Pagina 1 van 2

Doe het zelf synchroontester/meter maken

Geplaatst: wo aug 27, 2008 22:33
door BMP
Misschien is het al een keer hier besproken maar ik vond een mooie beschrijving van een synchroontester om zelf te maken
Het komt van en motorfietssite maar uiteindelijk is het principe hetzelfde, errug handig om je Dellorto, Weber, of Solexen lekker af te kunnen stellen.

Benodigdheden:

Multiplex 150 x 900 mm 12 dik
Glazen potjes met plastic deksel ( in mijn geval potten van peper en zeezout van verstegen ) iig iets soortgelijks.
slang inw 4 mm een 2 meter volstaat
slang doorzichtig 9x12 mm 1.5 meter beide te verkrijgen bij dieren speciaalzaak.
slang klemmen 12 mm
kit sikaflex of ropabond siliconenkit zal ook wel lukken.
op de achterzijde twee beugeltjes om aan de motorkap te hangen.

Zorg er voor dat je de dikke slang niet te ver door het deksel prikt maximaal 5 mm, mocht er koelvloeistof in het potje blazen dan kan het terug lopen
boor de gaten met 5.5 mm voor de kleine slang en 11.5 voor de dikke slang, kit de dikke slang af.
doe er zoveel koelvloeistof in als op de foto.

Ik had te veel problemen met de dunne slang, te veel luchtbellen, en dat is met de dikkere opgelost.
Ook zijn de carburateurs aan revisie toe, de gas klep assen hebben toch wel wat speling (tik geluiden en verandering synchronisatie bij aandrukken gasklepas)

Filmpje voor het harde bewijs

http://www.youtube.com/watch?v=bGZThpdh1aA :jumping:



Hmmmm, nog wel even ontdekken waar die slangetjes op de carburateurs horen, Ik ga er al even mee aan de slag :lol: :lol:

Hier de bron van vriend google

Afbeelding
Afbeelding

Met dank aan Bep van Malde.

BMP

RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: wo aug 27, 2008 22:44
door Dominic
leuk dit,
benbenieuwd :wink:

RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: wo aug 27, 2008 23:14
door Brul(tm)
Erg leuk en simpel :P Ziet er veel belovend uit.
Ben benieuwd naar de resultaten en of het een beetje wil werken.

Groetjes,
Marc

RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: wo aug 27, 2008 23:53
door Erwinn
Als iemand kan bevestigen dat dit werkt... gaan we dit ook bouwen 8)

RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: do aug 28, 2008 07:53
door WhizzMan
hiermee meet je de balans tussen 2 carbs. De meervoudige versie zal je dus nog wat mee moeten puzzelen om alle carbs onderling ook gelijk te krijgen. Het werkt verder prima als je zorgt dat de boel netjes luchtdicht is. Ik heb vroeger wel motorfietsen met zo'n contraptie synchroon gesteld en dat ging prima.

Re: RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: do aug 28, 2008 09:43
door @lfa@lgra
hiermee meet je de balans tussen 2 carbs. De meervoudige versie zal je dus nog wat mee moeten puzzelen om alle carbs onderling ook gelijk te krijgen. Het werkt verder prima als je zorgt dat de boel netjes luchtdicht is. Ik heb vroeger wel motorfietsen met zo'n contraptie synchroon gesteld en dat ging prima.
Precies en dat is lastig. Idt is prima geschikt voor 2 carbs, maar voor 2 dubbele is het een aardig gedoe.

Het synchroniseren zal dus ook echt niet helemaal 100% lukken omdat de mengeselafstelling ook nog zijn invloed heeft. Als je weet dat de gaskleppen 100% synchroon staan kun je er wel heel mooi je mengsel mee afstellen.

RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: do aug 28, 2008 10:38
door WhizzMan
Als je er van uitgaat dat je carbs schoon en niet versleten zijn, zal je mengsel op alle carbs zo dicht bij elkaar zitten dat dat volgens mij neit echt heel veel invloed heeft. Gewoon beginnen met alle stationair-mengsel-schroefjes even veel slagen uitdraaien vanaf helemaal dicht. (Zie de documentatie van je carburateurs voor wat de standaardinstelling is). Zodra je motor op alle cylinders loopt synchroonstellen en daarna pas je CO gaan stellen. Als er geen rare dingen aan de hand zijn, zullen je carbs daarna nog steeds synchroon staan qua vacuum, maar wel even controleren natuurlijk.

Re: RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: do aug 28, 2008 16:24
door BMP
hiermee meet je de balans tussen 2 carbs. De meervoudige versie zal je dus nog wat mee moeten puzzelen om alle carbs onderling ook gelijk te krijgen. Het werkt verder prima als je zorgt dat de boel netjes luchtdicht is. Ik heb vroeger wel motorfietsen met zo'n contraptie synchroon gesteld en dat ging prima.
Precies en dat is lastig. Idt is prima geschikt voor 2 carbs, maar voor 2 dubbele is het een aardig gedoe.

Het synchroniseren zal dus ook echt niet helemaal 100% lukken omdat de mengesel afstelling ook nog zijn invloed heeft. Als je weet dat de gaskleppen 100% synchroon staan kun je er wel heel mooi je mengsel mee afstellen.
Mja ik vind dat je de hoofd synchroonschroef (van l+r carbs) vrij gemakkelijk af te stellen is, ik ondervind meer moeite met de synchroon afstelling van elke carb afzonderlijk, en zeker als je het met de hand gaat doen.
Anders maar een maken met 4 flesjes :lol: 8) :? :shock: dan is het zaak het linker en rechter stel flessen op gelijke hoogte af te stellen.

Ook al de 2 messing schroeven ontdekt boven op de solex carburateur daar moet een nippel in M5 met een gat er door geboord en dan daar een slang op.

Afbeelding

RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: do aug 28, 2008 17:38
door WhizzMan
De motorfietsen die ik afstelde met dit spul hadden throttlebodies met per klep een aparte aansluiting op de gasklep-as. Als je die gewoon een voor een met de buurman synchroniseerde kwam je goed uit over het algemeen. Dit is wel wat meer werk dan op zo'n motor.

Re: RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: do aug 28, 2008 18:23
door Alessandro
De motorfietsen die ik afstelde met dit spul hadden throttlebodies met per klep een aparte aansluiting op de gasklep-as. Als je die gewoon een voor een met de buurman synchroniseerde kwam je goed uit over het algemeen. Dit is wel wat meer werk dan op zo'n motor.
precies! in weze moet dat ook gewoon bij een nord met dubbele carbs kunnen..... desnoods bewandel je de weg van voor naar achter en weer terug ter controle..... :wink:

Er bestaat overigens nog een leuke zelfbouw synchrotester met meetlat........ ik zal eens het plaatje opzoeken en inscannen (na SSAR) :o

RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: do aug 28, 2008 18:41
door BMP
Alvast wat aan het knutselen geslagen,

Het is mijn bedoeling dmv een paar beklede beugeltjes de plank aan de motorkap te gaan hangen, gelijk het zicht er op

BMP :lol: :lol: 8) 8) 8)

RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: do aug 28, 2008 19:51
door Andretti Molletti
Dit gaat absoluut werken!
De kracht van sleutelen zit in de "brains" vd sleutelaar, niet in zijn tools.
Juist gebruik van deze meter geeft net zulke goede resultaten als originele kwikkolommen.
Mengselsamenstelling heeft geen noemenswaardige invloed op synchronisatie hoor, en het had beter over" hoe krijg ik de twee gaskleppen van één carb gelijk"kunnen gaan en "wanneer mag ik wel en niet aan de geborgde sunchronisatieomloopschroefjes van de Dellorto's draaien"
Als je zover bent zullen we daar ook eens een antwoordt op formuleren!
Geweldige hobby oplossing dit :thumbs:

RE: Doe het zelf synchroontester/meter

Geplaatst: do aug 28, 2008 20:03
door BMP
Ik denk ook dat het prima werkt, ik ga het verloop van dit mini projectje bijhouden zodat alle zelf afstellers 8) hier hun voordeel uit kunnen halen.

Hmmm volgens mij moet dit topic weer verplaatst :lol: :lol: het is in een project veranderd.

BMP :driving:

RE: Doe het zelf synchroontester/meter maken

Geplaatst: vr aug 29, 2008 16:55
door BMP
Update

Hihi Het nord blok zuigt zoveel lucht dat de flesjes helemaal vacuum zuigen :lol: :lol: :lol:

Dus op zoek naar veel steviger flesjes 8) 8) aiai dat word lastig het zijn allemaal van die slappe krengen :? :?

RE: Doe het zelf synchroontester/meter maken

Geplaatst: vr aug 29, 2008 21:28
door BMP
Na nog twee AA drink flesjes versleten te hebben (ook te slap) maar drastischer maatregelen genomen :D :D :D

Ik vond twee glazen potjes met plastic deksel waar peper en zeezout in zat, dus je raad het al innemen die handel.
Met enig gepriegel kon de test beginnen, ik heb de linker carb af kunnen stellen en de rechter ook, toen de beide binnenste caburateurs aan gesloten
en de synchronisatie van de linker en de rechter carburateurs was ook gelukt.

Ik moet zeggen ik had het met de hand gedaan, maar moest toch nog wel bijstellen en ze loopt nu als een zonnetje heerlijk rustig.

Ik denk nog wel een dikkere slang te gaan gebruiken om het niveau af te lezen, de vloeistof gaat wat te snel ik vermoed met een dikkere slang dat het wat rustiger gaat.
de koelvloeistof met een rode kleur is prima zichtbaar 8)

Het is ook niet nodig om 4 flessen te gebruiken het gaat prima met 2

Als ik het helemaal naar mijn zin heb post ik de resultaten met foto's.

BMP :D 8)