Pagina 1 van 2
Gele koni`s instelling?
Geplaatst: za nov 01, 2008 22:05
door sprint88
er zijn er vast wel een paar hier die dit eerder gedaan hebben
Een set gele koni`s gescoort vandaag en nu de vraag heeft er misschien nog iemand een handleiding voor de montage en afstelling ?
en zou die willen scannen en mailen,ik kan op het internet niet alles vinden.
Ik heb eens gezocht en niet de puntjes op de i gevonden
Wel las ik iets over een kunststof ring die op de schokbreker moet liggen om te zorgen dat de lucht kan ontsnappen.
die ringen zitten er dus niet bij , geen probleem dan maak ik ze zelf .
Het gaat dus om instelbare gele koni`s op de voorzijde van de sprint maar daar zitten 33 16v voorpoten op dus voor een 33 voldoet ook.
hoe meer info hoe liever of gewoon een website waar een en ander is te vinden
grt rogeralfa

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 15:05
door Speeder
Daar gaan we weer

De 33 16V veerpoten die eronder zitten, zijn die met 3 of met 4-gaats bevestiging in de veerkoker (onder de motorkap)?
RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 17:26
door Rens 1.7QV
4 gats poten denk ik, anders passen ze niet op een sprint
De veerpoten haal je eerst uiteraard uit elkaar. Dan hang je ze op zijn kop en boor je aan de onderkant (in het midden) een gat van rond 14. Nu kan de vloeistof eruit lopen. Aan de bovenzijde zie je kleine omgezette randjes, iets daaronder moet je de poot doorslijpen, zodat je de demper eruit kan halen.
Volgens mij is het nu een kwestie van de koni demper plaatsen, bout aan de onderkant vastdraaien en alles weer opbouwen. Alleen ikzelf ben pas gebleven bij het verwijderen van de originele demper.
Van die ring heb ik nog nooit gehoord, weet ook niet wat ik mij er bij voor moet stellen. Lucht ontsnappen??
RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 19:30
door stof
ik zit heel diep te graven bij mezelf, ik heb die veerpoten alweer zo lang (destijds koni's gekocht voor de 33 QV, inmiddels diezelfde veerpoten onder de sprint gebouwd zonder ze weer opengemaakt te hebben).
de beschrijving van Rens klopt precies... en wat wil je nog meer weten dan? de montage spreekt verder redelijk voor zich, van een rubber ring kan ik me helemaal niets herinneren en als je klaar bent dan kan eigenlijk alleen de goeie herkenner nog aan die ene bout zien dat 't een koni (of anderszins verbouwde) demper is.
Ik heb ook geen idee watvoor lucht er zou moeten ontsnappen? er zit toch geen lucht in een schokdemper die eruit moet? Pb anders Alfa4ever even, die heeft mij destijds geholpen met ombouw en montage!
RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 19:48
door martijnsud
Wat bedoel je met de kunststof ring die op de schokbreker moet liggen? Moet de ring om de op/neer gaande as worden gelegd? Heb zelf z'n 3 jaar geleden gele koni's gemonteerd onder mijn Sud.
Had er ook kunststof ringen bij, waar ik tevens ook niet weet wat ik er mee moest doen. Heb ze uiteindelijk ook niet gebruikt.
Alles functioneert goed naar mijn weten, het enige wat ik apart vind is dat ik nadat de sud een 3 weken heeft stil gestaand de dempers eest moet 'oppompen' voordat ze werken. Ze zijn eerst slap, na 2 x inveren zijn ze goed.
Kan je helaas niet helpen maar heb ook zeker wel interresse in informatie!
Succes
Martijn
RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 19:49
door Speeder
De 3-gats veerpoten hebben een ring nodig die om het koni patroon heen valt. Het demperhuis van een 3-gast is namelijk te ruim voor het patroon, en die ruimte vuil je op mbv een ring. 4-gast heeft daar geen last van, daar passen de patronen precies in...

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 20:09
door sprint88
Hey Mannen das dus duidelijk 4 gaats
en het gaat mij niet om de patronen in de poot dat is geen probleem sterker nog ze zitten er al in
maar de juiste wijze van afstellen.
Ik had al een topic gevonden waar over de bevestiging het een en ander stond maar daar las ik ook iets over de kunststof ring
die op de schokbreker hoorde te liggen volgens een zekere reese cees
gewoon een website waar bv de basis staat voor instellingen voor straatgebruik of circuit oid voor 33 brekers.
grt rogeralfa

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 20:14
door stof
oef... dat stond gewoon in de 'handleiding' die erbij zat? (1 a4tje ofzo hoor, stel je niet teveel voor)
maar die heb jij wellicht niet.. ik zal even zoeken. stof = soms geordender dan u denkt...
Re: RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 20:30
door martijnsud
Hey Mannen das dus duidelijk 4 gaats
en het gaat mij niet om de patronen in de poot dat is geen probleem sterker nog ze zitten er al in
maar de juiste wijze van afstellen.
Ik had al een topic gevonden waar over de bevestiging het een en ander stond maar daar las ik ook iets over de kunststof ring
die op de schokbreker hoorde te liggen volgens een zekere reese cees
gewoon een website waar bv de basis staat voor instellingen voor straatgebruik of circuit oid voor 33 brekers.
grt rogeralfa

Heb je toevallig ook nog de link van dat Topic?

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 20:34
door sprint88
zal ff googelen daar vond ik m
grt rogeralfa

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: zo nov 02, 2008 20:41
door sprint88
RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: ma nov 03, 2008 09:10
door reijnaje
Nog maar even terugkomen op die kunststof ring.
Rond de zuigerstang hoort een dik rubber stootblok te zitten als bumpstop. Als je nu de auto zo hard de bocht om gooit dat je dat rubber op de demper drukt dan loop je de kans dat de demper niet goed meer uitveert omdat dat rubber de luchtstroom afsluit. De witte ring die er origineel bij hoort voorkomt dat het rubber op de demper kan komen waardoor je geen problemen krijgt met uitveren.
Hoe een demper precies werkt weet ik niet maar dit is mij toen in ieder geval verteld.
RE: Gele koni`s monteren op sprint voor
Geplaatst: ma nov 03, 2008 09:17
door alfaqv75
zie het topic nu pas, maar alles is denk al gezegt of staat in die link naar het andere topic
over afstellen zijn de meningen verdeeld (logisch ook), maar ik denk dat je met jouw semi-racer het beste kan vergelijken met mijn oude 33 (reed er ook mee op straat en op het circuit)
die bumper stops moet trouwens ingekort worden (niet te kort!) bij een verlaagde auto, wordt vaak vergeten waardoor de wagen op de bumpstops staat (en dan werken je veren dus niet meer zoals ze bedoeld zijn)
RE: Gele koni`s instellen !!
Geplaatst: do nov 06, 2008 18:11
door sprint88
Hoeveel kracht moet je gebruiken om de koni`s te verstellen?
Ik heb een sleutel gemaakt om te verstellen daar lukt het niet mee
voorzichtig met de waterpomptang op het bovengedeelte wil ook niet lukken met mijns inziens normale kracht.
ze zijn verstelbaar dat staat erop dus................
de vraag is hoe zwaar moet dit gaan.
de zuigerstang is met de hand normaal in te duwen en uit te trekken.
Maar ik wil ze toch graag stugger zetten.
grt rogeralfa

RE: Gele koni`s instelling?
Geplaatst: do nov 06, 2008 20:16
door alfaqv75
ik kon ze met de hand al draaien
(neem aan dat je geprobeerd hem 2 kanten op te draaien?

)