twan
Full Member
Full Member

temperatuur probleem

di mei 10, 2005 14:40

de motor temperatuur van mijn 33 is niet in orde.

als ik op de snelweg ga rijden zakt de temperatuur geleidelijk aan naar 60 graden en als ik stil sta en hem stationair laat lopen (5 a 10 minuten) dan stijgt de temperatuur naar 100 graden. zodra hij bij de 100 komt ga ik rijden of zet ik de motor uit. natuurlijk is dat niet altijd mogelijk tijdens een file, dus wil ik dit zo gauw mogelijk opgelost hebben.

voor het stoplicht is ook nooit een pretje, als je de temp weer ziet stijgen. als ik bijv. een minuut of 5 voor het stoplicht sta is ie al bijna 100 graden. vervolgens als het groen is en ik rijd weer, zakt ie binnen 1 a 2 minuten weer naar 80 graden.

de enige manier om hem continu op 80 graden te houden is constant 30 km/h te rijden (gisteren uitgeprobeerd in onze woonwijk).

snelweg:
Afbeelding Afbeelding
stationair:
Afbeelding Afbeelding
33 1.5ie

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: temperatuur probleem

di mei 10, 2005 14:46

Je eerste probleem, het terugvallen van de temperatuur bij snelweg, zou te wijten kunnen zijn aan je thermostaat die open blijft staan. slechts één optie: vervangen. Een nieuwe kost je 30 €

Op het punt waar je meter staat op de 2de foto, moet je fan aanslaan. Doet ie dat ook ? Want indien ja, is er daar niks aan de hand.
Laatst gewijzigd door Michel op di mei 10, 2005 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

reijnaje
Guru
Guru

di mei 10, 2005 14:47

Slaat je fan wel goed aan?

Het is op zich normaal dat je temperatuur stijgt als je stil staat met draaiende motor, rijwind koeling is immers de beste koeling, 100 graden op je metertje is ook niet zo erg die wijken toch wel wat af. Dat je temperatuur op de snelweg zo laag is duidt eerder op een thermostaat die niet goed meer sluit. Aan de andere kant kan het beide keren ook aan je meter liggen. Ik neem aan dat je koelvloeistof wel op het juiste niveau is?

reijnaje
Guru
Guru

di mei 10, 2005 14:47

Shit, je was me net voor Michel..... ik moet toch sneller leren typen ;-)

twan
Full Member
Full Member

di mei 10, 2005 14:53

Je eerste probleem, het terugvallen van de temperatuur bij snelweg, zou te wijten kunnen zijn aan je thermostaat die open blijft staan. slechts één optie: vervangen. Een nieuwe kost je 30 €
als die continu open blijft staan dan zou ik toch altijd een lage temperatuur moeten hebben?
Op het punt waar je meter staat op de 2de foto, moet je fan aanslaan. Doet ie dat ook ? Want indien ja, is er daar niks aan de hand.
die slaat pas aan als ie 100 graden wordt, maar dan blijft de temperatuur alsnog langzaam stijgen richting 110. dat heb ik 1 keer meegemaakt en laat ik niet nog een keer gebeuren.
Ik neem aan dat je koelvloeistof wel op het juiste niveau is?
ja.
33 1.5ie

reijnaje
Guru
Guru

di mei 10, 2005 14:59

Als je thermostaat open blijft staan blijft hij de vloeistof uit de radiateur de motor in pompen. Op de snelweg wordt de vloeistof in de radiateur zo koud dat dat teveel van het goede is dus moet hij af en toe dicht gaan. Bij stilstaan of stadritjes wordt de vloeistof in de radiateur niet zo sterk afgekoeld dus loopt de temperatuur niet zo sterk terug als de thermostaat open blijft staan.

Ik zou met staionair draaiende motor even kijken of de fan na het aanslaan wel krachtig genoeg is. Laat dat anders door iemand met veel verstand van auto's even checken, een monteur heeft zo gevoeld of hij krachtig genoeg draait. ( = genoeg lucht verplaatst)

LET OP!!!!! Pas op je vingers als je dit toch zelf probeert te checken, als je fan goed is draait hij zo snel dat dat ernstige verwondingen kan opleveren!!!!!!!!!

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: temperatuur probleem

di mei 10, 2005 15:02

als die continu open blijft staan dan zou ik toch altijd een lage temperatuur moeten hebben?
neen, een thermostaat is een temeratuurregeling. dwz. hij zorgt er voor dat je auto sneller op bedrijfstemperatuur komt en blijft. als de auto weinig rijwindkoeling krijgt en de circulatie is laag (stationair rpm) staat de thermostaat zeker open. nu loopt de koelvloeistof langs de radiator. Maar eens je snelweg rijdt, blijft de vloeistof langs de radiator lopen en koelt ze op een bepaald moment TE veel af. (wat eveneens niet optimaal is voor de motor). Op dat moment sluit de thermostaat opnieuw om zo de temp constant op 80 a 90° te houden. Bij jou gebeurt dat niet meer.
Om kort te zijn: in de file merk je niks van een thermostaat die open blijft, omdat die dan open HOORT te staan ;)
die slaat pas aan als ie 100 graden wordt, maar dan blijft de temperatuur alsnog langzaam stijgen richting 110. dat heb ik 1 keer meegemaakt en laat ik niet nog een keer gebeuren.
Daar heb je groot gelijk in ! Als de fan aanslaat, hoort te temp te zakken. Doet ie dat niet, dan werkt de fan of het thermocontact niet naar behoren. Maar een slecht ontstekingstijdstip of slecht mengel kunnen hiervan ook de oorzaak zijn. Of een vervuilde radiator ! Of een te laag peil, of een verstopping ergens....
je v-snaar slipt niet door per toeval ?
Laatst gewijzigd door Michel op di mei 10, 2005 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

twan
Full Member
Full Member

di mei 10, 2005 15:04

hopelijk wil juultje (van dit forum) er binnenkort naar kijken.
het zou mooi zijn als het de thermostaat is, dan is het zo opgelost.
33 1.5ie

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 10, 2005 15:05

tenzij die thermostaat ergens halverwege vast zit, waardoor er te veel doorstroming is op de snelweg en te weinig in de file ?

reijnaje
Guru
Guru

Re: RE: temperatuur probleem

di mei 10, 2005 15:08

tenzij die thermostaat ergens halverwege vast zit, waardoor er te veel doorstroming is op de snelweg en te weinig in de file ?
Daar zou ik mijn geld ook op inzetten. De kans dat van de een op de andere dag zowel de themostaat als de fan kapot gaan is kleiner als een thermostaat die halverwege vast is komen te zitten lijkt me. Thermostaat vervangen is niet zoveel moeite inderdaad. Juultje moet daar zo mee klaar zijn.

reijnaje
Guru
Guru

di mei 10, 2005 15:11

Tot die tijd niet teveel vermogen van je motor vragen op de snelweg he. Een te hoge temperatuur is niet goed maar een temperatuur van 60 graden is ook niet optimaal.

twan
Full Member
Full Member

di mei 10, 2005 15:11

Op dat moment sluit de thermostaat opnieuw om zo de temp constant op 80 a 90° te houden. Bij jou gebeurt dat niet meer.
inderdaad...
Om kort te zijn: in de file merk je niks van een thermostaat die open blijft, omdat die dan open HOORT te staan
ik denk dat mijn thermostaat andersom werkt. als de temperatuur hoog is, sluit ie en als de temperatuur laag is gooit ie hem open hahah. klopt iig niks van.
Doet ie dat niet, dan werkt de fan of het thermocontact niet naar behoren.
ik denk niet dat het probleem bij de fan ligt, want de temperatuur mag sowieso niet naar 60 graden zakken op de snelweg en dat staat los van de fan dus moeten we ergens anders zoeken. sluit die fan maar uit.
Maar een slecht ontstekingstijdstip of slecht mengel kunnen hiervan ook de oorzaak zijn.
hoe valt dat te controleren?
Of een vervuilde radiator ! Of een te laag peil, of een verstopping ergens....
radiateur zou ik helemaal eruit moeten halen om dat te controleren. maar volgens jullie is de kans groot dat de thermostaat de boosdoener is? als ik die nou eens vervang dan...
je v-snaar slipt niet door per toeval ?
absoluut niet.
33 1.5ie

twan
Full Member
Full Member

di mei 10, 2005 15:13

Tot die tijd niet teveel vermogen van je motor vragen op de snelweg he. Een te hoge temperatuur is niet goed maar een temperatuur van 60 graden is ook niet optimaal.
maak je geen zorgen, ik ga heel zuinig met mn auto om. vandaar dat ik ook 100 reed met een temperatuur van 60 graden, zo hard rijd ik ook maximaal met koude motor dus behandel ik hem op dezelfde manier.

(ik heb zelfs na dat stukje snelweg 5 minuten stil gestaan stationair op een parkeerplaats om hem weer op temperatuur (80c) te laten komen)
33 1.5ie

reijnaje
Guru
Guru

di mei 10, 2005 15:17

Het gaat niet alleen om de snelheid of toerental maar ook het belasten van de motor. Volgas geven en snel schakelen bij 3000 toeren is ook slecht, ookal hou je je dus netjes aan de tip om weinig toeren te maken met koude motor.

Maar ik ga er wel vanauit dat je daar allemaal rekening mee houdt, is dus meer een algemene tip.

twan
Full Member
Full Member

di mei 10, 2005 15:22

bedankt voor de tip, maar als er iemand verantwoord mee om gaat ben ik het wel :wink:
33 1.5ie

Terug naar “Algemene Technische vragen”