Pagina 1 van 2

Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: za mei 28, 2005 17:09
door Fabio
Eindelijk ! Deze week heb ik uiteindelijk 4 nieuwe KONI's (geel) en spiraalveren aangeschaft voor mijn bertje.8)

Mijn vraag is: hoe begin je eraan ? Alle tips zijn welkom !!!

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: zo mei 29, 2005 16:23
door Eric
Even zoeken met de zoekfunktie; is al heel wat over geschreven, dus is zeker de moeite waard...

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: za jun 04, 2005 10:19
door Fabio
Mijn vraag is eerder : eerst de schokdempers installeren en dan pas de spiraalveren ? Of andersom ? Of gewoon per wiel alles in één maal demonteren en opbouwen ?

Iemand ervaring ?

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: za jun 04, 2005 18:54
door pepijn
Achter is vrij eenvoudig en straightforward. vangbanden losmaken (zie over de vangbanden onderaan) Krik onder de draagarm, bout van de as eruit en rustig laten zakken. Als de achteras hangt zit er al niet veel spanning meer op de achterste veren. Als je het toch niet vertrouwd heb je achter ruimte genoeg voor veerspanners.

Let wel op de volgende punten als je hem ook meteen verlaagd

A. Dat je de vangbanden inkort!

B. Dat ie niet op de demper gaat hangen, daarmee bedoel ik dat je goed moet kijken hoever de demper instaat gemonteerd en hoeveel beweging er nog inzit. Is dat te weinig dan moet je de dempersteun"doppen" in de kofferbak doormidden slijpen en verlengen, heb ik bij mijn Bertone moeten doen.

Veren en schokdempers voor, de demper is geen probleem de veren wel.

Zorg dat je 4 goede kwaliteit draadeinden en 8 moeren hebt in de maat M10 van zo'n minimaal 30 cm. vervang EEN VOOR EEN de bouten die de onderste veerschotel vasthouden voor een draadeind.

Als je alle 4 gedaan hebt begin je om en om de moeren los te draaien zodat de schotel langzaam zakt en de veer van spanning komt. Zet er altijd voor de zekerheid ook nog een krik onder.

Je wilt niet dat de veer eronderuitschiet en een ongeleid projectiel word

Montage van de nieuwe veren in omgekeerde volgorde.


Vervang de vangbanden van de achteras ook meteen. Boor de kop weg van de imbusbouten en trek de vangbanden eraf. Je kunt dan het restje bout met een griptang of waterpomptang eruit draaien. Deze kunnen nml. ongelooflijk vastzitten, en je draait geheid de imbuskop dol.


Veel succes

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: ma jun 06, 2005 22:24
door Fabio
pepijn, bedankt voor de tips. Had ondertussen uit de oude doos (oude forum) al een reactie van u uitgeprint. :D

Ik heb zelf standaard veren gekocht, dus geen verlaging. Maar ik heb nog een vraag ivm de voorste veren. Kunnen die er echt niet in met veerspanners ? Of is uw methode de enige voor doe het zelvers ?

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: ma jun 06, 2005 23:39
door pepijn
Het kan wel met veerspanners alleen heb je erg weinig ruimte om de veerspanners netjes te plaatsen.

De methode met de draadeinden lijkt omslachtig, maar werkt toch het beste, het is de makkelijkste & veiligste voor "ons doe het zelvers" :wink:

suc6

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: di jun 07, 2005 07:36
door @lfa@lgra
Idd Pepijn's right. De veer zit zodanig ingebouwd dat je geen ruimte hebt om ze te plaatsen en de windingen zitten erg dicht op elkaar. :wink:

Kom niet in de verleiding om je achterdempers strakker te zetten. De standaard afstelling is stug genoeg. :wink:

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: di jun 07, 2005 16:15
door Fabio
@@lfa@lgra : Ik heb de achterste dempers op 90° gesteld. Is dit voldoende ? Wat stel je voor voor de vooras ? 90° of 180° ?...

Re: RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: di jun 07, 2005 17:59
door @lfa@lgra
@@lfa@lgra : Ik heb de achterste dempers op 90° gesteld. Is dit voldoende ? Wat stel je voor voor de vooras ? 90° of 180° ?...
90 graden of 180 graden. :?: Volgens mij kun je die dingen zon'n 3 a 4 volle slagen indraaien :shock: .(Ik heb voor Bilsteins dus ik kan je zo geen 1/1 oplossing geven.) Achter iig NIET indraaien :wink:
Voor is het een kwestie van proberen, maar als ze echt nieuw zijn zou ik ze hooguit 1 slag ( 360 graden) geven en absoluut niet meer. Misschien eerst maar eens zo uit de verpakking proberen. De dempers op de vooras heb je er in enkele minuten onderuit liggen, dus zat mogelijkheden om een beetje te expirimenteren.

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: wo jun 08, 2005 10:04
door Wilbert ARparts
In principe zijn de Koni's al ingesteld voor je auto zoals ze uit de doos komen.

Ik zou ze eerst zo monteren en als je dan na een tijdje rijden wijzigingen mocht willen aanbrengen (waarschijnlijk niet), dan pas verstellen.

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: do jun 09, 2005 07:17
door juultje
Koni geel zou ik achter los laten (standaard uit de doos). Geel kun je voor met 180 graden (halve slag beginnen). Vind ze zelf fijn staan op 360.

Voor kun je ze gemakkelijk aanpassen als ze niet goed staan dus lekker proberen. Een klein rondje rijden zegt niets gewoon instellen en een week proberen op verschillende ondergrond en dan eventueel bijstellen

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: vr jun 10, 2005 23:24
door Fabio
Heren, bedankt voor de zeer bruikbare tips. ik begin er morgen aan !!!

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: zo jun 12, 2005 22:09
door Fabio
Gisteren ben ik aan de job begonnen...; en het valt niet goed mee :( ben gelijk linksachter begonnen en heb dan de achterste demper langs boven losgemaakt + en veer spanners op de spiraalveren geplaats enz... maar heb wel een probleem met de onderkant van de demper los te krijgen. Gezien de slechte bereikbaarheid van de bouten, ik vermoed dat het er ook twee zijn zoals aan de bovenkant, weet ik niet hoe ze los te krijgen. is er een speciale sleutel voor nodig ????

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: zo jun 12, 2005 22:22
door Stefano
Zit gewoon met twee moertjes vast onderaan net als van boven. Weet niet precies meer hoe ik het gedaan heb, maar speciaal gereedschap kwam daar wel niet in voor hoor. Een gewone dop moet dat klusje wel klaren denk ik.

RE: Monteren koni en spiraalveren

Geplaatst: zo jun 12, 2005 22:23
door @lfa@lgra
Gewoon een dop gebruiken of : Eerst met twee ringsleutels de onderste moer losdraaien dat gaat gemakkelijker als allebei in een keer.(De ene borgt de ander) Zonodig met bv een waterpomptang de onderste pijp vasthouden door deze tussen de windingen van de schroefveer door te steken. ( Niet fijnknijpen want dan kun je de demper weggooien)

De veerspanners heb je achter ( en ook voor trouwens) niet nodig. Je kunt de achterdempers naar boven toe uitbouwen als je ze tenminste eerst even samendrukt. :wink: Kwestie van de bus waaraan de bovenste schokdemperbevesiging zit losdraaien. (Twee boutjes M8)