Pagina 1 van 2

Distributie vernieuwen 156 1.6 TS

Geplaatst: za aug 02, 2008 13:12
door BMP
Hmmmmm ik ik zit een beetje in dubio, mijn verstand zegt vernieuwen, maar de portemonnee niet :? :? :? :?

Ik heb 3 jaar en 2 maanden geleden de boel vervangen van mijn 156 1.6ts.
In die drie jaar heb ik er nog maar 45000 kilometer mee gereden, als ik het nog een jaar uitstel dan kom ik op de 60000 kilometer en pak dan gelijk de vervroeger en waterpomp mee.

De vervangings interval is 3 jaar of 60000 kilometer.

Wat is safe ?????????

Gr BMP.

edit: De motor heeft geen bijgeluiden en loopt als een zonnetje kilometerstand is 167000

RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: za aug 02, 2008 13:19
door frankalfa
Vervangen...kmstand zegt niet zoveel>hoeveel uur heeft ie met draaiende motor stilgestaan in de file?? :idea:
Beter wat besparen op een andere uitgave aan je auto dan straks met de brokken zitten...(tis nou niet dat de Alfa 16vees zo bekend zijn om hun langdurig bestand zijn tegen riembreuk... :( )
Dus vernieuwen die riem, en rest ook direct>vastgeslagen spanrol wil je ook niet...

Grtz,fRank

RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: za aug 02, 2008 13:35
door Rogier156
Mijn advies is ook gewoon vervangen, 3 jaar of 60.000 km (wat eerst komt).
Dit zijn geen werkzaamheden om op te gaan besparen....

RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: za aug 02, 2008 13:56
door BMP
Ja precies wat mijn verstand ook zegt :) en gezien jullie reactie ga ik het ook doen.


Bedankt voor de replys :lol: :lol:

RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: za aug 02, 2008 21:42
door dibro
Vraag voor je eigen gemoedsrust ook meteen op wat 8 kleppen (en wat er verder nog kapot gaat als de riem breekt) kosten op :wink:

RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: za aug 02, 2008 21:52
door Brul(tm)
De termijn die gegeven word is er niet voor niets. En dan te bedenken dat die vroeger ruimer was, maar door problemen die zich voordeden ingekort is naar de 60.000 km.
Auto rijden kost eenmaal geld, vervangen die hap en niet te lang over nadenken.
Als die knapt heb je een verkeerde bezuiniging gedaan :roll:

Groetjes,
Marc

RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: za aug 02, 2008 23:38
door Cucci 11
Z.s.m. vervangen, spanner kan ook op z'n laatst lopen, en controleer meteen ook even de krukaspoelie....die kan ook scheurtjes hebben en wordt heel vaak vergeten.

ik doe het eerder dan voorgeschreven zelfs, geen risico's zowel bij de TS als de JTD! :wink:

Re: RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: zo aug 03, 2008 00:24
door Brul(tm)
ik doe het eerder dan voorgeschreven zelfs, geen risico's zowel bij de TS als de JTD! :wink:
Ik ook, maar dat is zelfs geen garantie dat je saver zit :?
De Q besloot er na nog geen 30.000KM de brui aan te geven (distributie)
Maar dan nog, better save than sorry ;)

Groetjes,
Marc

RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: zo aug 03, 2008 01:51
door WhizzMan
Het is al veel gezegd, maar vooral vervangen. Je hebt speciaalgereedschap nodig om deze riem te vervangen, calibers voor de nokkenassen en wat ander spul voor de spanners en de nokkenasvervroeger. Vervang die ook gelijk, ze gaan vaak zat stuk en om nou alles weer los te moeten halen om dat ding te vervangen over 20.000 km is ook zo wat. Waterpompje is ook de kosten niet, ook gelijk meepakken. Zorg er voor dat je een nieuwe pakking hebt voor je kleppendeksel en maak je kop en deksel goed vetvrij. Met zuurvrije kit je pakking er tussen plakken, anders ga je daar olielekkages krijgen. Ook alle rollen en spanners gewoon nieuw er op, dan weet je zeker dat je goed zit.

Re: RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: zo aug 03, 2008 12:24
door BMP
Het is al veel gezegd, maar vooral vervangen. Je hebt speciaalgereedschap nodig om deze riem te vervangen, calibers voor de nokkenassen en wat ander spul voor de spanners en de nokkenasvervroeger. Vervang die ook gelijk, ze gaan vaak zat stuk en om nou alles weer los te moeten halen om dat ding te vervangen over 20.000 km is ook zo wat. Waterpompje is ook de kosten niet, ook gelijk meepakken. Zorg er voor dat je een nieuwe pakking hebt voor je kleppendeksel en maak je kop en deksel goed vetvrij. Met zuurvrije kit je pakking er tussen plakken, anders ga je daar olielekkages krijgen. Ook alle rollen en spanners gewoon nieuw er op, dan weet je zeker dat je goed zit.
Ja dat doe ik WhizzMan , de nokken blokkeer blokjes heb ik, voor de rest heb ik zelf wat gereedschap geconstrueerd.
Hier http://home.hccnet.nl/jaap.bouma/PhaseVariator.htm een mooie manual voor een 2.0 ts maar de basis is het zelfde.

De vorige keer heb ik nokken blokkeer blokjes zelfs niet eens gebruikt (scheelt een kleppendekselpakking)1e cilinder in bdp en de oude riem gemerkt met tipex op de krukas en de nokken assen, en toen de markeringen overgenomen op de nieuwe riem, ....(let wel op de draairichting) maar nu ook de vervroeger vervangen moet worden heb ik de blokkeer blokjes wel nodig.

Iedereen bedankt voor de goede adviezen :lol: :lol:

BMP.

Re: RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: zo aug 03, 2008 12:52
door WhizzMan
De vorige keer heb ik nokken blokkeer blokjes zelfs niet eens gebruikt (scheelt een koppakking)
Je bedoelt vast een klepdekselpakking. :)

RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: zo aug 03, 2008 13:06
door stopie
zonder de blokjes vervangen..... Persoonlijk vind ik dat erg dom, door de rek van de riem verloopt langzaam de timing. Vaak uitlaatnokkenas. Als je gaat aftekenen komt dat echt niet goed. En zoveel tijd bespaar je er niet mee en de pakking van het kleppendeksel kan je gewoon hergebruiken. Wel even wat kit in de hoekjes en eventueel op de plekjes waar ie zweet wat dunner kit (vb loctite 574)

Re: RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: zo aug 03, 2008 14:20
door BMP
De vorige keer heb ik nokken blokkeer blokjes zelfs niet eens gebruikt (scheelt een koppakking)
Je bedoelt vast een klepdekselpakking. :)
excusee ja idd :lol: :lol:

Re: RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: zo aug 03, 2008 14:35
door BMP
zonder de blokjes vervangen..... Persoonlijk vind ik dat erg dom, door de rek van de riem verloopt langzaam de timing. Vaak uitlaatnokkenas. Als je gaat aftekenen komt dat echt niet goed. En zoveel tijd bespaar je er niet mee en de pakking van het kleppendeksel kan je gewoon hergebruiken. Wel even wat kit in de hoekjes en eventueel op de plekjes waar ie zweet wat dunner kit (vb loctite 574)

Mja ik heb dit al een aantal keren uitgevoerd en die Bella's rijden nog steeds hoor :D met het overnemen van de markering op de nieuwe ga je helemaal rond tot je bij de eerste markering weer bent klopt dat, dan heb je het goed gedaan, ook dien je de spanner de eerste keer op maximaal te zetten daarna de motor een paar keer rondtornen (handmatig) voor het zetten van de riem daarna de riemspanner op de markering afstellen, bij hogere kilometerstanden gaat het niet op deze manier ivm vervanging vervroeger, en eventueel waterpomp, mijn zoon heeft een 147 .6 ts met 160.000 km en die waterpomp moest vervangen worden (had wat bijgeluidjes :lol: )

Maar nu de vervroeger vervangen moet worden moet ik de blokjes zowiezo gebruiken en monteer ik wel zeker een nieuw kleppendeksel pakking 8)


BMP

RE: Distributie vernieuwen 1561.6ts

Geplaatst: zo aug 03, 2008 16:14
door stopie
een TS rijdt met een kwart/halve tand verkeerd ook nog wel, maar mist zeker vermogen. Ik heb al meerdere ts gezien waar van de timing zeker niet goed stond na het markeren.
En om nou te zeggen dat het zo veel tijd scheelt... Als je het toch hebt liggen gewoon goed doen :)