Pagina 1 van 2
euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: za mei 03, 2008 16:32
door Alfa Koen
Kan je ongestraft euro 95 gaan tanken ipv euro 98 voor een Giulia uit '69? Die Italianen reden in '70 ook al met gas rond met de Giuliaatjes.
Of blijft het verstandiger om euro 98 te blijven tanken (zonder loodvervanger0.
Groet Mathijs.
RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: za mei 03, 2008 16:35
door Zaagauto
Met een standaard Nord tank ik meestal gewoon 95 en dat al jaaaaaaaaaaaren zonder problemen.
Is de compressie verhoogd (bv keer koppaking kapot en kop gevlakt) tank ik meestal 98 om mogelijke problemen te voorkomen.
Aan deze uitspraken kunnen in geen enkele vorm rechten ontleend worden...

RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 07:12
door flash
Gas als in LPG heeft een octaangehalte van >100. Dus is klopvaster als RON 98.
RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 08:06
door walfa
Ik tank ook altijd RON 95 en dat gaat goed.
De vorige eigenaar van m'n Bert deed dat ook.
Er bestaan hier volgens mij ook meerde discusies over op dit forum.
Ik heb er wel eens op gezocht. En de algemene conclusie is dat het zonder enige problemen kan.
RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 11:23
door thomfr
Mijn Super loopt ook al meer dan 20000km met Euro 95.
Even opletten: als hij pingelt in deellast de ontsteking een heel klein beetje terugzetten en dan geen enkel probleem.
Thom
RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 12:13
door flash
Terugzetten ontsteking is toch juist vaak (chippen) een veroorzaker van pingelen?
RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 12:36
door Gordon
Pingelen is als het spontaan ontbrandt. Dat is dus nooit als je het zelf ontsteekt, zelfs als dat te vroeg is
Maar Euro 95 is doorgaans allang geen Ron 95 meer. Er zit ondertussen al ruim 5% bio-ethanol in en die verhoogt het totale RON getal. In het komende jaar wordt dat percentage ook nog eens langzaam opgeschroefd naar 10% en waarschijnlijk lijkt alle Euro benzine dan op Shell Pura (da's die meuk die ze hier als V-Power verkopen).
Enige nadeel is dat ethanol andere weekmakers bevat. Ik heb op dit moment nog geen enkel idee wat de exacte impact hiervan kan gaan zijn maar te denken valt aan het desintegreren van benzineslangen en vlotters. Daarbij is de tankvlotter wellicht hoogstens lastig te noemen omdat je dan niet meer weet wanneer je moet tanken, maar als de vlotters in de carburateurs het loodje geven gaan ze overstromen en is het uit met de pret.
RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 13:25
door flash
Pingelen is zelfs exploderen en niet ontbranden. Is dus een niet gecontroleerde ontbranding van het mengsel. Is niet gewenst. Door het vervroegen van het ontstekingstijdstip (niet te vroeg, tegenwerking) wordt de druk in de ciliderkamer verhoogd. Door een te hoge compressie einddruk temperatuur kan het mengsel exploderen voordat het ontstoken is. Je ontsteekt het dus niet zelf het mengsel, maar door de hogere compressie einddruk temperatuur wordt het mengsel uitzichtzelf ontstoken. Een hoger octaan gehalte kan zorgen dat dit fenomeen niet voorkomt bij dezelfde omstandigheden. Octaan gehalte is dus geen kwaliteitsgraad.
Als het aan een bepaald bedrijf ligt (kan ik niet noemen) rijden we binnekort zelfs met 15% ethanol bijgemengd. Verlaags de Co2 uitstoot aanzienlijk. Autofabrikanten willen dit echter nog niet goedkeuren. Tot 5% is goedgekeurd door autoleveranciers.
Groetjes
RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 17:11
door Gordon
CO2 uitstoot is gewoon hetzelfde hoor
Het enige verschil is dat de C daarin uit huidige aanwas komt en daardoor zogenaamd niet bijdraagt aan vermeerdering van het CO2 gehalte.
RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 17:59
door flash
oke co2 is gelijk, dan heb ik het verkeerd begrepen van die jongen. Was ook al vrijdag middag laat.

RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 19:07
door alfa6
Effe hoor:
octaanGETAL!
--
De toevoeging van (bio)ethanol heeft weinig tot geen nadelige invloeden (op de auto dan).
In de vroege jaren 80 werd in Californië het zogenaamde "Oxygenated Fuel" geïntroduceerd, oftewel benzine met extra zuurstof (in de vorm van ethanol om de vorming van o.a. koolmonoxide tegen te gaan). De californische spider-eigenaars waren zeer bezorgd (immers: SPICA-injectie en die wordt gesmeerd door de brandstof. Benzine is een smeermiddel ethanol niet), maar de praktijk heeft uitgewezen dat er geen tot nauwelijks problemen waren.
(Bio)ethanol bevat overigens geen weekmakers, het kan de hooguit de weekmakers die in de branstofslangen zitten oplossen, maar dan moet je wel hele oude brandstofslangen hebben. Vlotters e.d. kunnen prima tegen ethanol, sommige o-ringen in je carburateur weer niet. Maar als je je carburateur in de afgelopen 15 jaar wel eens hebt laten reviseren zitten er 10 tegen 1 o-ringen in die er weer wel tegen kunnen.
Chris
RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 19:30
door m.brandon
Bio-ethanol etc. heb ik geen verstand van
Maar ik tank altijd 98 octaan, al wordt dat steeds moeilijker verkrijgbaar. Eigenlijk niet omdat dat moet, maar "just to be sure". Steeds meer oliemaatschappijen gaan echter over op de "zuivere" varianten (V-Power, etc.) en schrappen daarom de SuperPlus 98.
De vraag begint voor mij dus ook belangrijk te worden

Re: RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: zo mei 04, 2008 20:35
door Gordon
(Bio)ethanol bevat overigens geen weekmakers, het kan de hooguit de weekmakers die in de branstofslangen zitten oplossen, maar dan moet je wel hele oude brandstofslangen hebben. Vlotters e.d. kunnen prima tegen ethanol, sommige o-ringen in je carburateur weer niet. Maar als je je carburateur in de afgelopen 15 jaar wel eens hebt laten reviseren zitten er 10 tegen 1 o-ringen in die er weer wel tegen kunnen.

Klopt natuurlijk. Benzine en ethanol zijn
oplosmiddelen voor met name weekmakers, maar ook andere plastieken.
Ik heb overigens al eens ergens een totaal verschrompelde tankvlotter uitgetrokken. Het doet dus wel degelijk iets. Benzine (oude natuurlijk; goed om de BBQ te starten) in een olie jerican bewaren is ook geen goed idee. Enige dat ik weet is dat de carburateurvlotters ook kunststof zijn en dus een risicofactor. Maar goed, alles is op te lossen (is een beetje dubbelzinnig zo) dus dit ook.
BTW: superplus is al zuiverder. De meest schadelijke ingrediënten van benzine (waaronder zwavel) drukken het octaangetal en logischerwijs zitten er van die componenten verhoudingsgewijs dus minder in de 98 dan in de 95.
Re: RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: ma mei 05, 2008 08:38
door Huib
Terugzetten ontsteking is toch juist vaak (chippen) een veroorzaker van pingelen?
hier wordt met terugzetten het verlaten van het ontstekingstijdstip bedoeld, bij chippen wordt dit juist vervroegd.
Re: RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia
Geplaatst: ma mei 05, 2008 09:20
door flash
Terugzetten ontsteking is toch juist vaak (chippen) een veroorzaker van pingelen?
hier wordt met terugzetten het verlaten van het ontstekingstijdstip bedoeld, bij chippen wordt dit juist vervroegd.
Kijk dan begrijp ik hem. Ik was al in de war.
sorry moet inderdaad octaangetal zijn.