Pagina 1 van 1

activerings'snelheid' abs en airbag (non Alfa)

Geplaatst: di nov 11, 2008 12:45
door frankalfa
Hoi allen, even een vraag (non Alfa :oops: maar denk dat dit min of meer geldt voor alle moderne auto's)
Mn vriendin heeft gisteren een aanrijding gehad met de lease audi (kop-staart, zij reed achterop de voorganger omdat t hele spul opeens abrupt afremde :( )
Gelukkig alleen maar blikschade ,vanavond nog ff een doktersbezoekje ivm stijve nek en hand/duim (wschnlk van het schrap zetten voor de klap?)
Nou viel het haar (en de andere partij ook btw) op dat t abs niet gereageerd heeft, ze is met gierende banden achterin de voorganger geknald en ook de airbag is niet geploft.. Is met naar schatting zo'n 40 a 50 km/h geweest> mi moeten deze veiligheidsvoorzieningen bij genoemde snelheid toch al aanspreken :?: :?: ? Een paar serieuze remsporen stonden er ook btw.

Ze heeft dit alles ook uitvoerig gemeld op t schadeformulier, wellicht was de schade een stuk minder groot geweest als de auto gewoon geremd had... :idea:

Jullie 2 centen graag?

Grtz,fRank

RE: activerings'snelheid' abs en airbag (non Alfa)

Geplaatst: di nov 11, 2008 12:49
door yuri 75 V6
Frank, die snelheid kan bedrieglijk zijn, je hebt misschien voor het laatst bij 50km/h de teller gezien maar je remt er nog veel uit. Bij 26km/h zit de must-fire-conditie vanaf een bepaalde vertraging. Die 26 km/h is geloof ik een wettelijke eis, de must-fire vertraging is constructief bepaald.

De ABS-storing is vreemd!

En goed in de gaten houden dat letsel, want dat kan een sluipmoordenaar wezen...!

Re: RE: activerings'snelheid' abs en airbag (non Alfa)

Geplaatst: di nov 11, 2008 13:01
door frankalfa
Frank, die snelheid kan bedrieglijk zijn, je hebt misschien voor het laatst bij 50km/h de teller gezien maar je remt er nog veel uit. Bij 26km/h zit de must-fire-conditie vanaf een bepaalde vertraging. Die 26 km/h is geloof ik een wettelijke eis, de must-fire vertraging is constructief bepaald.

De ABS-storing is vreemd!

En goed in de gaten houden dat letsel, want dat kan een sluipmoordenaar wezen...!
Dacht ik ook...Anyway ze heeft zelf geen snelheid afgelezen maar schatte dat dit ergens tussen 40 a 50 km/h geweest moet zijn.Ook gezien de plaats van ongeval;auto uitrollend op een 'van 100 naar 70 km/h' weg die op een rotonde uitkomt, hier vlak in de buurt dus bekend met de situatie.

Doktersbezoek is zeker een must; ze voelt zich nu al slechter dan vanochtend... :?

Grtz,fRank

RE: activerings'snelheid' abs en airbag (non Alfa)

Geplaatst: di nov 11, 2008 18:12
door Andretti Molletti
Een airbag is niet snelheids afhankelijk.
De trigger is een vertraging in de juiste richting + - 30 graden afwijking, van 5G of meer.
Dus als je stilstaat voor een stoplicht en er duikt iemand frontaal in aan de voorzijde, dan gaan je airbags ook af... gelukkig wel!

ABS is onverklaarbaar tenzij de snelheid al zo laag was <16km/h dat bij ineens blokkeren het systeem alle wielen als zstilstaand ziet en dus de auto als stilstaand ziet. Alleen de laatste systemen en die van goede terreinwagens hebben een extra G sensor die beweging van de wagen ziet ondanks het blokkeren van alle wielen.
De remsporen indien aanwezig kunnen worden opgemeten en geven uitsluitsel over de snelheid waarmee gereden werd. Tevens bewijs voor de politie. Maar misschien beter nog, bewijs voor jullie om Audi aansprakelijk te steeln. Je mag, ongeacht de leeftijd van de audi, een werkend systeem verwchten als er geen storingslampje heeft gebrand.

En sterkte met herstel, ik hoop dat het meevalt.

Re: RE: activerings'snelheid' abs en airbag (non Alfa)

Geplaatst: di nov 11, 2008 19:15
door yuri 75 V6
Een airbag is niet snelheids afhankelijk.
De trigger is een vertraging in de juiste richting + - 30 graden afwijking, van 5G of meer.
Dus als je stilstaat voor een stoplicht en er duikt iemand frontaal in aan de voorzijde, dan gaan je airbags ook af... gelukkig wel!
Niet helemaal waar. Er bestaat wel degelijk zoiets als must-fire en non-fire waarbij inderdaad versnellin en richting deel van uitmaken, en ergens zit ook een drempelsnelheid, ik zal eens navragen of dat nou 15 of 26km/h is en wat de bijbehorende vertraging is. Het is niet voor niks dat een auto een misuse-traject moet doorlopen om te controleren dat de airbag niet afgaat door puur automisbruik waarbij ook aardige vertragingen optreden (en op een misuse-traject schrijf je ook een auto compleet af, dus dat is niet niks). Dit geldt sowieso voor de USA-homologatie, waar de verzekeraars bijvoorbeeld geen zin hebben om AB-modules te vervangen na een relatief zacht tikje.

In het geval dat je stilstaat en er duikt iemand bij jou naar binnen valt het ook maar te bezien of de AB afgaat, dat hangt dan inderdaad af van de op de montageplek van de crash-ECU optredende versnelling.

RE: activerings'snelheid' abs en airbag (non Alfa)

Geplaatst: di nov 11, 2008 19:30
door Andretti Molletti
Er is een enorm verschil in de USA norm welke ronduit be... is ;) ;) en de Europese norm welke zeker bij duitse autos SUPERIEUR is ;)

Maar er is een verschil :lol:

RE: activerings'snelheid' abs en airbag (non Alfa)

Geplaatst: di nov 11, 2008 19:36
door yuri 75 V6
Da's waar, maar ik ben nou eenmaal aan het vergroeien met de USA-homologaties :oops: maar in hoeverre de airbag-calibratie voor de EU-typegoedkeuring afwijkt qua must- en non-fire ga ik zeker navragen, altijd interessant!

RE: activerings'snelheid' abs en airbag (non Alfa)

Geplaatst: di nov 11, 2008 19:44
door Andretti Molletti
In mijn tijd bij Nissan was de EU norm niet snelheidsafhankelijk en de USA norm wel (nissan verkocht daar beter dan spyker ;) )
De USA norm heeft ook veel meer sensoren om een misfire te voorkomen.
De EU standaard was iig een crashsensor en een safetysensor in een kast. Beide moesten een vertraging meten van ongeveer 5 G of meer en de kast (ECU eigenlijk) zat vast op de bodemplaat.

Het zou erg sneu zijn als je een side impact systeem hebt en je staat te wachten, er knalt iemand in... en het systeem zegt bekijk het maar je stond stil....

Re: RE: activerings'snelheid' abs en airbag (non Alfa)

Geplaatst: di nov 11, 2008 19:54
door yuri 75 V6
(nissan verkocht daar beter dan spyker ;) )

Wie niet? :blue_lol:

De USA norm heeft ook veel meer sensoren om een misfire te voorkomen.
Niet altijd hoor, in principe kun je alles met één combisensor in de ECU af zo lang je alleen frontbags hebt. Alleen is het dan wat rudimentair :mrgreen:
De EU standaard was iig een crashsensor en een safetysensor in een kast. Beide moesten een vertraging meten van ongeveer 5 G of meer en de kast (ECU eigenlijk) zat vast op de bodemplaat.
Daar komt het meestal op neer, vertraging meet je op een deel van de auto dat niet deformeert, alleen kun je het dus in principe met 1 sensor redden, maar je kunt voor een Smart-systeem beter meer sensoren gebruiken om verschillende airbags in verschillende scenario's te laten vuren.
Het zou erg sneu zijn als je een side impact systeem hebt en je staat te wachten, er knalt iemand in... en het systeem zegt bekijk het maar je stond stil....
Da's zeker sneu, maar afhankelijk van de calibratie zijn zulke 'freak-sceario's' soms best wel te bedenken!