Pagina 1 van 1

GB velgen

Geplaatst: zo okt 05, 2008 09:15
door jan1300
Wie heeft er ervaring met het aan de binnenkant affrezen van deze velgen?

Ze zijn gemonteerd op een Super maar lopen bij het minste of geringste aan in de wielkasten.
Dus hadden we gedacht, we halen wat van de binnenzijde af.

De eigenlijke vraag is dus kan er wat af en hoeveel mm kan er af?

Alvast bedankt voor het andwoord.

gr Jan

RE: GB velgen

Geplaatst: zo okt 05, 2008 09:28
door @lfa@lgra
Ik heb het ook laten doen. Hou er rekening mee dat de naaf dik genoeg blijft. Je mag em sowieso nooit zover afdraaien dat het conische gedeelte van je wielbout bevestiging bereikt wordt. Van dit punt moet je MINIMAAL 5 mm afblijven.

Maar begin even bij het begin; Bepaal de huidige ET waarde en bepaal wat jvoor ET je wilt hebben. Het verschil is hetgeen er van de naaf af zou moeten en bekijk of dit van de naaf afkan zonder dat hij te dun wordt.
Ik denk dat de ideale ET met GB's net niet bereikt kan worden, maar je kunt heel aardig in de buurt komen zonder dat de sterkte in gevaar komt.

RE: GB velgen

Geplaatst: zo okt 05, 2008 17:39
door rednal
En houd de lengte van de schroefdraad van je wielbouten in de gaten.

RE: GB velgen

Geplaatst: zo okt 05, 2008 20:56
door hagen111
Giulia2000TS heeft er ook ervaring mee en GB's laten afdraaien voor zijn super.

Re: RE: GB velgen

Geplaatst: zo okt 05, 2008 22:33
door @lfa@lgra
En houd de lengte van de schroefdraad van je wielbouten in de gaten.
Is ook een goeie. Hou er rekening mee dat bij het gebruik van de originele moeren er minimaal 15 mm vrije draad beschikbaar blijft. Heb je minder draad gebruik dan stalen moeren in plaats van de originele (messinglegering?) moeren.
Tevens kun je voor het probleem komen te staan dat je aan de achterzijde teveel draadlengte hebt. Dit kun je weer ondervangen door andere draadtappen te monteren.

RE: GB velgen

Geplaatst: ma okt 06, 2008 08:19
door berlinista
van het wiel kun je aan de achterkant 4 mm afdraaien. Dat is geen probleem. Dan kun je nog de remschijven verwideren en het aanlegvlak ook 4 mm af laten draaien. Laat dan wel de conische gaatjes voor de twee bevestigingsschroeven ook opnieuw boren. Je wint dan 8 mm en dat is altijd voldoende. Last but not least wat is je bandenmaat? Last and very last, indien je de originele GB wielmoeren hebt check of ze niet dan door het wiel heen piepen en de bus er aan de achterkant uitsteekt. zo ja ook deze inkorten.


Rik

RE: GB velgen

Geplaatst: ma okt 06, 2008 08:51
door Giulia2000TS
Heb het ook laten doen. Volgens mij ook 4mm. Let ook op dat je spaken dichter op je remklauw komen te staan. Ik heb daar nog een paar mm over. Trucje is om achterbanden met een stuggere wang te gebruiken. Die dus minder bol worden bij gebruik...

RE: GB velgen

Geplaatst: ma okt 06, 2008 13:10
door juulke
Als je rubbers in je achterwiel ophanginig oud en of versleten zijn, zal het kontje ook sterker van links naar rechts schudden waardoor de wielen aanlopen. Nieuwe bussen in de triangel, nieuw diabolorubber en nieuwe bussen in de langsarmen kunnen dan wonderen doen.

Leuke klus.

RE: GB velgen

Geplaatst: ma okt 06, 2008 19:46
door berlinista
juulke heeft weliswaar gelijk alleen gaat het dan nog steeds niet. De ET waarde trekt gewoon geen Giulia achterschermen....

Wat weer wel gaat is een 165 band erom, ipv een 185.

RE: GB velgen

Geplaatst: ma okt 06, 2008 21:18
door jan1300
Heren,

Bedankt voor de tips

Ik ga eerst even meten hoeveel ruimte er nodig is dan beslis ik wat er gebeuren moet.

gr Jan