Toerental blijft hangen
Geplaatst: ma nov 03, 2008 14:09
Beste mede-Alfisti,
Ik zit met een vervelend probleem aangaande mijn Alfa 145 1.6 Twin Spark '98. Bij lage snelheden lijkt de auto een eigen wil te hebben. Wat wil namelijk het geval, het toerental loopt op tot 2000 toeren zodra ik bijvoorbeeld rem voor een verkeerslicht. Pas als ik volledig stil sta zakt hij langzaam weer tot +/- 1100 (wat voor stationair ook aan de hoge kant is naar mijn mening). Bij filerijden is het al helemaal irritant, als hij in z'n een staat gaat 'ie vanzelf harder rijden
. Bij rotondes precies hetzelfde, ik rem tot een lage snelheid, toerental loopt op tot 2000, ik schakel naar z'n twee en pas als ik de koppeling weer heb laten opkomen gaan de toeren naar een normaal aantal.
Naar het schijnt is dit een probleem dat vaker voorkomt bij dit type motor, en jullie zullen er nu vast al aan denken. Maar nee, het ligt niet aan de stappenmotor. Was het maar zo simpel. Stappenmotor is vervangen, maar probleem blijft. Vervolgens aan de computer gehangen om foutmeldingen te checken, bleek de lambdasonde niet te werken. Vervangen, maar probleem blijft. Luchtmassameter gecontroleerd, is het ook niet. Gasklephuis vervangen, is het ook niet... Inlaatspruitstuk gecontroleerd iv.m. aanzuigen valse lucht, ook niks aan het handje. EGR-Klep vervangen, ook niet. Gaspedaalsensor vervangen, ook niet....rarara wat kan dit nu zijn?!?!
Mijn vader, ik en de garage waar we 'm in onderhoud hebben worden er zo langzamerhand een beetje moedeloos van...Al het technische hebben we vervangen, het moet dus iets met de elektronica zijn naar wij denken...ECU misschien?
Iemand ervaringen met dit probleem die hij of zij zou willen delen? Mijn dank is groot!
Ik zit met een vervelend probleem aangaande mijn Alfa 145 1.6 Twin Spark '98. Bij lage snelheden lijkt de auto een eigen wil te hebben. Wat wil namelijk het geval, het toerental loopt op tot 2000 toeren zodra ik bijvoorbeeld rem voor een verkeerslicht. Pas als ik volledig stil sta zakt hij langzaam weer tot +/- 1100 (wat voor stationair ook aan de hoge kant is naar mijn mening). Bij filerijden is het al helemaal irritant, als hij in z'n een staat gaat 'ie vanzelf harder rijden

Naar het schijnt is dit een probleem dat vaker voorkomt bij dit type motor, en jullie zullen er nu vast al aan denken. Maar nee, het ligt niet aan de stappenmotor. Was het maar zo simpel. Stappenmotor is vervangen, maar probleem blijft. Vervolgens aan de computer gehangen om foutmeldingen te checken, bleek de lambdasonde niet te werken. Vervangen, maar probleem blijft. Luchtmassameter gecontroleerd, is het ook niet. Gasklephuis vervangen, is het ook niet... Inlaatspruitstuk gecontroleerd iv.m. aanzuigen valse lucht, ook niks aan het handje. EGR-Klep vervangen, ook niet. Gaspedaalsensor vervangen, ook niet....rarara wat kan dit nu zijn?!?!

Iemand ervaringen met dit probleem die hij of zij zou willen delen? Mijn dank is groot!