Het is al veel gezegd, maar vooral vervangen. Je hebt speciaalgereedschap nodig om deze riem te vervangen, calibers voor de nokkenassen en wat ander spul voor de spanners en de nokkenasvervroeger. Vervang die ook gelijk, ze gaan vaak zat stuk en om nou alles weer los te moeten halen om dat ding te vervangen over 20.000 km is ook zo wat. Waterpompje is ook de kosten niet, ook gelijk meepakken. Zorg er voor dat je een nieuwe pakking hebt voor je kleppendeksel en maak je kop en deksel goed vetvrij. Met zuurvrije kit je pakking er tussen plakken, anders ga je daar olielekkages krijgen. Ook alle rollen en spanners gewoon nieuw er op, dan weet je zeker dat je goed zit.
Ja dat doe ik WhizzMan , de nokken blokkeer blokjes heb ik, voor de rest heb ik zelf wat gereedschap geconstrueerd.
Hier
http://home.hccnet.nl/jaap.bouma/PhaseVariator.htm een mooie manual voor een 2.0 ts maar de basis is het zelfde.
De vorige keer heb ik nokken blokkeer blokjes zelfs niet eens gebruikt (scheelt een kleppendekselpakking)1e cilinder in bdp en de oude riem gemerkt met tipex op de krukas en de nokken assen, en toen de markeringen overgenomen op de nieuwe riem, ....(let wel op de draairichting) maar nu ook de vervroeger vervangen moet worden heb ik de blokkeer blokjes wel nodig.
Iedereen bedankt voor de goede adviezen
BMP.