Pagina 1 van 2
Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: wo nov 19, 2008 22:06
door reijnaje
Vandaag heb ik de carbs van mijn 33 gewisseld omdat de choke kapt was en de carbs wel een opfrisbeurtje konden gebruiken. Ik had nog een extra setje liggen die heb ik dus de afgelopen tijd mooi schoongemaakt en voorzien van verse rubbers en pakkingen enzo.
Zowel de oude als de nieuwe carbs zijn 40 mm dellorto's. De oude hadden echter stationair sproeiers maat 52 en de nieuwe 45 (andere sproeiers zijn gelijk tussen de carbs). Ik heb ervoor gekozen om de sproeiers van de oude carbs in de nieuwe te gebruiken omdat het blok daarmee goed liep. Echter nu loopt ie niet zo lekker.
De motor slaat goed aan en loopt dan goed synchroon (gemeten met vacuüm tester). Bij gasgeven loopt het vacuüm over alle cilinders gelijk af en op. Maar bij gas los laten zakt het toerental niet zo snel als ik gewend ben. Blijft zeg maar even hangen en daalt dan langzaamaan, Zakt dan ook nog eens te ver in toeren waardoor ie af wil slaan. Kan dat te maken hebben met de stationair sproeiers die ik nu gebruik? Misschien toch die maat 45 sproeiers maar gebruiken in plaats van 52 dus? Of heb ik iets anders niet goed afgesteld? Ben nog niet zo thuis in de carbs, hopelijk is de oplossing simpel.
RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: wo nov 19, 2008 22:09
door Graffiaturo
nergens valse lucht?
Re: RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: wo nov 19, 2008 22:11
door reijnaje
nergens valse lucht?
Overal nieuwe rubber ringetjes en nieuwe pakkingen enzo tussen, kan me moeilijk voorstellen waarlangs dan.
RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: wo nov 19, 2008 22:15
door sprint88
Klinkt inderdaad naar valse lucht, zelf hetzelfde probleem gehad en inderdaad valse lucht ergens tussen een pakkingkje
grt rogeralfa

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: wo nov 19, 2008 22:17
door Graffiaturo
heb je de 4 kleine vacuumslangetjes wel goed bekeken?, die van je inlaatspruitstukken naar de carterventilatie lopen

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: wo nov 19, 2008 22:18
door reijnaje
Valse lucht als eerste morgen maar eens nakijken dan, alles eens natrekken. Dat moet dan haast wel in de pakkingen tussen carbs en blok zitten neem, ik aan?
Re: RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: wo nov 19, 2008 22:19
door reijnaje
heb je de 4 kleine vacuumslangetjes wel goed bekeken?, die van je inlaatspruitstukken naar de carterventilatie lopen

Die zijn blijven zitten, alleen de carbs eraf gehaald en vervangen. Dit probleem had ik dan ook moeten hebben met de vorige carbs toch?
RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: do nov 20, 2008 10:53
door Alessandro
Valse lucht... checken 'we' even met remmenreiniger, kan je dat zo uitsluiten (of bevestigen)
Maar even wat anders: zijn er geen verschillen in venturi's?
RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: do nov 20, 2008 10:56
door Huib
Het langzaam terugvallen naar stationair lijkt mij in verband staan met de grotere stationair sproeiers, ik zou het eerst eens met die 45 proberen.
Misschien zijn de progressieboringen en de hoek waarin de gasklep geslepen is van je oude carbs anders, waardoor deze wel stationairsproeier 52 nodig had. Zijn de venturi's gelijk?
RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: do nov 20, 2008 11:21
door reijnaje
Venturi's zijn gelijk ja. Ik zal zo dadelijk eens de sproeiers wisselen.
RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: do nov 20, 2008 22:06
door reijnaje
Nou, vooralsnog geen echte verbetering.
Rijkelijk besproeien met remmenreiniger geeft geen verschil. valse lucht zal dus wel niet. Voor de zekerheid toch de 4 vacuümslangetjes afgedopt. Die zijn in ieder geval geen boosdoener meer.
De stationair sproeiers gewisseld van 52 terug naar de voor deze carbs originele 45, geen verschil.
De acceleratiepompen stonden niet juist afgesteld (in ruste al deels ingedrukt) dat gefikst maar geen resultaat.
De veer bleek losgekomen te zijn van de gasstang (waarschijnlijk bij wisselen carbs tegenaan gestoten), daardoor kwam de stang en dus de gaskleppen niet snel genoeg terug naar dicht. Dat gefikst maar geen resultaat.
Nog steeds zakken de toeren veel te traag terug na gasgegeven te hebben daarbij blijft ie zakken om onder de 900 uit te komen waarna ze stilvalt. Heb er een klein stukje mee gereden om wat op te laten warmen veel gebok en gestotter onderweg.
Iemand nog suggesties?
RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: do nov 20, 2008 22:11
door Graffiaturo
speling op de gasklepassen in de carbs?
daar kannie ook valse lucht door aanzuigen
RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: do nov 20, 2008 22:13
door Sandertje P4
Misschien wat stom bedacht, maar kun je de gaskleppen, met de stelschroefjes niet iets open draaien???
Dat je dus als het ware het stationeer toerental wat hoger draait???
Omdat je zei dat hij sneller in toeren terug viel dan je gewend was......
Ik zeg maar wat....

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: vr nov 21, 2008 10:15
door alfaqv75
ben eigenlijk helemaal niet meer thuis in de alfa 33 carbs, maar ben de laatste tijd veel aan het kllooien aan carbs van mijn motorfiets (maar carbs zijn carbs

)
maar als ik er naast zit hoor ik het ook graag
hoe zijn je gasnaalden? (bij mij zat er bijvoorbeeld 1 verkeerde in en was een ander versleten)
zijn het vacuum carbs? (dacht het niet he??) maar goed, als dat wel zo is dan kan je ook inwendig nog een lek hebben waardoor ze dus niet snel sluiten
neem aan dat je de (stationair)sproeiers ook hebt schoongemaakt
als er 1 of meer niet fris meer zijn klopt het idd dat als je gas loslaat de metingen per cilinder ineens verschillen
RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3
Geplaatst: vr nov 21, 2008 10:26
door reijnaje
Gasnaalden waren wel wat vuil, heb ze wat schoongemaakt , misschien eens wisselen met die uit de carbs die eraf kwamen.
Alle sproeiers heb ik doorgeblazen met de compressor, veel meer is er niet aan schoon te maken toch?
Vacuüm metingen tussen de carbs zijn nu wel gelijk maar het toerental blijft te langzaam dalen na gasgeven.
Opvallend: aan de boutjes waarmee je de carbs synchroon stelt en het stationair toerental regelt is te zien dat de gaskleppen nu verder open staan als hoe de carbs hiervoor gelopen hebben. De boutjes hebben een mooi schoon stukje draad namelijk. Verder dichtdraaien gaat echter niet dan zakt het stationair toerental te ver en slaat ie af. Draait nu rond de 1000 a 1100 toeren stationair. Wat aan de hoge kant maar niet te gek lijkt me.