Ik ken stations waarbij de oudere keurmeester geen tegenspraak duld en zegt: "dan ga je maar ergens anders want IK keur het niet goed - ongeacht met welke regels je aankomt"
Dit gedrag wordt door de RDW niet berispt.
Er is voor de dwarsliggers onder ons de mogelijkheid om zelf een herkeuring aan te vragen. Dat moet je direct doen na afkeur en de auto mag dan niet worden verplaatst of gerepareerd in de tussentijd. Dezelfde regels als die dus voor een steekproef gelden, zijn dan van toepassing. Indien je echt op je strepen gaat staan zou de keurmeester verplicht zijn om je auto af te keuren, dit aan te melden bij de RDW en kan jij vervolgens een herkeuring aanvragen bij de RDW. Deze herkeuring kost je E45, die je in het geval je in het gelijk wordt gesteld, terug krijgt. De keurmeester die je onterecht heeft afgekeurd gaat in dat geval wel strafpunten krijgen, dus op zich wordt er wel "berispt".
Of je de ellende die dit soort acties over je afroept allemaal aan wilt, alleen om een APK keuring, moet je helemaal zelf weten. Ik zou er de moeite niet voor doen, al helemaal niet als ik nog een keer terug wil komen bij de garage in kwestie. Laat de oude brompot lekker knorren over je wielen, dikke kans dat hij je lekke stuurhuishoezen of zo over het hoofd ziet omdat je hem een stokpaardje hebt gegeven om over te pruttelen.