Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

Koppeling 33 16v vervangen

do mei 19, 2005 15:51

Komend weekend is het eindelijk zover (hopelijk): ik ga de koppeling van mijn 16V (33) vervangen. Deze week nog even een koppelingset ophalen bij Tuynder, gaat me ongeveer 90 Euro kosten (prijs viel me overigens 100% mee). Nu gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat dit mijn eerste grote sleutelklus wordt, dus ik kan wel wat hulp en input gebruiken. Ik heb de searchfunctie uiteraard al gebruikt (ook op het oude forum), maar mijn vragen zijn nog niet allemaal beantwoord..

Helaas heb ik geen brug tot mijn beschikking, dus ga ik een poging wagen met slechts een set oprijbokken. Voor welke aanpak kan ik het beste kiezen: zal ik de versnellingsbak uitbouwen? En krijg ik die er uberhaupt onderuit zonder brug? Of kan ik beter de gehele motor uitbouwen, aangezien ik uit het kleine beetje ervaring dat ik heb, weet dat dat niet zo gek veel werk is? Daarnaast vroeg ik me af of ik speciaal gereedschap nodig heb? In de vraagbaak hebben ze het bijvoorbeeld over een centreerdoorn….
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Koppeling 33 16v vervangen

do mei 19, 2005 15:55

Als je alleen de bak uitbouwt, moet je ’t blok wel ondersteunen, aangezien centrale steun op de bak zit.
Bak + motor er uit is een optie, maar niet echt nodig volgens mij.
Voordeel is wel dat je, voor je eerste keer, overzichtelijk kan werken en overal bij kan !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Koppeling 33 16v vervangen

do mei 19, 2005 16:00

In principe kan ik een krik gebruiken om de motor te ondersteunen, of niet? Blok moet sowieso iets gekanteld worden om de bak er onderuit te krijgen, toch?

Damn, dit topic heeft wel een erg hoog rookiegehalte, maar goed… Moet ergens beginnen!
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Koppeling 33 16v vervangen

do mei 19, 2005 16:26

Ik heb zelf eens de koppeling vervangen van een 33 16v. Wel op een brug. Ik denk dat de auto met oprijbokken niet hoog genoeg komt om de bak ver genoeg te laten zakken. Ik klus veel aan 33's maar een koppeling vervangen op oprijbokken zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

Als je er wel aan wil beginnen moet je wel zeker weten dat je zowel koppelingsplaat, drukgroep- en lager vervangt. Heb je dat er allemaal bij voor 90 euro?

Met die zgn centreerpen zorg je dat de koppelingsplaat gecentreerd (jaja) op het vliegwiel geplaatst wordt. Je legt de plaat op de goede manier in de drukgroep en steekt zet dmv de pen in het vliegwiel te steken de drukgroep vast.

Vervolgens schuif je de lager op zijn plaats. Maar let op! Zorg ervoor dat het lager (bv door een elastiekje0 op zijn plaats bijlft. Bij mij was het lager tijdens het monteren verschoven waardoor hij niet koppelde/ontkppelde en een hoop geratel maakte. Ik had alles in elkaar en kon toen helemaal opnieuw beginnen.

Veel succes gewenst, en zorg ervoor dat je de auto kan missen :wink:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Koppeling 33 16v vervangen

do mei 19, 2005 16:39

Het is inderdaad een complete set, alles zit erbij… De lage prijs was voor mij ook een positieve verrassing! Dacht al dat het krap zou worden om de bak eronder uit te krijgen zonder brug, dat wordt dus nog het grootste probleem. De enige manier waarop ik beschikking kan krijgen over een brug is door naar een doehetzelfgarage te gaan a 9 Euro per uur, wat dus betekent dat het totaalbedrag van de reparatie weleens verdubbeld zou kunnen worden (met mijn gebrek aan ervaring). Daar zal ik dus iets creatiefs op moeten vinden (een stuk van de parkeerplaats anderhalve meter afgraven o.i.d. :wink: ).

Die centreerpen zal ik bovendien ook nog op de kop moeten tikken! Dat lagerverhaal zal ik in ieder geval onthouden! Gelukkig kan ik de 33 missen, want ik heb er twee! :)

P.S.: iemand bekend met de motorcode van een 1.7 16V (’92-’94). Ikzelf dacht dat het AR 30747 was... Ik heb de code nodig om zeker te weten dat ik straks de goede koppelingset haal. Het chassisnummer voldoet in dit geval niet, aangezien de auto van origine geen 16V is, de motor is door de vorige eigenaar ingebouwd.
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Koppeling 33 16v vervangen

do mei 19, 2005 17:47

Ik zou die brug huren, met 1 of 2 hoge krikken om de motor en versn. bak. te ondersteunen. Als je alles rustig en volgens de vraagbaak doet moet je wel binnen een dag klaar zijn en heb je dus voor 180e een nieuwe koppeling in je 33. Dat is niet zo duur voor een goedkope 33 toch? :wink:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Koppeling 33 16v vervangen

do mei 19, 2005 18:43

Kan ook gewoon zonder brug, alleen dan is het iets lastiger. Ik heb zo'n 3 keer een bak eronder en erop gezet zonder brug. Ik had de auto gewoon op 4 kriksteunen staan. De krik onder de versnellingsbak gezet en toen de motor schuin stond nog even ondersteund. Het is zo niet het meest gemakkelijke, maar het is wel te doen.

succes,

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Koppeling 33 16v vervangen

do mei 19, 2005 19:44

Tikkie eigenwijs, maar ik ga het toch eerst eens zonder brug proberen! Als ik het nou echt niet voor elkaar krijg, kan ik die brug altijd nog huren.. Ik trek er gewoon een weekendje voor uit en zie wel waar het schip strandt!

Bedankt voor jullie reacties! Verdere hulp/tips blijven uiteraard welkom!
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Koppeling 33 16v vervangen

vr mei 20, 2005 08:56

Ik sluit me aan bij Rens, dat is prima te doen zonder brug. Je hebt in principe alleen assteunen onder de voorste krikpunten nodig.

Nog een kleine tip: haal eerst de centrale motorsteun er helemaal af voordat je de bak van de motor af probeert te halen. Anders zit je (bekrachtigde) stuurhuis vreselijk in de weg.

Succes!
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Koppeling 33 16v vervangen

vr mei 20, 2005 10:28

ja idd. Ik zet de kriksteunen ook onder de as. De kriksteunen zijn nog goed, maar ik kom er liever niet achter dat, die dingen het begeven als ik er onder lig.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Koppeling 33 16v vervangen

za mei 21, 2005 19:24

Nou, vandaag flink aan de slag geweest!

De klus is inderdaad prima te doen zonder brug, met de assteun op de hoogste stand komt de bak er zonder al teveel problemen onderuit. Wel zit inderdaad de centrale motorsteun gruwelijk in de weg.. Helaas heb ik het vandaag niet afgekregen.. De nieuwe koppelingset zit erop. Nu moet de versnellingsbak er nog terug op. Zal wel weer een aardig karwei worden, want volgens mij is het een gepriegel om die motorsteun weer op de bak te krijgen.. Ik reken op nog een dagje werk.. Maar goed, het belangrijkste is dat het me wél lukt!

Bijna was er nog een bout van de aandrijfas dolgedraaid, maar gelukkig hebben we die alsnog los gekregen... Ik ga de klus in ieder geval zo snel mogelijk afronden en hopelijk is alles dan gefixed!
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Koppeling 33 16v vervangen

za mei 21, 2005 19:31

Mooi zo, als je er even de tijd voor neemt, dan krijg je dat morgen wel weer op z'n plek. De centrale motorsteun heb ik ook wel eens vervloekt. Maar het viel mij op dat die er een stuk gemakkelijker op ging dan eraf.

succes,

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Koppeling 33 16v vervangen

za mei 21, 2005 23:32

RESPECT!

Problemen bij de centrale motorsteun kan ik me niet herinneren. Het enige waar ik gek van werd was het los en vast draaien van de aandrijfassen.

Denk je om het elastiekje?? :wink:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Koppeling 33 16v vervangen

zo mei 22, 2005 03:35

Het elastiekje heb ik zeker in gedachten gehouden! Dat komt nog zodra ik de bak terug ga plaatsen! Aandrijfassen zijn goed losgekomen, mede danzkij ' grote vriend ' Niels145qv. Ik dacht ze dol gedraaid te hebben, maar hij kreeg ze gelukkig wel los...

Toch niet gek voor een beginner! Nog een 'paar uurtjes' werk en dan kan de 16v eindelijk losgelaten worden!
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Koppeling 33 16v vervangen

zo mei 22, 2005 13:39

Goed werk voor zo'n eerste grote klus!

Goed gereedschap is heel belangrijk, zeker voor die inbusbouten van de aandrijfassen. Voordat je het weet heb je ze dol gedraaid en dan kun je de kop eraf gaan boren.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”