spider Veloce "Coda Tronca" Type 3
- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- --------------------------------- / - Graduate -model ( kariger uitgerust )
- --------------------------------- / - harmonisatie van de modellen
- ---------------------------------- / - completere standaarduitrusting
- --------------------------------- / - spiegels met rankere voet
Re: RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 20:17
door alfaromeocars
Bij de 2000 / 1600 Spider Veloce "Coda Tronca" Type 4
- - - - - - Europees / - - - - - - - Amerikaans
- --------------------------------- / - '91 Automatische ZF - versnellingsbak in optie
- --------------------------------- / - 3e remlicht
- ---------------------------------- / - ander stuurwiel
- --------------------------------- / - dikkere stootrand op kniehoogte aan dashboard
RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 20:33
door Gerrets
Je bent er maar druk mee he Edwin! leuk om te zien! ik kan helaas je lijstje niet aanvullen maar er is genoeg hulp geboden zie ik!
gr Tom
RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 20:47
door edwinvanpoeijer
Dat gaat helemaal goedkomen!

RE: Spider (serie 2) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: di dec 09, 2008 21:37
door edwinvanpoeijer
Alvast bedankt voor alle info.
Ben nu alles in een sheet aan het zetten, het wordt een behoorlijk indrukwekkende lijst.
Die gekke italianen hebben de Spiders compleet lopen verbouwen!
RE: Spider (Serie 1 t/m 4) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: za mar 01, 2014 21:10
door Graduate86
Hoi Edwin,
Mijn Graduate van '86 (uit Berkeley California) heeft in tegenstelling tot jouw lijstje géén Spica injectie, wel een gasklepbediening met stangenstelsel, en geen electrische ramen. En ik heb geen zij-knipperlichten achter de voorwielen( op de spatborden wel te verstaan hè).
Bij die van mij is de zwarte spoiler achterop dan weer wel platter dan de Europesche modellen.(geen zender model)
Als ik nog meer verschillen ontdek laat ik het je wel weten.
Groet Jelte.
RE: Spider (Serie 1 t/m 4) Verschillen Amerikaans - Europees
Geplaatst: zo mar 02, 2014 09:30
door DJ
Bij de spica modellen die ik beetje ken (bertone bj 74, berlina bj 74 en duetto bj 69) zat geen electrische opvoerpomp in de tank. De pomp hangt rechts onder de auto achter de achteras. Met een lage aanzuig aansluiting RV in de tank. Zuigslang loopt onder de achterdemper door.
De 69'er duetto heeft gescheiden remsysteem met staande pedalen vs. enkel systeem voor europese modellen. Heeft dus ook twee rembekrachtigers. Merk ben ik even kwijt.
Op de 74'er modellen zat ook nog soort regelunit die er oa voor zorgde dat er een lampje fasten seat belts gaat branden op dashbord. Met bij behorenden kabelboom en sensors.
Spicamodellen hebben ook afwijkende nokkenastiming ivm emissie. De nokkenassen zelf zijn wel gelijk aan europees.
Gr
DJ