Pagina 1 van 1

Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: do okt 16, 2008 20:54
door Michel
De complete wanhoop nabij wil ik trachten beroep te doen op de aanwezige kennis hier. Misschien is hier iemand met dezelfde ervaring. Ik zal trachten het zo overzichtelijk mogelijk te houden:

Het probleem: een onbalans in de aandrijflijn, enkel bij vertrek vanuit stilstand, dus TIJDENS het ontkoppelen. Je voelt dat er aandrijfkrachten verloren gaan in een slingering. De pook gaat heen en weer als een bezetene en de auto komt moeilijker van zijn plek. De cardan raakt net niet het chassis. Eens in beweging geen last meer. Hoe "bruusker" ik tracht te vertrekken, hoe erger dit euvel.

Het is:

temperatuursafhankelijk: dit treedt ENKEL op na ZEER lange ritten. Ik bedoel hier niet 70 km, maar wel uren aan een stuk rijden, bv tijdens een toerrit. dit is de belangrijkste te vervullen voorwaarde !!!!

lastafhankelijk: des te zwaarder de auto geladen, des te erger

ook bij vertrek op een helling is het erger

en bij achterruitrijden lijkt het ook sneller op te treden.

Wat is reeds gebeurd:

kruiskoppelingen ok (vervangen)

schuifstuk is gesmeerd en gangbaar

bakophanging OK

steunlager OK

motorsteunen vorig jaar vernieuwd

remmen ok, lopen zeker niet aan

as draait vlot rond

aandrijlijn netjes "in lijn"

Laatste verdachte waren de rotte bussen van de langsarmen achter, ik vermoedde dat deze bij vertrek een kanteling, en bij gevolg een onbalans in de cardan konden veroorzaken. Echer een maat voor niks (toch wat dit probleem betreft). Het komt, naar mijn gevoel echt niet van de koppeling voort.

conclusie: ik weet het echt niet meer............

iemand ? ik rij hier al twee jaar mee rond, en het is niet cruciaals, maar het stoort me mateloos en het hoort niet.

RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: do okt 16, 2008 21:09
door gtv 105.21
Hallo

Als ik het goed lees heb je allees vervangen maar niet het diablo rubber, rubber tussen bak en tussenas.

Als die oud/ versleten raakt komen er (haar) scheuren in waardoor er meer beweging tussen de bak aandrijving en tussenas kan ontstaan.

Als je die gaat vervangen zou ik een goede oud gebruikte nemen, de nieuwe blinken niet uit in sterkte en zijn zachter.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.



vr gr Han





:twisted:

RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: do okt 16, 2008 21:21
door Michel
Je bedoelt de "donut" ? Helaas zeg ik al bijna, is deze in prima staat.

En zelfs mocht ie slecht zijn, kan ik dat nog niet rijmen met het feit dat dit alleen na lange ritten optreedt...da's net het vreemde van de hele zaak.

RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: do okt 16, 2008 21:39
door @lfa@lgra
Ik denk toch dat je kruisstukjes te zwaar lopen. Gaan ze misschien net iets klemmen als ze warm worden??

RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: do okt 16, 2008 21:43
door gtv 105.21
Bij lange ritten komt er warmte in, hoe meer warmte hoe zachter het rubber van de donut word.


Han






:twisted:

Re: RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: do okt 16, 2008 22:10
door Berlina addicted
Ik denk toch dat je kruisstukjes te zwaar lopen. Gaan ze misschien net iets klemmen als ze warm worden??
Zit ik in de eerste instantie ook aan te denken. Gezien het feit waar er allemaal al naar gekeken is wordt het een zoekplaatje, maar ik zou eerst kijken of de kruisstukken niet te zwaar lopen. Daarna toch ook het staartstukrubber aan een grondig onderzoek onderwerpen.

Mvg. richard www.berlina.nl

RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: do okt 16, 2008 23:46
door giuliettaevo
dat wordt een versleten as monteren.. :wink:

Klinkt wel aannemelijk van die kruisstukjes die warm worden maar zou dat dan niet constant moeten gaan trillen als ze warm worden? :? deze bonkt alleen maar bij wegrijden/ schakelen.

Re: RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: vr okt 17, 2008 07:50
door Egbertone
Klinkt wel aannemelijk van die kruisstukjes die warm worden maar zou dat dan niet constant moeten gaan trillen als ze warm worden? :? deze bonkt alleen maar bij wegrijden/ schakelen.
My thoughts exactly...

Heb wel eens (mee)gereden met een Juultje waarvan de (nieuwe) kruisstukken zwaar liepen en dat resulteerde in trillingen/resonanties bij pakweg 80 à 100 km/u en dus niet bonken en bokken bij wegrijden.



@Michel: is de donut nieuw of nog in goede staat? Bij twijfel gewoon vernieuwen!
Ik denk dat de beste oplossing het systematisch vernieuwen van de onderdelen is. Als dat niet lukt dan gewoon de goed werkende aandrijflijn van een sloopbert (liggen niet op elke hoek natuurlijk...) overzetten :wink:

RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: vr okt 17, 2008 07:57
door bralfa
Een ongeveer eender probleem gehad... Weet alleen niet meer of het alleen bij warme auto optrad maar misschien toch t onderzoeken waard...

Hoe is je priceas lager??? Ik had alleen een hoop herrie en bonken onder de auto bij optrekken ed. als optreed bij vastzittend/ versleten schuifstuk. Schakelen ging gewoon prima. Toen ik de bak onder de auto uit haalde kon de priceas ong. een cm heen en weer gehaald worden :shock: ...

Misschien het bekijken waard?

RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: vr okt 17, 2008 20:23
door Giulia Super
Als de klacht er inzit tijdens het opkomen is het een bibberende koppelingsplaat, kan idd. een priseas lager zijn, of een vette of onvlakke plaat vliegwiel en of drukgroep. Als de klacht zich voordoet en het pedaal geheel los is kan het een kruisstukje zijn wat axiaal te strak zit.

RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: vr okt 17, 2008 22:49
door Andretti Molletti
Ik zet ook in op kruiskoppelingen... ik heb een komplete bertone as liggen om even te wisselen...is alleen ver weg.
Niemand in jouw omgeving die zoiets kan doen voor je??

RE: Aandrijflijn troubles 105

Geplaatst: za okt 18, 2008 06:04
door AG
Staan de kruisstukken wel in 1 lijn? Dit gaat nog wel eens fout met montage van de as.

AG