Pagina 1 van 2

Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 09:47
door edwinvanpoeijer
Op de snelweg vindt ik mijn 75Ts nogal zoekerig, het stuur voelt erg licht aan ook is de auto nogal zijwindgevoelig.
Het lijkt zich vooralsnog te beperken tot snelheden boven de 80 km/uur.

Moet ik nu in de eerste plaats gaan denken aan de uitlijning of zou het vervangen van de ophangrubbers al gaan helpen?

Er zullen vast nog wat meer vragen komen, ga druk aan de slag om de 75 winter klaar te krijgen :)

RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 10:09
door alfaqv75
eerst rubbers controleren (en indien nodig vervangen), dan pas uitlijnen

een beter antwoord is niet mogelijk vanachter de computer :wink:

RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 11:43
door Egbertone
Casterstangmodificatie (met de kogels) uitvoeren en daarna het caster een paar graden sportiever af (laten) stellen.

Ik was daarmee van het zoekerige gedrag af...


Maar uiteraard eerst alle versleten bussen, rubbers etc. vervangen...!

Re: RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 11:52
door edwinvanpoeijer
Casterstangmodificatie (met de kogels) uitvoeren en daarna het caster een paar graden sportiever af (laten) stellen.

Ik was daarmee van het zoekerige gedrag af...
Die modificatie is al uitgevoerd :D maar kan me voorstellen dat toen het caster niet helemaal goed is afgesteld.

RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 12:21
door Alessandro
Wat denk je te voelen, instabiele neus of zwabberige kont?

Re: RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 12:44
door edwinvanpoeijer
Wat denk je te voelen, instabiele neus of zwabberige kont?
Instabiele neus, zwabberige kont alleen met nat wegdek maar dat lijkt me normaal voor RWD (valt me trouwens wel op dat je met nat weer wel een erg fluwelen voetje
met hebben wanneer je een bocht neemt).
Alsof de stuurbekrachtiging een beetje erg fanatiek is.

Nu ik er trouwens aan denk (maar heeft volgens mij niks met dit probleem te maken), met het stuur in de middenstand hoor ik het
soms "borrelen / sissen" vanuit de stuurbekrachtiging, je hoort het vooral als je het stuur een heel klein beetje draait.

RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 13:22
door Alessandro
Misschien een domee danwel overbodige vraag, maar wat is je bandenspanning?

Re: RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 13:27
door edwinvanpoeijer
Misschien een domee danwel overbodige vraag, maar wat is je bandenspanning?
Zo even uit mijn hoofd 2 / 2.2 bar?

RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 13:45
door Alessandro
Die zal ik eerst maar eens controleren dan ;) ...............bovendien zou ik zelf op gewone straatbanden min. 2.4 aanhouden, maakt al een wereld van verschil. :o

Daarnaast zou ik zeker ook naar speling op kogels en lagers kijken en als laatste de uitlijning..........

RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 18:10
door Andretti Molletti
In de regen op 2,4 bar... :shock: :shock:

wel aan de buitenkant blijven in de bochten dan!!!


Misschien een domme vraag maar wat voor bandenmaten hebben we het over bij 2,4 bar en wat zit er onder erwin zijn TS?


Begin eens met de auto op te krikken en te inspecteren... en stel je toespoor eens op toespoor af..

Re: RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 18:12
door Alfa75JC
Nu ik er trouwens aan denk (maar heeft volgens mij niks met dit probleem te maken), met het stuur in de middenstand hoor ik het soms "borrelen / sissen" vanuit de stuurbekrachtiging, je hoort het vooral als je het stuur een heel klein beetje draait.
Ik heb, bij de TS die ik had, met enige regelmaat de stuurbekrachtigingsvloeistof moeten bijvullen. Bij een (te) laag niveau ging dit gepaard
met zwaar sturen als ´ie koud was en wat bijgeluiden uit de stuurinrichting. Bleek later een klein lekje in het expansievaatje te zijn......

Grtz,

Jos

RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: vr okt 24, 2008 20:07
door mverhari
stuurbekrachtiging eraf ben je daar van af :lol: en het scheelt in brandstof gebruik
en je krijg er iets dikkere armen van .
maar nu iets serieuser wat is de staat van je schokbrekers en hoe hoog staat je wagen dat scheelt ook veel
veel succes ik benieuwd
mvg mark

RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: za okt 25, 2008 22:22
door Veloce
Edwin,

Ik had (zoals jij al aangaf) toen die casterkogels al gemonteerd. Echter heb ik de auto toen nog niet laten uitlijnen. (Dit omdat er vlak erna nog enkele onderstel-mods op de planning stonden)
Als ik het met goed kon herinneren stond het rechter wiel een paar graden meer naar voren dan links. Echter was het bij mij niet zodanig dat mijn complete weggedrag "vreemd" was.

Re: RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: zo okt 26, 2008 01:36
door edwinvanpoeijer
Edwin,

Ik had (zoals jij al aangaf) toen die casterkogels al gemonteerd. Echter heb ik de auto toen nog niet laten uitlijnen. (Dit omdat er vlak erna nog enkele onderstel-mods op de planning stonden)
Als ik het met goed kon herinneren stond het rechter wiel een paar graden meer naar voren dan links. Echter was het bij mij niet zodanig dat mijn complete weggedrag "vreemd" was.
Ik ga in ieder geval voordat ik de auto ga laten uitlijnen eerst alle ophangrubbers eens controlleren. Het zoekeriige is vooral op de snelweg.
Heb wel het gevoel dat de auto wat naar links trekt, volgens mij ook vooral een kwestie van uitlijnen.


Morgen eerst eens even naar de oliedrukmeter kijken en even het oliepotje leeg/schoonmaken. Maak dan ook meteen de luchtslang naar de gasklep even goed schoon.

Re: RE: Weggedrag 75TS

Geplaatst: di okt 28, 2008 08:35
door edwinvanpoeijer
In de regen op 2,4 bar... :shock: :shock:

wel aan de buitenkant blijven in de bochten dan!!!


Misschien een domme vraag maar wat voor bandenmaten hebben we het over bij 2,4 bar en wat zit er onder erwin zijn TS?


Begin eens met de auto op te krikken en te inspecteren... en stel je toespoor eens op toespoor af..
15" Ronal's met 195 banden, dus 2.2 bar is denk ik meer dan genoeg?

Ik ga eerst eens alle rubbers enz nalopen en mogelijk een keer vervangen.
Zodra de winterbanden eronder zitten laat ik ook meteen mjin voorvelgen opnieuw richten, daar zit een onbalans in door een kromme velg.

Wat betreft het vervangen van al die ophangrubbers, is dat als klus vergelijkbaar met het vervangen van de rubbers van een 105 serie (spider) of heeft de 75 andere verrassingen in petto.
Wil er dan wel meteen hardere rubbers inzetten.

Daarna de auto eens goed laten uitlijnen.