Pagina 1 van 1

Klokkijken in een Spider

Geplaatst: do sep 11, 2008 17:56
door Dinky Boy
Ik heb de laatste tijd geen notie meer hoe hard ik rijdt in mijn Spider. De naalden van zowel tacho als toerenteller hangen impotent naar beneden ze wijzen, ongeacht de mate waarin de rijwind mijn haar tot een macramé-werkje omvormt.

De tachometer: op weg naar Le Mans Classic liet het ding het voor de vierde keer afweten. Het is de derde tellerkabel die nu is gebroken, eerder gaf de klok zelf een keer de geest. De Veglia ruilklok die ik toen kreeg was een andere dan de oorspronkelijke die, als ik me goed herinner, een donkerblauwe wijzerplaat had. Of die vorige klok origineel was weet ik niet.

Dat weet ik ook niet van de Jaeger toerenteller. Die is opgehouden met werken na de motorrevisie. Er werd toen een 'juiste' waterpomp gemonteerd, zonder aansluiting voor een electronische teller. Er zou dus een niet electronische teller in horen met aansluiting op de V-bak.

Ik heb nu twee verklikkerlampjes voor de blower van de verwarming, zo hoort het natuurlijk niet. Storend zijn de verschillende letter(cijfer)types...

Mijn vragen:
1. Wat voor klokken (merk, kleur, model) hoort er in een Spider van 1979 (bouwjaar, gekentekend 1981)? (foto's? graag!)
2. Met ingang van welk jaar ging met over van mechanische naar electronische teller en klopt het verhaal hierboven?
3. Is er iemand evt. geinteresseerd in een toerenteller ruil (mechanisch inleveren voor electronisch, de mijne is voorzover ik weet werkend)?

Nieuwe tellerkabels zijn bij Alfa-service wel te bestellen, maar als iemand er één heeft liggen (2000 Veloce)?

Afbeelding

Afbeelding

Re: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: do sep 11, 2008 18:06
door edwinvanpoeijer
Hier wat antwoorden:

1. Wat voor klokken (merk, kleur, model) hoort er in een Spider van 1979 (bouwjaar, gekentekend 1981)? (foto's? graag!)

De toerenteller zoals op je foto is voor een Spider, ergens in 1980 zijn ze overgegaan op electronische tellers (in ieder geval
in de amerikaanse spiders want ik heb zo'n teller er in zitten).
Als je in de spider een klok zet van een bertone heb je idd 2x het blower lampje, ik had nl hetzelfde voordat ik hem verving voor een
originele.

De electronische toerenteller krijgt zijn pulsen vanuit de bobine dus ik zou denken dat een electronische teller in elke spider is
in te bouwen?

2. Met ingang van welk jaar ging met over van mechanische naar electronische teller en klopt het verhaal hierboven?
Ergens in 1980 ik weet niet of het gaat om model jaar 1980 of modeljaar 1981 (eind 1980, mijn in half 1980 gebouwde spider heeft in
iedergeval een electronische teller).

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: do sep 11, 2008 20:36
door alfaromeocars
Vanaf 1979/80 werden de instrumenten aangepast.

De aanwijzende instumenten waren nog altijd van het fabrikaat Jaeger of Veglia/Borletti, elk met eigen bekabeling

De toerenteller kreeg een rode lijn op 5700 RPM, de waarden van de wijzerplaat stonden dichter bij elkaar en het opschrift 'electronic' werd toegevoegd.
Het ingebouwde waarschuwingslampje voor laadstroom kreeg het symbool voor accu in plaats van het opschrift "GENERAT"
De snelheidsmeter was bijna ongewijzigd maar het waarschuwingslampje voor de aanjager kreeg het symbool van een ventilator ipv het opschrift "RISCALDI" of "HEATING"

Bron: De originele Alfa Romeo Spider van Chris Rees.

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: wo apr 15, 2009 22:00
door Dinky Boy
Tsja, het is lente en dan ga je klussen... 8)

Linker portierraam kan weer op en neer gezwengeld worden. Volgende klus, wat lag er ook nog weer? O ja, die vermaledijde tachokabel...

Tijdens de rit zondagavond een heel getsjilp in het dashboard. Huh? Die kabel deed het toch niet meer? Klok uit huis gehaald en gaan rijden. Kijken... Hee, hij draait tóch... Voor de zekerheid even voelen, auw! ...inderdaad.

Zou de klok zelf dus kaduuk kunnen zijn of het vierkantje zit er niet goed in. Wil dus de hele klok uitnemen. Er steken 5 'dingen' achterin, drie lampjes en een centrale kabel met wartel, die zijn los. En nog een kleinere kabel die aansluit op een wit plastic voetje. Voor het telwerk? Dat staat ook stil. Kan die kabel zo maar losgenomen worden (schroefje) of zit ik dan met een klok vol losse onderdelen?

Re: RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: wo apr 15, 2009 22:20
door edwinvanpoeijer
Tsja, het is lente en dan ga je klussen... 8)

Linker portierraam kan weer op en neer gezwengeld worden. Volgende klus, wat lag er ook nog weer? O ja, die vermaledijde tachokabel...

Tijdens de rit zondagavond een heel getsjilp in het dashboard. Huh? Die kabel deed het toch niet meer? Klok uit huis gehaald en gaan rijden. Kijken... Hee, hij draait tóch... Voor de zekerheid even voelen, auw! ...inderdaad.

Zou de klok zelf dus kaduuk kunnen zijn of het vierkantje zit er niet goed in. Wil dus de hele klok uitnemen. Er steken 5 'dingen' achterin, drie lampjes en een centrale kabel met wartel, die zijn los. En nog een kleinere kabel die aansluit op een wit plastic voetje. Voor het telwerk? Dat staat ook stil. Kan die kabel zo maar losgenomen worden (schroefje) of zit ik dan met een klok vol losse onderdelen?
De kleinere kabel kun je zo losschroeven of in zijn geheel met de klok uit de behuizing halen.
Als je de hele klok uitelkaar wil halen zul je de chromen flens los moeten halen zodat je het glas kunt verwijderen en het binnenwerk eruit kunt halen.
Helaas zul je de flens meteen beschadigen.

Volgens mij zit hier in breda (bij de grensovergang me belgie) een bedrijf wat die klokken repareerd.
Het kan ook zijn dat de teller kabel niet helemaal lekker achter in de snelheidsmeter zit of dat dit mechanisme gewoon is versleten.

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: wo apr 15, 2009 23:28
door Dinky Boy
Daarom wil ik die klok er ook uit hebben nu, kan ik hem aan de boormachine eens testen. Uiteinde kabel lijkt me vierkant genoeg, misschien is het gat in de klok rond geworden.

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: do apr 16, 2009 14:00
door @lfa@lgra
:-k B-Ma maakt vrijwel zeker teveel toeren. Met een stokje erin en tussen je vingers draaien is ws al genoeg.

:idea: Maak de kaber ad bakzijde eens los en duw de binnenkabel eens verder naar binnen, dan kabel weer monteren en kijken of de kabel de meter dan wel meeneeemt.

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: do apr 16, 2009 15:32
door Dinky Boy
Ik zou zijn begonnen met de pseudo-Dremel, niet met mijn 710 watt B&D... ;)

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: ma apr 20, 2009 22:06
door Dinky Boy
Tsja, het probleem liet zich oplossen door het nodige gesjor aan de kabel...

De kabel was 'omgelegd' omdat de vorige bezweek nadat-ie steeds werd meegenomen door de pitmanarm (bij maximale stuuruitslag). Dat omleggen was o.a. gebeurd door de kabel met een tie-rap aan andere zaken vast te zetten zoals de +-kabel van de accu. Die ik bij langer stallen steeds loshaal, dus je kunt je ongeveer voorstellen wat er gebeurde...

Na enig geklooi (kabel aan de bakzijde loshalen lukte niet, want zelfs met twee wielen op de stoep heb je onvoldoende ruimte om onder de auto te komen) pakt-ie dus weer wel. En wat blijkt? Trillingvrij, schommelvrij, ratelvrij.... zo lang het duurt natuurlijk 8) Naja, morgen eerst maar eens een verse APK.

Re: RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: di apr 21, 2009 08:59
door Dinky Boy
zo lang het duurt natuurlijk 8)

:evil:




Kort, heel kort. Gisteravond tijdens een ritje van een km of vijftien niets aan de hand. Vanmorgen, op weg naar de APK, valt-ie weer stil.

~zucht~

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: di apr 21, 2009 10:19
door Wilbert ARparts
Het blijven auto's met karakter..(of in dit geval; een eigen willetje..)

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: di apr 21, 2009 21:26
door Dinky Boy
APK keurmeester rammelt aan de kabel... hij doet het weer! Auto afgemeld... kabel laat het weer afweten... :roll:

Re: RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: di apr 21, 2009 22:49
door @lfa@lgra
APK keurmeester rammelt aan de kabel... hij doet het weer! Auto afgemeld... kabel laat het weer afweten... :roll:
Na 1 mei hoeft de snelheidmeter niet meer te werken voor de APK :!: :!: :!: . Raar maar waar. Nog een dikke week rammelen dusssssss. :lol:

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: wo apr 22, 2009 00:46
door Dinky Boy
APK is toch met het oog op de technische veiligheid van het voertuig? Daar heeft het functioneren van de snelheidsmeter geen enkele invloed op, dus ik vind dat niet zo heel vreemd.

De meter is eigenlijk alleen maar een hulpmiddel voor je eigen gedrag.

RE: Klokkijken in een Spider

Geplaatst: wo apr 22, 2009 09:07
door cor
Jij hebt ook geen teller nodig Dink, zondag reed jij op de ring precies de toegestane max. van 70 km. (teller BB).. :wink: