Pagina 1 van 1
alfa 146 1.4TS Lpi loopt op 3 cylinders
Geplaatst: za nov 22, 2008 11:03
door 75recaro
Mijn alfa 146 1.4TS Lpi loopt met koude motor op 3 cylinders. Als de motor warm is doet ie het weer gewoon. Het is zowel op benzine als LPG
Iemand een idee waar dit aan kan liggen

RE: alfa 146 1.4TS Lpi loopt op 3 cylinders
Geplaatst: za nov 22, 2008 21:39
door Andretti Molletti
aan je benzineomschakelrelais?... check of bij koude start je LPG injector uit staat> neem alle stekkers vd LPi injectoren los en try again!
RE: alfa 146 1.4TS Lpi loopt op 3 cylinders
Geplaatst: zo nov 23, 2008 19:23
door WhizzMan
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de temperatuursensor van je ECU niet goed meer is, of dat je een bobine of bougies hebt die minder goed zijn? Hoe zitten bij jou de bougies aangesloten? Allebei de bougies van 1 cylinder op 1 bobine, of zijn 2 en 3 gekoppeld en 1 en 4? Een luchtmeter die "versleten" is geeft ook wel eens wat problemen met mengsel, net als een niet zo blije lambdasonde .Hoe snel schakelt je auto koud over op gas? Dat zou binnen een paar minuutjes moeten zijn, bij warme auto binnen een minuut. Als dat veel langer duurt kan je LPI computer je lambda niet uitlezen dus is er een kans dat die stuk is.
Re: RE: alfa 146 1.4TS Lpi loopt op 3 cylinders
Geplaatst: ma nov 24, 2008 12:41
door 75recaro
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de temperatuursensor van je ECU niet goed meer is, of dat je een bobine of bougies hebt die minder goed zijn? Hoe zitten bij jou de bougies aangesloten? Allebei de bougies van 1 cylinder op 1 bobine, of zijn 2 en 3 gekoppeld en 1 en 4? Een luchtmeter die "versleten" is geeft ook wel eens wat problemen met mengsel, net als een niet zo blije lambdasonde .Hoe snel schakelt je auto koud over op gas? Dat zou binnen een paar minuutjes moeten zijn, bij warme auto binnen een minuut. Als dat veel langer duurt kan je LPI computer je lambda niet uitlezen dus is er een kans dat die stuk is.
Ik neem aan dat de bougies maar op 1 manier aangesloten kunnen zijn. Motor schakeld in koude toestand na een paar minuten over op LPG.
Enkele bougies waren wel een beetje 'zwart'.
Re: RE: alfa 146 1.4TS Lpi loopt op 3 cylinders
Geplaatst: ma nov 24, 2008 13:05
door WhizzMan
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de temperatuursensor van je ECU niet goed meer is, of dat je een bobine of bougies hebt die minder goed zijn? Hoe zitten bij jou de bougies aangesloten? Allebei de bougies van 1 cylinder op 1 bobine, of zijn 2 en 3 gekoppeld en 1 en 4? Een luchtmeter die "versleten" is geeft ook wel eens wat problemen met mengsel, net als een niet zo blije lambdasonde .Hoe snel schakelt je auto koud over op gas? Dat zou binnen een paar minuutjes moeten zijn, bij warme auto binnen een minuut. Als dat veel langer duurt kan je LPI computer je lambda niet uitlezen dus is er een kans dat die stuk is.
Ik neem aan dat de bougies maar op 1 manier aangesloten kunnen zijn. Motor schakeld in koude toestand na een paar minuten over op LPG.
Enkele bougies waren wel een beetje 'zwart'.
In de oudere 16V twinsparks zijn de bougies van cylinder 1 en 4 gekoppeld (2 en 3 dus ook). Je hebt dan 1 bougie van cylinder 1 en ook 1 bougie van cylinder 4 die samen op 1 coil zitten. De andere coil bedient dan de overige bougies van cylinder 1 en 4. In de fase-3 motor zitten standaard de bougies zo aangesloten dat 1 coil allebei de bougies van 1 cylinder bedient. In sommige auto's met fase 1 en 2 motoren zijn de bougies ook aangesloten op de laatste methode omdat mensen denken dat ze dan meer vermogen kunnen krijgen of schoner rijden. Vandaar dat ik het vraag. Het zou kunnen dat -als dat het geval is- je daardoor een minder goede vonk krijgt en je motor als hij koud is dus minder goed loopt.
Hoe schakelt de LPG over bij warme motor? binnen een minuutje? Weet je hoe lang de bougies al in de auto zitten? zitten er wel de juiste "platinum" bougies in? Heb je Dre's tip over de bedrading van de gasinjectors (ik zou de zekeringen van de LPI ook even lostrekken, dan krijg je ook geen druk op de gasleidingen) al geprobeerd?
RE: alfa 146 1.4TS Lpi loopt op 3 cylinders
Geplaatst: di nov 25, 2008 20:17
door paulsteeman
Zet hem `s avonds weg op benzine. Volgende dag gewoon normaal rijden zoals altijd en pas na een minuut of 10/15 overschakelen op gas.
Doe dit een paar keer en kijk of het probleem er dan ook is.
Van mijn dealer gehoord dat LPI op druk blijft en dat de injectortjes lekken door de nacht heen. Loopt dan ff op 3 pitten als je start en wegrijdt komt het na een minuutje te voorschijn. Ik heb het zelfde probleem en op benzine doet ie het gewoon goed.
Als blijkt dat ie op benzine het dan wel goed doet: niets me doen, wordt de auto 100 mee. Slecht bij te komen en met nieuwe injectortjes binnen kortste keren zelfde probleem.
Kleppen van deze motoren verbranden praktisch niet meer.
(Dit alles van een Oude Alfarot en op waarheid getest....)
Paul