Pagina 1 van 2

Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: wo mei 11, 2005 20:24
door psillen
Wanneer moet je een fusekogel bij een Alfetta als versleten beschouwen?

Het betreft de onderste draagarm.

Als ik aan het uiteinde van de fusekogel trek, dus van de draagarm af, dan zit er ca. 1mm speling op. Echter, de kogel wordt naar de arm toe belast, dan druk je de speling eruit. In zijwaartse richting lijkt alles ok. te zijn.

Wat te doen, toch vervangen?

Overigens de silentbussen van de draagarm er vanavond na het werk uitgeperst, met dank aan een vriendelike collega die snel wat hulpstukjes heeft gemaakt. De bussen waren compleet uitgeslagen, hoewel ze in gemonteerde toestand nog vrij redelijk leken te zijn.

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: wo mei 11, 2005 20:40
door KAS
Als er meer dan 1 mm speling op zit. Je kunt dit controleren door een dop in de velg te plaatsen en een bandafnemer tussen dop en fuseekogel te plaatsen.
Voel je niet de speling van het wiellager?

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: wo mei 11, 2005 21:35
door psillen
Nee, is niet het wiellager, want alles is al gedemonteerd. Alleen de fusekogel zit nog
aan de draagarm. Verder alles losgehaald.

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: wo mei 11, 2005 21:42
door @lfa@lgra
Meer dan 1 mm is APK-Afkeur. Ik zou em gewoon vervangen dus.

Re: RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: wo mei 11, 2005 22:01
door psillen
Meer dan 1 mm is APK-Afkeur. Ik zou em gewoon vervangen dus.
Thanks. Dacht ik eigenlijk ook al. Beetje dom om met de restauratie de hele auto uit elkaar te schroeven en een twijfelachtige onderdeel te laten zitten. En vervolgens APK afkeur op de mooie "nieuwe" glimmende Gt :schrik:

Re: RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: wo mei 11, 2005 22:36
door GTV Boy
Meer dan 1 mm is APK-Afkeur. Ik zou em gewoon vervangen dus.
Thanks. Dacht ik eigenlijk ook al. Beetje dom om met de restauratie de hele auto uit elkaar te schroeven en een twijfelachtige onderdeel te laten zitten. En vervolgens APK afkeur op de mooie "nieuwe" glimmende Gt :schrik:
Dat dacht ik ook al.. :wink:

Je moet niet bezuinigen op slijtagedelen met een restauratie.
Deze onderdelen kosten in verhouding niets en straks moet je de boel weer loshalen als je net alles hebt gespoten enzo.

Ik heb bij mijn GTV alle kogels, lagers en keerringen vernieuwd.
weet ik tenminste zeker dat ik er de komende tijd niet aan hoef te vernieuwen. :wink:

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: do mei 12, 2005 10:06
door Sinus 2600 Spider
Grewoon alles wat slijt vervangen Peter. Dan hoef je er de komende jaren niks aan te doen he. Anders kom je ieder jaar weer puntjes tegen bij de APK.

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: do mei 12, 2005 19:32
door psillen
Jullie hebben gelijk, zou foute bezuiniging zijn. Alleen ze leken in 1e instantie nog
goed te zijn, vandaar de twijfel. Alle bussen e.d. heb ik al uit de voor- en achterophanging gehaald.

Dan de bovenste fusekogel. Die zit met een soort grote klinknagels vast.
Als ik deze eraf haal, hoe krijg ik dan de nieuwe kogel weer vast?
Zie ook het plaatje:
Afbeelding

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: do mei 12, 2005 20:25
door KAS
Meestal zitten er boutjes en moeren bij. Je kunt er ook zelfborgende moeren opzetten.

Re: RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: do mei 12, 2005 20:41
door psillen
Meestal zitten er boutjes en moeren bij. Je kunt er ook zelfborgende moeren opzetten.
Thanks. Dan gaan die er ook vanaf.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, zitten ze bij een 75 nog op dezelfde manier vast,
of daar al af fabriek met boutjes?

Re: RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: do mei 12, 2005 20:52
door KAS
Meestal zitten er boutjes en moeren bij. Je kunt er ook zelfborgende moeren opzetten.
Thanks. Dan gaan die er ook vanaf.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, zitten ze bij een 75 nog op dezelfde manier vast,
of daar al af fabriek met boutjes?
Ook met klinknagels, maar de mijne zitten inmiddels ook vast met boutjes. Volgens mij zaten er idd zelfborgende moeren bij.

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: do mei 12, 2005 23:37
door GTV Boy
Er zit wel nog verschil in de bevestiging van de trekstang.
Bij de 75 is er een bevestiging en bij de oude types GT- GTV zitten er drie.

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: do sep 01, 2005 21:47
door Paliri
hoeveel werk is het om de onderste fuseekogel van een 75 te vervangen ?

makkelijk klusje ?

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: do sep 01, 2005 22:41
door Alessandro
Even nog een tip voordat je die bovenste fuseekogel gaat vervangen: check die gewoon even goed. :idea: Die gaan namelijk veel langer mee! Daar komen immers veeeeel ninder krachten op. :o Op mijn 75 (16,5 jaar, 186.000 km's) zitten nog steeds de eerste en dat terwijl de onderste al minstens twee keer vervangen zijn. :wink:

En vervangen van de onderste kogels, als deze gewoon op de auto zitten. Tja, dat hangt natuurlijk van de deskundigheid en het beschikbare materiaal van de sleutelaar af. Reken op minimaal half tot heel uur per kant. :wink:

RE: Fusekogel Alfetta, wanneer versleten?

Geplaatst: do sep 01, 2005 23:48
door Adrie
beste alfa rijders jullie moeten niet vergeten, dat als jullie delen vernieuwen van de voorwielophanging om de auto uit te lijnen.
laat dit door een gerenomeerd bedrijf doen, want de meeste weten niet dat je een transaxle met gewichten moet uitlijnen, en dit resulteerd vaak in verkeerde bandenslijtage,
vaak is de binnenkant versleten en de buitenkant niet, en de meesten weten ook vaak niet hoe je de caster en de camber in de juiste gegevens moet verstellen.

mede alfa rijder GTV6 3.0