Alfa Koen
Newbie
Newbie

euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

za mei 03, 2008 16:32

Kan je ongestraft euro 95 gaan tanken ipv euro 98 voor een Giulia uit '69? Die Italianen reden in '70 ook al met gas rond met de Giuliaatjes.
Of blijft het verstandiger om euro 98 te blijven tanken (zonder loodvervanger0.
Groet Mathijs.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

za mei 03, 2008 16:35

Met een standaard Nord tank ik meestal gewoon 95 en dat al jaaaaaaaaaaaren zonder problemen.

Is de compressie verhoogd (bv keer koppaking kapot en kop gevlakt) tank ik meestal 98 om mogelijke problemen te voorkomen.

Aan deze uitspraken kunnen in geen enkele vorm rechten ontleend worden... 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

flash

zo mei 04, 2008 07:12

Gas als in LPG heeft een octaangehalte van >100. Dus is klopvaster als RON 98.

walfa
Member
Member

zo mei 04, 2008 08:06

Ik tank ook altijd RON 95 en dat gaat goed.
De vorige eigenaar van m'n Bert deed dat ook.

Er bestaan hier volgens mij ook meerde discusies over op dit forum.
Ik heb er wel eens op gezocht. En de algemene conclusie is dat het zonder enige problemen kan.
Nu:
Giulia Super 1.3 ('73)

Gehad:
GT 1300 Junior (’72); Spider 1600 Junior ('73)
156 1.8 TS ('00); 159 1.8 ('09); Giulia 2.2 JTDm ('16)
Spider 2.2 JTS Exclusive ('07)
Fiat Stilo Abarth ('03); Abarth 500C 595 Turismo ('13)

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo mei 04, 2008 11:23

Mijn Super loopt ook al meer dan 20000km met Euro 95.
Even opletten: als hij pingelt in deellast de ontsteking een heel klein beetje terugzetten en dan geen enkel probleem.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

flash

zo mei 04, 2008 12:13

Terugzetten ontsteking is toch juist vaak (chippen) een veroorzaker van pingelen?

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 04, 2008 12:36

Pingelen is als het spontaan ontbrandt. Dat is dus nooit als je het zelf ontsteekt, zelfs als dat te vroeg is :P

Maar Euro 95 is doorgaans allang geen Ron 95 meer. Er zit ondertussen al ruim 5% bio-ethanol in en die verhoogt het totale RON getal. In het komende jaar wordt dat percentage ook nog eens langzaam opgeschroefd naar 10% en waarschijnlijk lijkt alle Euro benzine dan op Shell Pura (da's die meuk die ze hier als V-Power verkopen).

Enige nadeel is dat ethanol andere weekmakers bevat. Ik heb op dit moment nog geen enkel idee wat de exacte impact hiervan kan gaan zijn maar te denken valt aan het desintegreren van benzineslangen en vlotters. Daarbij is de tankvlotter wellicht hoogstens lastig te noemen omdat je dan niet meer weet wanneer je moet tanken, maar als de vlotters in de carburateurs het loodje geven gaan ze overstromen en is het uit met de pret.

flash

zo mei 04, 2008 13:25

Pingelen is zelfs exploderen en niet ontbranden. Is dus een niet gecontroleerde ontbranding van het mengsel. Is niet gewenst. Door het vervroegen van het ontstekingstijdstip (niet te vroeg, tegenwerking) wordt de druk in de ciliderkamer verhoogd. Door een te hoge compressie einddruk temperatuur kan het mengsel exploderen voordat het ontstoken is. Je ontsteekt het dus niet zelf het mengsel, maar door de hogere compressie einddruk temperatuur wordt het mengsel uitzichtzelf ontstoken. Een hoger octaan gehalte kan zorgen dat dit fenomeen niet voorkomt bij dezelfde omstandigheden. Octaan gehalte is dus geen kwaliteitsgraad.

Als het aan een bepaald bedrijf ligt (kan ik niet noemen) rijden we binnekort zelfs met 15% ethanol bijgemengd. Verlaags de Co2 uitstoot aanzienlijk. Autofabrikanten willen dit echter nog niet goedkeuren. Tot 5% is goedgekeurd door autoleveranciers.

Groetjes

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 04, 2008 17:11

CO2 uitstoot is gewoon hetzelfde hoor :wink:

Het enige verschil is dat de C daarin uit huidige aanwas komt en daardoor zogenaamd niet bijdraagt aan vermeerdering van het CO2 gehalte.

flash

zo mei 04, 2008 17:59

oke co2 is gelijk, dan heb ik het verkeerd begrepen van die jongen. Was ook al vrijdag middag laat. :-(

alfa6
Member
Member

zo mei 04, 2008 19:07

Effe hoor: octaanGETAL!

--

De toevoeging van (bio)ethanol heeft weinig tot geen nadelige invloeden (op de auto dan).
In de vroege jaren 80 werd in Californië het zogenaamde "Oxygenated Fuel" geïntroduceerd, oftewel benzine met extra zuurstof (in de vorm van ethanol om de vorming van o.a. koolmonoxide tegen te gaan). De californische spider-eigenaars waren zeer bezorgd (immers: SPICA-injectie en die wordt gesmeerd door de brandstof. Benzine is een smeermiddel ethanol niet), maar de praktijk heeft uitgewezen dat er geen tot nauwelijks problemen waren.

(Bio)ethanol bevat overigens geen weekmakers, het kan de hooguit de weekmakers die in de branstofslangen zitten oplossen, maar dan moet je wel hele oude brandstofslangen hebben. Vlotters e.d. kunnen prima tegen ethanol, sommige o-ringen in je carburateur weer niet. Maar als je je carburateur in de afgelopen 15 jaar wel eens hebt laten reviseren zitten er 10 tegen 1 o-ringen in die er weer wel tegen kunnen.

Chris
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 04, 2008 19:30

Bio-ethanol etc. heb ik geen verstand van :lol:

Maar ik tank altijd 98 octaan, al wordt dat steeds moeilijker verkrijgbaar. Eigenlijk niet omdat dat moet, maar "just to be sure". Steeds meer oliemaatschappijen gaan echter over op de "zuivere" varianten (V-Power, etc.) en schrappen daarom de SuperPlus 98.
De vraag begint voor mij dus ook belangrijk te worden :lol:
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

zo mei 04, 2008 20:35

(Bio)ethanol bevat overigens geen weekmakers, het kan de hooguit de weekmakers die in de branstofslangen zitten oplossen, maar dan moet je wel hele oude brandstofslangen hebben. Vlotters e.d. kunnen prima tegen ethanol, sommige o-ringen in je carburateur weer niet. Maar als je je carburateur in de afgelopen 15 jaar wel eens hebt laten reviseren zitten er 10 tegen 1 o-ringen in die er weer wel tegen kunnen.
:oops: Klopt natuurlijk. Benzine en ethanol zijn oplosmiddelen voor met name weekmakers, maar ook andere plastieken.

Ik heb overigens al eens ergens een totaal verschrompelde tankvlotter uitgetrokken. Het doet dus wel degelijk iets. Benzine (oude natuurlijk; goed om de BBQ te starten) in een olie jerican bewaren is ook geen goed idee. Enige dat ik weet is dat de carburateurvlotters ook kunststof zijn en dus een risicofactor. Maar goed, alles is op te lossen (is een beetje dubbelzinnig zo) dus dit ook.

BTW: superplus is al zuiverder. De meest schadelijke ingrediënten van benzine (waaronder zwavel) drukken het octaangetal en logischerwijs zitten er van die componenten verhoudingsgewijs dus minder in de 98 dan in de 95.

Huib
Guru
Guru

ma mei 05, 2008 08:38

Terugzetten ontsteking is toch juist vaak (chippen) een veroorzaker van pingelen?
hier wordt met terugzetten het verlaten van het ontstekingstijdstip bedoeld, bij chippen wordt dit juist vervroegd.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

flash

ma mei 05, 2008 09:20

hier wordt met terugzetten het verlaten van het ontstekingstijdstip bedoeld, bij chippen wordt dit juist vervroegd.
Kijk dan begrijp ik hem. Ik was al in de war.

sorry moet inderdaad octaangetal zijn.

Terug naar “Algemene Technische vragen”