Jeroen S
Guru
Guru

Plamuur nat schuren?!

vr jul 11, 2008 16:31

ik had op mn auto kleine roestplekjes...

deze heb ik weggeschuurd... noverox roestomvormer erop... 1 dag laten inwerken... noverox erafgehaald(dik pakkerig spul geworden)
plamuur eroverheen..... schuren... primer......schuren..... lak......

Zag er weer prima uit... al zeg ik het zelf.. Maar nu, 2 weken later ofzo kwamen er weer blaasjes op.. en nu komt er ook weer langzaam roest tevoorschijn! Hoe komt dit??

en wat heb ik verkeerd gedaan???
Laatst gewijzigd door Jeroen S op vr apr 22, 2011 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Roest....

vr jul 11, 2008 16:34

Zullen we er volgende week gelijk ff naar kijken?

Bas
Shut up and ride!

PCB
Junior Member
Junior Member

vr jul 11, 2008 16:35

Ik denk dat je beter eerst kunt schuren, dan noverox erop (voor de putcorrosie) wel lang genoeg laten 'inwerken'!! Daarna gewoon heel fijn schuren en lakken... dan zou je toch geen blaasjes mogen krijgen...

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 11, 2008 17:07

Noverrox, moet je 2 maal aanbrengen :!:

Wel zoveel mogelijk roest weghalen en daarna licht laten aanroesten.
Plek bevochtigen en dan pas noverox erop.
Laten drogen
En nogmaals een laag noverox eroverheen!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 11, 2008 17:14

Inderdaad,
De Noverox (of elk andere roestomvormer) erop laten zitten.
Bij plekjes waar ik geen zin heb om die bij te werken haal ik alleen het roest weg met een schroevendraaier of stanleymes. Dan maak ik het een schoon met wasbenzine en een klein beetje water.
Dan gaat er roestomvormer op die dan meteen donkerblauw of zwart wordt. Daarna voor de zekerheid inderdaad nog een laagje.
Dit laat ik soms jaren zo zitten en op een zwarte (metalic) wagen valt het niet eens op.
Als ik twijfel doe ik er na een jaartje weer een likje op. Ik zie het dan (zelfs na jaren) niet achteruit gaan.

Ga ik het wel afwerken dan schuur ik het metaal zo schoon mogelijk en put corrosie probeer ik met een stanleymes helemaal weg te prikken tot ik hard staal voel.
Dan weer schoonmaken met wasbenzine of andere goede ontvetter. Schoonwassen met een klein beetje water en een dun laagje roestomvormer erop kwasten.
Goed blauw of zwart laten uitharden, dan een laagje epoxy zinkprimer (24 uur uitharden), dan een laagje primer, dan pas de laklaag.

Is het minder in het zicht dan wil ik na de zinklaag ook wel een overspuitbare laag tectyl gebruiken voordat ik weer ga primeren en lakken.

De bodem gaat ongeveer hetzelfde. Zogoed mogelijk schoon schuren, dan roestomvormer, dan een epoxyzinkprimer, dan een dikke laag tectiel (underbodycoating).
Dan maar hopen dat het niet meer terugkomt.

Ik gebruik trouwens de pisdunne roestomvormer van Holts, deze kruipt ook in naden en kieren waar je niet bij kunt komen.

Jeroen S
Guru
Guru

Re: RE: Roest....

vr jul 11, 2008 17:21

Zullen we er volgende week gelijk ff naar kijken?

Bas
Is goed Bas ! :!:

Jeroen S
Guru
Guru

vr jul 11, 2008 17:25

De rest bedankt voor de tips...

Ik wacht op fatsoenlijk weer...

en dan maar weer van begin af aan opnieuw proberen... :!:

Ik heb de Noverox wel 2 maal aangebracht.. maar gewoon eroverheen gesmeerd... en niet de eerste laag verwijderd voor ik de tweede laag deed....
Denk dat de dremel eraan te pas moet komen om zeker te weten dat alle roest is weggeschuurd..

Jeroen S
Guru
Guru

vr jul 11, 2008 17:29

Inderdaad,
De Noverox (of elk andere roestomvormer) erop laten zitten.
Bij plekjes waar ik geen zin heb om die bij te werken haal ik alleen het roest weg met een schroevendraaier of stanleymes. Dan maak ik het een schoon met wasbenzine en een klein beetje water.
Dan gaat er roestomvormer op die dan meteen donkerblauw of zwart wordt. Daarna voor de zekerheid inderdaad nog een laagje.
Dit laat ik soms jaren zo zitten en op een zwarte (metalic) wagen valt het niet eens op.
Als ik twijfel doe ik er na een jaartje weer een likje op. Ik zie het dan (zelfs na jaren) niet achteruit gaan.

Ga ik het wel afwerken dan schuur ik het metaal zo schoon mogelijk en put corrosie probeer ik met een stanleymes helemaal weg te prikken tot ik hard staal voel.
Dan weer schoonmaken met wasbenzine of andere goede ontvetter. Schoonwassen met een klein beetje water en een dun laagje roestomvormer erop kwasten.
Goed blauw of zwart laten uitharden, dan een laagje epoxy zinkprimer (24 uur uitharden), dan een laagje primer, dan pas de laklaag.

Is het minder in het zicht dan wil ik na de zinklaag ook wel een overspuitbare laag tectyl gebruiken voordat ik weer ga primeren en lakken.

De bodem gaat ongeveer hetzelfde. Zogoed mogelijk schoon schuren, dan roestomvormer, dan een epoxyzinkprimer, dan een dikke laag tectiel (underbodycoating).
Dan maar hopen dat het niet meer terugkomt.

Ik gebruik trouwens de pisdunne roestomvormer van Holts, deze kruipt ook in naden en kieren waar je niet bij kunt komen.
Ik begrijp dat de noverox erop moet blijven zitten!? (dit word dik en plakkerig) en dan gewoon plammuren? primeren lakken...?? of mag de noverox er wel afgehaald worden (na lang genoeg te hebben ingewerkt) dit heb ik nu namelijk gedaan...

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 11, 2008 18:02

De noverox moet je niet dik erop aanbrengen.

Het moet wel goed kunnen "reageren" :!:

2 maal dun aanbrengen maar wél dekkend.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 11, 2008 19:30

plamuur is vochtabsorberend waardoor er roestvorming onder de plamuur ontstaat...daarom is het beter te plamuren over een epoxyprimer...(geen washprimer of andere ,enkel epoxy!!)dus als je de roestomvormer weghaalt heb je dit effect..

zorg bij het epoxeren voor een brandschone ondergrond anders heeft het geen nut...krijg je het zonder schuren etc niet schoon genoeg en moet je roestomvormer toepassen vraag dan aan de fabrikant of er epoxy over mag...zoniet pointless!!! ...laat genoeg epoxylaagdikte onder de plamuur over!!dus niet teveel aan wegschuren...

Jeroen S
Guru
Guru

vr apr 22, 2011 11:51

even een heel oud topic een zetje geven..
en misschien een hele onnozele vraag, :oops:

Maar ivm vochtabsorberendheid van plamuur... mag je plamuur wel nat schuren dan??

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

vr apr 22, 2011 14:06

even een heel oud topic een zetje geven..
en misschien een hele onnozele vraag, :oops:

Maar ivm vochtabsorberendheid van plamuur... mag je plamuur wel nat schuren dan??
Nee
Zelf Grondverf mag je niet onbehandeld laten, tenzij het netjes droog blijft.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Plamuur nat schuren?!

vr apr 22, 2011 15:11

Als je nat schuurt, moet je het eerst weer droog stoken en zorgen dat er onder de plamuur een waterdichte laag zit. Epoxyprimer of corroless of iets dergelijks.

Wat je overigens vaak ziet, is dat mensen roestplekken aan 1 kant van de plaat behandelen en zich dan afvragen waar de blaasjes vandaan komen. Dat de andere kant van hun staalplaat net zo hard door roest en dat het al door de plaat heen geroest is, staan ze niet bij stil.

perro
Full Member
Full Member

Re: Plamuur nat schuren?!

vr apr 22, 2011 18:15

ik had op mn auto kleine roestplekjes...

deze heb ik weggeschuurd... noverox roestomvormer erop... 1 dag laten inwerken... noverox erafgehaald(dik pakkerig spul geworden)
plamuur eroverheen..... schuren... primer......schuren..... lak......

Zag er weer prima uit... al zeg ik het zelf.. Maar nu, 2 weken later ofzo kwamen er weer blaasjes op.. en nu komt er ook weer langzaam roest tevoorschijn! Hoe komt dit??

en wat heb ik verkeerd gedaan???
Je heb niets verkeerd gedaan, hoe het komt? ............ HET IS EEN ALFA ROMEO :wink:
Noverox werd door de dealer bij de aflevering van een auto al in het dashbordkastje achtergelaten, lag naast de lakstift. :mrgreen:
Geld maakt niet gelukkig, een Supertje wel.
Een Fiat 600 Abarth trouwens ook.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Plamuur nat schuren?!

vr apr 22, 2011 18:24

Je heb niets verkeerd gedaan, hoe het komt? ............ HET IS EEN ALFA ROMEO :wink:
Noverox werd door de dealer bij de aflevering van een auto al in het dashbordkastje achtergelaten, lag naast de lakstift. :mrgreen:
Onzin. Alle auto's roesten uiteindelijk. Als je kijkt zit alfa al sinds half jaren 80 in de middenmoot en met sommige modellen zelfs er boven als het gaat om roestpreventie.

Terug naar “Algemene Technische vragen”