Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Brandblusser?

ma nov 24, 2008 20:09

Ik denk al enige tijd na over de aanschaf van een brandblusser voor in de auto, zeker na het lezen van klik
vind ik een kleine investering meer dan de moeite waard.

Nu ben ik een totale leek op het gebied van brandblussers. Wie weet hier iets zinnigs over te vertellen?
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Brandblusser?

ma nov 24, 2008 20:41

Frits , niet alle 90's schieten in de fik hoor... :wink:

Iets zinnigs, zover ik wel eens begrepen heb iig een blusmiddel kiezen wat alleen blust en niet naderhand je auto volledig in de roest zet vanwege agressieve ingredienten...Kan ie net zo goed helemaal affakkelen.
Welke je dan moet hebben, geen idee.Ik meen dat er in de 'reeshoek' wel eens iets over geschreven is.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Brandblusser?

ma nov 24, 2008 20:45

staat een mooi artikeltje over in de Klassiek&Techniek van afgelopen maand! compleet met welke blusmiddelen je wel en niet in een auto kan gebruiken. En ook dat 'elke blusser onder de 2,5kg niet meer dan een gebaar van goeie wil is' ;)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Brandblusser?

ma nov 24, 2008 21:16

Frits , niet alle 90's schieten in de fik hoor... :wink:
Die van mij heeft ook nooit 9 jaar stilgestaan.... maar het blijft altijd even schrikken als je een 'zusje' met schade ziet (ik vind het onderschrift met de geknikte kofferbak ook niet echt leuk om te zien...)

staat een mooi artikeltje over in de Klassiek&Techniek van afgelopen maand! compleet met welke blusmiddelen je wel en niet in een auto kan gebruiken. En ook dat 'elke blusser onder de 2,5kg niet meer dan een gebaar van goeie wil is' ;)
Ik wist al dat je beter geen poeder-blusser kan gebruiken, maar dan blijft er nog schuim en CO2 over, aangezien de winkels dicht zijn..... welke van de twee heeft de voorkeur van Klassiek&Techniek?
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Brandblusser?

ma nov 24, 2008 21:20

2,5kg brandblusser heb je niks aan (spuit misschien 4sec, ja echt!!)
daarnaast zijn die goedkope dingen die je bij een gamma haalt niet eeuwig houdbaar, de druk gaat eraf en dan sta je helemaal met je mond vol tanden voor een vuur
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: Brandblusser?

di nov 25, 2008 18:45

Ok, allemaal aardige adviezen over wat ik niet aan moet schaffen.... :twisted:

Wie kan mij vertellen wat ik wel het beste aan kan schaffen :?:

De keuze is beperkt tot schuim of CO
Wat zijn de voor/nadelen van deze 2?

en meer dan 2,5kg
Hoeveel zou genoeg zijn om een brandje in de kiem te smoren?
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: Brandblusser?

di nov 25, 2008 18:50

Ik heb laatst met een poederblusser een brandend dashboard moeten blussen. Dit was een 2 kg ding van de Lidl en was voldoende. Hij was nog niet leeg toen de brand uit was. Hier staat dat zo'n ding ongeveer 11 seconden spuit.
Over dat poeder je bekabeling en de rest aantast: Het was gelukkig een Audi 80 van 28 jaar oud en geen Alfa :twisted:
Was de bedoeling dat ik zou helpen het dashboard en bekleding enzo te vervangen, maar de donor bleek ook niet zo slecht te zijn...
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Brandblusser?

di nov 25, 2008 19:45

Never poeder nemen.

Een Co2 gaat het langste mee en blijft zelfs na vele jaren dus goed bruikbaar. Je hebt met Co2 de minste schade.

(Zei de man met in elke Bella een Halonblusser..... :lol: )
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Brandblusser?

di nov 25, 2008 20:43

Ik heb ook wel eens iets gelezen over de zogenoemde 'Sparco Vuureter'

niet veel info over te vinden; wat wel te vinden is dat het klein, licht , de auto niet aantast en ong 50 sec. werkt...

hier een linkje: http://www.auto55.be/nieuws/7108-sparco ... t-vuureter

Verder weet ik er niets van, ook niet waar het te koop is. Ook niet te vinden op de Sparco website. Iemand meer info?
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Brandblusser?

di nov 25, 2008 21:10

Ik heb ook wel eens iets gelezen over de zogenoemde 'Sparco Vuureter'

niet veel info over te vinden; wat wel te vinden is dat het klein, licht , de auto niet aantast en ong 50 sec. werkt...

hier een linkje: http://www.auto55.be/nieuws/7108-sparco ... t-vuureter

Verder weet ik er niets van, ook niet waar het te koop is. Ook niet te vinden op de Sparco website. Iemand meer info?
Lijkt te vergelijken met een schuimblusser, maar dan iets intelligenter.... zie ook deze Link.
Staat dat het een Sovjet uitvinding is voor in de ruimte :?: Neemt iig weinig plek in.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Klevant
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

RE: Brandblusser?

wo nov 26, 2008 21:43

Poeder tast staal en heel veel andere materialen aan, is corroderend.

CO2 werkt goed, maar als je een motorbrand moet blussen (heb je sowieso weinig aan kleine blussers) heb je wellicht een probleem dat CO2 sneller "wegwaait", CO2 blust namelijk door zuurstof te verdrijven en dat wil je trouwens ook niet in een kleine ruimte als je auto zelf.

Dan blijft schuim dus over (geen water gebruiken bij het schoonmaken btw, dat maakt de schade achteraf alleen maar erger)
Heden: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een Passat GTE en Renault 5 e-tech.
Verleden: Alfa 145ie, Spider '91

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: Brandblusser?

ma feb 09, 2009 17:03

Net een mail terug gekregen van elise-shop.com (Moordrecht) over de Vuureter!
Lijkt me handiger dan een 15kg Co2-blusser in je auto!

Hierbij een tekst van de fabrikant van dit produkt met een uitleg:

The environmentally-safe fire suppressant 8B
The flame suppressant Fireater is a manual, portable extinguisher with remarkable extinguishing capability. It is non-toxic and environmentally safe.
Fireater is a small, compact, lightweight cylinder that is 10 inches long, 1.2 inches in diameter and 0.6 pounds in weight. The upper part of the device is a metal tube containing the extinguishing charge. The lower part of the device is composed of plastic and serves as a support handle.

When activated, the powerful extinguishing charge produces a potassium (aerosol) jet that lasts more than 50 seconds. This activation time is very long, especially when compared to industry standards. The following shows industry standard minimum charge times for fire extinguishers of different weights:

Less than 3 kg, 6 seconds (less than 6.6 pounds: 6 seconds)
3 – 5 kg, 9 seconds (6.6 pounds – 11 pounds: 9 seconds)
6 – 10 kg, 12 seconds (11 pounds – 22 pounds: 12 seconds)
> 10 kg, 15 seconds (more than 22 pounds: 15 seconds)
Fireater More than 50 seconds

Product specifications
Compared to the new generation of fire extinguishers available on the market today, Fireater is not only efficient, economical and environmentally safe but also distinct in its specific use of Potassium powder as the basis of its extinguishing power.
Fireater is composed of stable, solid minerals; it does not contain gas and is not pressurized. The aerosol-like jet is only produced when the charger is “scratched” with its base.
While the jet produced resembles gas, it is essentially an inert salt that emits gas that is already present in the atmosphere. Thorough testing has been conducted, and the results regarding the potential impact of the product on the environment and users are excellent:

ODP Ozone Depletion Potential = zero
GWP Global Warming Potential = zero
ATL Atmospheric Life Time = zero
Not dangerous to human health
Does not product any “organic accumulation”
Non-toxic
Environmentally safe
Non-corrosive

Technical specifications
The use of a Potassium powder jet – a unique method among fire extinguishers – involves the vaporization of the powder in the environment followed by the condensation of its extinguishing substance. Fireater works by interrupting a fire’s chain of reaction (the “auto-catalyst” of the fire). This method allows Fireater to extinguish all types of fires through a saturation process. Furthermore, its slow bio-degradation in the environment furthers the prevention of subsequent fires.
The extinguishing process involves two different reactions: one is physical and the other one is chemical The physical reaction relates to Potassium’s tendancy to oxidize rapidly in air. When in contact with air, alkaline salts consume great quantities of oxygen, thus depriving fires of oxygen. The granulometry of Fireater has been specially conceived to maximize its fire extinguishing capabilities.

The chemical reaction is created through the stable link between Potassium particles and the fire’s combustion particles.
Effective synthesis of the two reactions Through the two reactions, a quick oxidation process takes place, immediately transforming the jet from a solid state into a gaseous state which frees the potassium particles. These atoms are able to intercept and interrupt any other free particles produced by the fire’s chain reaction combustion process. Potassium has strong inhibitor qualities, due to its weak ionization energies.

Classification
Fireater is able to extinguish fires of different classes:
Class A: Solid material, ordinary combustibles, such as wood, paper, cloth, etc.
Class B: Flammable liquids, such as gasoline, oil based paints, solvents, alcohol, acetone, etc.
Class C: Gaseous category: Gas, methane, ect.
Electrical: electrical equipment

Safety of use
The two components necessary for the ignition of Fireater are placed on opposite ends of the device, rendering accidental ignition during transport and storage impossible. The first component, a dry round area, is protected by a lid, and is at the top of the product. The second component, inserted as a cap in the handle is a scratchable head piece made out of phosphorous.

Technical Data
Dimensions: 250 mm x 30 mm (approximately 10 inches long x 1.2 inches across)
Weight: 270 grams (approximately 0.6 pounds)
Jet emission time: 50 seconds
Activation time: Immediate
Usability temperature From minus 60 degrees Celsius to 160 degrees Celsius
Usability humidity: up to 98% U.R.
Class of fires: A, B and C
Granulometry: from 2 to 4 microns
Electric conductibility: none
Corrosiveness: none

Voor alle duidelijkheid, dit produkt krijgt in Nederland geen officieele classificatie. De reden hiervoor is dat de blusser niet midden in het proces gestopt kan worden. Dit is een eis in het besluit handblus middelen, vandaar dat de blusser niet als handblusser aangemerkt mag worden.
Grappig genoeg wist men bij TNO wel te melden dat men bekend was met dit principe en verrast waren van de effectiviteit.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Brandblusser?

ma feb 09, 2009 17:53

Ziet er interresant uit!

Wel met nadeel dat ie niet meer stopt wanneer die geactiveerd is.
En de prijs: 100 euro. Hoe duur zijn reguliere brandblussers?
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Brandblusser?

ma feb 09, 2009 19:20

Ziet er interresant uit!

Wel met nadeel dat ie niet meer stopt wanneer die geactiveerd is.
En de prijs: 100 euro. Hoe duur zijn reguliere brandblussers?
Nadeel:
het kan maar beter uit zijn, beter te veel geblust dan te weinig. En 50 sec. is echt niet veel!
Ik denk dat de voordelen: 0,25 kg, 25cm lang en 3 cm dik toch wel erg opwegen tegen niet kunnen stoppen (en niet kunnen aanvullen)

Andere blussers:
Een 5kg co2 blusser (heeft een blusduur van ongeveer 15 sec...) zit rond de 100 euro.

Als er nog andere geïnteresseerden zijn, dan wil ik wel informeren of er een korting te bedingen is voor SCARB.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Brandblusser?

ma feb 09, 2009 19:27

Frits, zit er dan ook bevestigings materiaal bij ?
Indien dit netjes is, heb ik intresse.
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Terug naar “Algemene Technische vragen”