Pagina 1 van 1

Stuurhuis 33

Geplaatst: vr mei 27, 2005 17:16
door Koen
Exact 2 maanden en enkele dagen geleden naar de keuring geweest: geen enkel probleem.

Van de week verkoop ik mijn 33 en zeg ik met volle overtuiging: ik lever hem keuringsvrij. (in België moet je dus terug naar de keuring als je de wagen verkoopt, behalve als de laatste keuring geen 2 maanden geleden is.) Ik heb ondertussen ongeveer 750 km gereden (na de laatste keuring) Wat zegt die man van de keuring: afgekeurd, en wel om 2 redenen:

- ophanging achter (bleek achteraf mijn eigen schuld :oops: : bandendruk stond op 2 bar en voor de keuring best op 1,5 zetten, anders gaat ie dus springen en meet dat f*ckingtoestel dus niks.) Dat probleem is dus al opgelost.

- op vorige keuringsbewijs stond: kleine lek aan servo. Ik had toen ook gezien waar en daarzijn 2 bouten (maat 17 en 19) waar er 1 een druppel lekte. Nu wordt ie daar dus voor afgekeurd. :evil: Effe naar de garage geweest om die bouten aan te draaien op de brug, en de garagist zegt ook dat het in orde zal zijn. Alles proper gespoten en idd hij lekt niet meer. (gewoon het stuur wat heen en weer bewogen om de servopomp te laten werken)

Terug naar de keuring: Terug afkeur op die lek. Blijkt dat ie serieus begint te lekken als je het stuur helemaal afdraait. Terug naar de garage, op de brug, en ... wat blijkt stuurhuis stuk volgens garagist. Hij kan vervangen door een okkazie en daarvoor vraagt ie dus (werkuren inbegrepen) 250 EUR. :cry: (daar gaat mijn goeie prijs die ik kreeg van de koper)

MIjn vraag:
Kan je zelf makkelijk nakijken of het het stuurhuis effectief is of niet. Je moet wel er rekening meehouden dat ik geen brug ter beschikking heb. De 33 lekt dus enkel serieusl als je helemaal afdraait, anders niet quasi niks.

Is dat een redelijke prijs ? (volgens mij wel, maar ik heb er dus geen enkel idee van)


:cry: :cry: :cry:

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: vr mei 27, 2005 18:48
door GTV
dat is idd een goede prijs,ik heb een tijd geleden een ruilstuurhuis gehaald 450 pleuro's en dan zit het er nog niet in :( nou heb ik weer een staan met de rubbers kapot,leuk klusje in dit weer :evil:

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: vr mei 27, 2005 20:43
door Koen
Vond toch ook dat de prijs eerlijk leek. Zal het maar laten maken.

Hoe kan je het beste vaststellen dat je stuurhuis stuk is? Sturen doet ie "voorlopig" nog perfect. Het enige dat ik vaststel is wat servo-olieverlies.

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: za mei 28, 2005 14:18
door Huib
Het olieverlies betekent gewoon dat hij defect is, iets anders gaat er niet kapot. Dit is een 33 kwaal.

250 euro voor een gereviseerd stuurhuis incl. montage is idd niet duur.

Re: RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: za mei 28, 2005 23:46
door Koen
Het olieverlies betekent gewoon dat hij defect is, iets anders gaat er niet kapot. Dit is een 33 kwaal.

250 euro voor een gereviseerd stuurhuis incl. montage is idd niet duur.
Echt gereviseerd zou ik het niet noemen. Het is een goed stuurhuis van een sloper. Aangezien ik hem toch ga verkopen hoeft ie van mij niet volledig gereviseerd te zijn.
Ben wel zo eerlijk om tegen de koper te zeggen dat ie daarop afgekeurd was. De koper is ook een alfaliefhebber, en tegen zo iemand wil ik het niet verzwijgen.

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: za mei 28, 2005 23:53
door Sergio
Koen!!!! De 33 gaat dus definitief weg? Wat komt ervoor in de plaats? Een Alfetta oid?

Re: RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: za mei 28, 2005 23:57
door Koen
Koen!!!! De 33 gaat dus definitief weg? Wat komt ervoor in de plaats? Een Alfetta oid?
Heb nog enkele opties open:

- GTV, 2 Liter (omwille van de taksen)
- Berlina
- GT Junior

Liefst natuurlijk die laatste, moet alleen nog sleutelruimte vinden ... :cry: Anders stond ie eral. Ik ga morgen naar een Bert kijken.

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: zo mei 29, 2005 00:05
door Andretti Molletti
ALs je een 1300GTj koopt en er een 2 liter inhangt kun je dan onder de tax uit in Belgie????

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: zo mei 29, 2005 00:31
door Koen
Als ie ouder is dan 25 jaar en je laat hem keuren als oldtimer, dan kijken ze alleen de remmen en speling op stuurhuis na. Naar de rest word niet gekeken: je kan er dan dus perfect een andere motor inleggen zonder dat iemand het weet.

Wat ik bedoel met die GTV: als ik een GTV6 2.5 zou kopen (en die is waarschijnlijk nog een 25 jaar) dan moet ik die inschrijven als gewone auto. Kost me dan zomaar eens 500 EUR ipv 35 EUR voor een oldtimer. Daarom zou ik ingeval van een GTV opteren voor een 2 liter. Ik zou natuurlijk ook een 2.5 kunnen kopen van 1981 en die dan nog een jaartje wegzetten ... Maar een alfa kopen die rijdklaar is, en hem dan gewoon stallen zonder er mee te rijden ??? Dat zie ik mezelf nog niet doen, als ik hem heb, dan moet ie rijden ! Daarvoor zijn auto's (en zeker alfa's) gemaakt.

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: zo mei 29, 2005 00:39
door Andretti Molletti
Dan is een 1300GTj niet fout natuurlijk, maar het maakt blijkbaar niet uit of het dan 1300 of 2000 is... Alleen het bj telt?

Een GTV 2.0 is ook niet fout... kan je altijd een 1.8 turbo inhangen om die V6 eruit te rijden !!!
:jumping:

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: zo mei 29, 2005 00:41
door Sergio
Ik ken de details niet exact, mar weet wel dat een 6-cylinder veel zwaarder belast wordt dan een 4 cylinder, vandaar de overweging van Koen.

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: zo mei 29, 2005 00:52
door Koen
In België worden auto's belast adhv hun cilinderinhoud. (Fiscale PK's) Voor oldtimers speelt dit helemaal geen rol meer. Daar wordt een forfaitaire taks aangerekend, ongeacht het aantal Fiscale PK (cilinderinhoud dus)

Het idee van Dré, daar speel ik ook mee. Nu een 2 L kopen en nadien als ie 25 wordt, dan kunnen we alle richtingen uit :twisted:

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: ma mei 30, 2005 09:15
door Raimon
Ik zit met een vraag die aansluit op het probleem van Michel: mijn stuurhuis lekt.. Nu is de 33 afgelopen vrijdag om een andere reden (borgpennetje, arghhhh) op de brug geweest en kon ik het dus gelijk even goed bekijken. Nu lijkt hij precies ‘op’ een bout te lekken. Die bout bevestigt een slang van de stuurbekrachtiging aan het stuurhuis. Kan het zijn dat het stuurhuis lekt door een ‘poreus’ ringetje (o.i.d.) onder die bout? Lijkt me sowieso de moeite waard om dat ringetje te vervangen voor ik met het hele stuurhuis aan de slag ga… Tenzij jullie direct kunnen uitsluiten dat dat het absoluut niet is!

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: ma mei 30, 2005 10:42
door Bartman
@raimon33:

Achter die bout zit inderdaad een pakkingtje in de vorm van een ring. Die kan natuurlijk best zijn vergaan of gescheurd.

Nieuwe halen of wellicht vloeibare pakking gebruiken zal helpen.

RE: Stuurhuis 33

Geplaatst: ma mei 30, 2005 10:49
door Raimon
Thanks voor je antwoord, Bartman!

Laat ons bidden dat dat het is! [-o< :wink:

Ik ga er zsm werk van maken...