dutchi3

Rare tik onder de motorkap!

wo mei 11, 2005 00:22

Sinds vanavond hoor ik als de motor stationair draaid een luid tik geluid...dacht eerst dat het eventueel de kleppen waren, maar een deskundige vertelde me dat dat niet het geval was!

Als ik een beetje meer gas geef verdwijnt het getik langzaam, maar als ik het gas weer los laat tikt hij er op los..

Olie lampje knippert ook af en toe als ik rij, maar de olie is pas bijgevuld en nog steeds op het juiste nivau! :roll:

Iemand enig idee wat het kan zijn? tis een 33 1.4 uit '93......... (hulp)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Rare tik onder de motorkap!

wo mei 11, 2005 07:32

die deskundige kon je niet even vertellen wat het wel was???

als je olie lampje af en toe brand en je hoort een luid getik evenredig aan het motortoerental dan verdenk ik een drijfstanglager......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

dutchi3

wo mei 11, 2005 10:15

Die deskundige was m'n pa :D hij heeft kennis tot een bepaalde hoogte en dit was net iets te hoog gegrepen :)

Is dat een heftige ingreep de drijfstang of valt het mee, of moet ik in gedachte al afscheid nemen van m'n 3 :cry:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 11, 2005 10:19

tja als je 'm al kan horen, dan heeft de krukas er vermoedelijk ook al onder geleden en kan een vervanging van de lagers langs het carter niet meer. (of is althans niet aan te bevelen)
Uitkijken naar een ruilblokkie is de beste optie dan.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

dutchi3

wo mei 11, 2005 10:57

Tja daar was ik al bang voor :( wat kost een gemiddeld ruilblokkie :?: ik zal hem ook moeten laten plaatsen want ruimte heb ik niet om het zelf te doen, hoe graag ik ook zou willen.

maarjah, je vraagt je af of hij het allemaal nog waard is :? de 33 heeft me dit jaar al 1400,- euries gekost en eind vorigjaar (schade door een ander) 1475,- tja mijn liefde is groot maar de knip helaas niet :(

reijnaje
Guru
Guru

wo mei 11, 2005 11:12

Ik denk dat je voor een normaal 1.4 of 1.5 blok 100 tot 150 euro moet neertellen als je het zelf gaat halen. Een 1.7 16V blok zal 200 - 250 zijn (maar dan moet je meer aanpassen (kabelboom, computer) een 1.4 blok is gewoon plug and play).

Hoeveel het plaatsen gaat kosten weet ik niet, reken op een uur of 4 werk. Dan dus puur oude eruit, nieuwe erin, verder geen distributieriemen vervangen ofzo he....

En of je 33 het waard is, tja dat moet je zelf bepalen. Zo duur is een 33 niet, maar dan wete je niet wat je krijgt bij je eigen auto weet je wat er allemaal vervangen is dus wat er echt goed is, bij een andere moet je maar afwachten wat je krijgt.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 11, 2005 11:24

eventuele onderdelen die je reeds vervangen hebt aan de oude motor, kunnen nog worden gerecupereerd (weet niet wat er vervangen is, maar ik denk aan riemen, D-riemen, spanrollen enz...)

en qua prijs volg ik de post van reijnaje

reijnaje
Guru
Guru

Re: RE: Rare tik onder de motorkap!

wo mei 11, 2005 11:29

eventuele onderdelen die je reeds vervangen hebt aan de oude motor, kunnen nog worden gerecupereerd (weet niet wat er vervangen is, maar ik denk aan riemen, D-riemen, spanrollen enz...)
Dat zijn dan net weer dingen waarbij de uurprijs van de monteur hoger is als de onderdeelprijs. Verwijderen riemen en spanrollen enzo kost misschien meer als de onderdelen nieuw plaatsen (weet ik niet zeker aangezien ik alles met korting koop dus niet de dealer prijs weet).

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 11, 2005 11:32

tja, heb je ook gelijk in....mijn d-riemen betaalde ik 13 € / stuk of zo.
spanrollen loont wel om over te bouwen, ca. 50 € / stuk.

reijnaje
Guru
Guru

wo mei 11, 2005 11:35

Zo duur nog die spanrollen. Ik zou eens na moeten kijken wat ik ervoor betaald heb maar kan me niet herinneren dat het zoveel was.

Raimon
Guru
Guru

wo mei 11, 2005 12:00

50 Euro voor een spanrol heb ik er (pakweg een jaar geleden) echt niet voor betaald toen mijn riemen vervangen werden.... En is overbouwen (of niet vervangen) wel zo slim? Het vervangen van de spanrollen is toch net zo belangrijk als het vervangen van de riemen zelf?
156 SW 1.9 JTD

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 11, 2005 12:02

tja, een distributieset kostte over de 100 euri (2 riemen, 2 rollen)
hangt er van af: stel dat ie ze net vervangen had op dit blok, dan is 't wel wijs ze over te zetten natuurlijk ;)

over de noodzaak van vervangen bestaan veel discussies: sommigen zeggen dat het bij een 8v echt niet hoeft, tenzij je duidelijk speling voelt.

dutchi3

wo mei 11, 2005 12:08

riemen + spanrollen zijn ongeveer 17dkm geleden vervangen dus nieuwe is denk ik de overweging wel waard. (laat de bank het maar niet horen :roll: )

Maare is rijden met dit probleem strikt verboden of kan het geen kwaad als ik tot zaterdag door rij (ong. 20 km p/dag)

Als de auto nu uit bedrijf gaat moet m'n vriendin 20 km lopen naar d'r werk :twisted:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 11, 2005 12:16

Rijden verboden.....ik zou zeggen van niet, het kwaad is toch geschied en dit gaat alleen verergeren da's alles...
(is althans mijn amateur-mening)

kroehlur

wo mei 11, 2005 12:19

Maar is het nou zeker dat het een drijfstanglager is? Ik zou hem laten nakijken door een deskundige (die niet je pa is) om de oorzaak zeker vast te stellen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”