Pagina 1 van 1

versnellings bak verwijderen

Geplaatst: do okt 30, 2008 12:38
door midi
Beste techneuten,

Waar of hoe kan ik het beste mijn auto ondersteunen als ik de versnellings bak incl de triangel?? (weet niet precies hoe je die driehoekige draag constructie noemt waar de versnellingsbak op rust) wil verwijderen? het betreft een gtv6 en een fototje zou erg makkelijk zijn aangezien ik niet erg thuis ben in auto technische termen :wink:

Alvast bedankt!! gr midi.

P.s. ik wil hem gewoon op de grond (dus zonder brug) demonteren.

RE: versnellings bak verwijderen

Geplaatst: do okt 30, 2008 15:16
door giulia-tom
Jij liever dan ik! (maar ben zo ook begonnen - beulen op koud vochtig beton :twisted: )

In Jip en Janneke taal:

Auto flink omhoog achter. goed ondersteunen op goede punten (bij een GTV6 is dat vaak het punt waar de dwarsbalk van de triangel aan het chassis gemonteerd zit - daar is het hard- dus de armconstructie die met die ronde gaten die voor de verandering misschien geen roest hebben)

Achterwielen waren los (meer zicht)

Midden en einddemper verwijderd

Schakelstang lossen (zit met splitpen door de stang ter hoogte van de dwarsbalk)
Lukt dat niet: kun je de moer en bout onder de pook dus naast de middenpijp loshalen. Je hebt dan wel de schakelstang die een beetje in de weg kan liggen - kun je wat omhoog binden met een ijzerdraadje ofzo.

Remleiding die aanvoerend is - op het T stuk achter op het differentiëel losmaken (druppelt leeg)

Slang van de koppeling lossen - of koppelingscylinder losnemen

Achterste hardyschijf markeren en 3 bouten lossen (ja die aan het koppelingshuis zitten) je kunt ook het tussenlager (in de buurt waar middenpijp op voorpijp zit) lossen zodat het middendeel zakt en je manouvre-ruimte hebt op de as achteraan

Zenderdraden (achteruitrijlicht en kmteller) lossen.

Stabi stang aan weerszijden aan de achterste binnenschermen lossen. Middendeel kan blijven

Centrale ophangpunt van de bak achteraan (bij remtangen) kun je losnemen met behulp van een garagekrik
Deze zakt zo'n 20 cm nadat bout eruit is - de garagekrik zorg voor langzaam zakken
aandrijfassen blijven zitten

Nu kun je de dwarsbalk lossen (2 lange bouten en 1 korte aan iedere kant)
Bak en triangel houden de zaak min of meer op de plaats

Nu met de krik ondersteunend schokbreker 1 voor 1 losmaken na het los is langzaam krik laten zakken (let op veerspanning van inderdaad: de veren)

veren wegnemen

Nu hangt het alleen nog aan de stabi en kan de zaak heen en weer schuiven

met centrale ondersteuning van de krik (bijvoorbeeld bij de "wybert" die centraal achter op de triangel zit) kan de stabi los van het chassis. Dit is makkelijker als losdraaien op de triangel - roest?)

Nu moet de zaak los zijn.


Vantevoren een paar keer de zaak soppen met wd40 kan veel gemak opleveren - bijvoorbeeld de schokbrekers - centrale bakoog achteraan enz)

Succes! :wink:


**ondersteun je auto goed - het laat zich makkelijker reviseren dan jouw lichaam! Desnoods aan weerszijden een stapeltje stoeptegels extra**

RE: versnellings bak verwijderen

Geplaatst: do okt 30, 2008 18:49
door midi
Tom, een super uitleg!!! bedankt!!

Het wordt inderdaad klooien op een koude vloer, maar mijn zorg is inderdaad dat ik (niet) geplet wordt door 1200 kilo Alfa, dus ik zorg dat ik zeker weet dat het veilig is!!

gr midi