Pagina 1 van 2
regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: di apr 29, 2008 19:48
door sprint88
Vandaag is flink onder de sprint bezig geweest en tot mijn verbazing zag ik dat er op de panhard stang
niet zo`n krulveer zit die de remdrukverdeler bediend.
dus ik dacht die is er een keer afgehaald
Maar bij nader inzien heeft ie er ook nooit opgezeten want de verdeler is ook niet voorzien van een vork waar de stang tussendoor loopt.
er zit een kunststof dop op en deze heeft duidelijk nog nooit een bediening meegemaakt want is nog totaal nieuw.
Dus gelijk maar even bij de sud QO gekeken ook uit 83 met schijven achter en daar zit ie dus wel.
rarararararar ik heb het nog niet eerder meegemaakt en hoe regelt ie nu?
grt rogeralfa

RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: di apr 29, 2008 19:52
door @lfa@lgra
Waarschijnlijk uitsluitend dmv een veerbelaste regelklep net als bij de 105-jes. Niet lastafhankelijk dus, maar een vaste reductie.
RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: di apr 29, 2008 22:09
door bert308
Ik weet dat die regelaar bij de 33 er niet meer was. Is wel een goed ding vooral voor een verlaagde auto want die kan meer remdruk op de achterwielen hebben relatief omdat hij minder duikt door het verlagen en er dus meer gewicht op de achterwielen blijft.
RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: wo apr 30, 2008 16:32
door sprint88
Mooi zo.................... dat laten we dus lekker zo
grt rogeralfa

Re: RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: wo apr 30, 2008 18:29
door bert308
Mooi zo.................... dat laten we dus lekker zo
grt rogeralfa

Ik herlas mijn bericht en het is voor verkeerde uitleg vatbaar... Ik bedoelde dus, de Sud regelaar met stang is beter, want door het verlagen wordt de veer ingedrukt en gaat er meer remdruk naar de achterwielen en dat is wat je wil. De ongeregelde begrenzer is afgestemd op een niet verlaagde auto zonder passagiers en heeft dus maar weinig remdruk op de achterwielen want voortijdig blokkeren van de achterwielen moet ten allen tijde voorkomen worden.
Wellicht kun je de af-fabriek begrenzer weglaten en zo'n handverstelbare inbouwen, leiding door de auto.
RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: wo apr 30, 2008 19:07
door sprint88
AHA......inderdaad ik begreep het precies andersom
maar das ook geen probleem ik had al een compleet setje bij elkaar gezocht
De verdeler van de sloopsprint is reeds gereviseerd wel tweekanaals maar dan doppen we 1 kanaaltje af.
De aandrukveer en de rest onderdeeltjes liggen al klaar
als ik nog tijd kan vinden voor de apk gaat ie er nog op , anders doen we het wel later de wielbak is weg dus je kunt er makkelijk bijkomen.
En een regelbare binnenin de wagen mag niet voor de apk
grt rogeralfa

Re: RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: wo apr 30, 2008 20:19
door alfajasper
Ik weet dat die regelaar bij de 33 er niet meer was. Is wel een goed ding vooral voor een verlaagde auto want die kan meer remdruk op de achterwielen hebben relatief omdat hij minder duikt door het verlagen en er dus meer gewicht op de achterwielen blijft.
Een 33 heeft wel degelijk een veerbelaste remdrukregelaar, bij het type 1 QV welke ik heb gehad zat hij vastgeroest ( door de minimale beweging die hij maakt) en was APK afkeur.
In die tijd zaten ze waarschijnlijk allemaal vast en waren nieuwe verdelers zeer slecht verkrijgbaar ( heb er toen bij een garage in Limburg een moeten halen ) waren ook behoorlijk prijzig.
Naderhand heb ik ze altijd goed in het vet gehouden.
Gr, Alfajasper.
RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: wo apr 30, 2008 20:24
door sprint88
Bert bedoelt dus dat de regelaar zonder veer er bij de 33 niet meer op zaten
grt rogeralfa

RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: wo apr 30, 2008 20:34
door alfajasper
Ik had het anders begrepen... maar goed.
Re: RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: wo apr 30, 2008 22:56
door bert308
Bert bedoelt dus dat de regelaar zonder veer er bij de 33 niet meer op zaten
dubbele ontkenning weer misverstand

Maar ik meende dat alle 33 een vaste regelaar hadden dus niet lastafhankelijk en schijnbaar is dat niet zo, in elk geval niet de QV dan.
De lastafhankelijke regelaar van de Sud/vroege Sprint is 1 kanaals, 1 ingang en 1 uitgang die eerst naar de linker klauw en vandaar naar de rechter gaat, de unieke Sud gescheiden circuits: voor/voor-rondom. Als je nu een diagonaal gescheiden systeem zoals de 33/late Sprint hiermee wilt uitrusten gaat niet denk ik want dan zul je er 2 moeten hebben en die passen niet onder de as. Tenzij de bovengenoemde 33 QV lastafhankelijke regelaar beschikbaar is, die zou dus eigenlijk 2 in-2 uit moeten zijn.
RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: wo apr 30, 2008 23:07
door bert308
Ik zie nu dat jouw race-sprint uit '83 is dus met schijfremmen achter en zou dus volgens mij het voor/rondom gescheiden circuit moeten hebben en een 1 kanaals lastafhankelijke begrenzer.
Ik begrijp dat je nu het remsysteem van een 33 16V inbouwd, dan moet je 2 leidingen naar achteren hebben en een dubbele regelaar. De voor-klauwen van een 33 zijn niet geschikt voor het voor/voor-rondom systeem want hebben niet de afstelbare blokkeerbare remzuigers! Als je 1 uitgang van de hoofdremcilinder naar linksvoor leid, de andere naar rechtsvoor en de 3e naar achteren dan heb je bij uitval van 1 systeem alleen remdruk op 1 voor wiel óf het andere voorwiel en beide achterwielen, niet wenselijk!
RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: wo apr 30, 2008 23:45
door giuliettaevo
3 uitgangen op de hoofdremcilinder kun je dan anders verdelen... de twee voorwielen op 1 circuit en de achterwielen op het andere. heeft bv de 75 ook.
Zo'n lastafhankelijke remdrukbegrenzer is niet altijd even leuk. mijn eerste auto was een 33 1.7 QV uit 1988, apex en slijptol verlaagd tot op de grond

. reed als een kart maar als je remde in de bocht kwam meteen de kont om...

leuk als je het eenmaal gewend bent maar levensgevaarlijk om iemand anders in te laten rijden.

Re: RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: do mei 01, 2008 00:02
door bert308
3 uitgangen op de hoofdremcilinder kun je dan anders verdelen... de twee voorwielen op 1 circuit en de achterwielen op het andere. heeft bv de 75 ook.
Dat is de snelste mogelijkheid, had ik niet aan gedacht. Voor/achter scheiding is ook niet optimaal maar ja als 1 circuit plotseling uitvalt ben je zowieso het haasje want het andere circuit krijgt dan echt niet veel druk meer. Overigens heb ik 3 keer plotselinge remuitval schadevrij doorstaan, de borgveertjes voor op een Sud remklauw zijn erg belangrijk want als het blokje zich eruit werkt moet je eerst heel snel en heel vaak pompen tot de zuiger tegen de schijf komt! Ook eens een remslang doorgeschuurd gehad door te brede band ach men was nog jong, toch oud geworden.
Zo'n lastafhankelijke remdrukbegrenzer is niet altijd even leuk. mijn eerste auto was een 33 1.7 QV uit 1988, apex en slijptol verlaagd tot op de grond

. reed als een kart maar als je remde in de bocht kwam meteen de kont om...

Je kunt die veer afstellen bij een Sud en mag bij extreme verlaging inderdaad wel wat losser. Er zit een soort haakje dat de voorspanning regelt. Officieel voorschrift gehanteerd in de werkplaats was dat je daar een emmer water aan moest hangen en dan aandraaien geloof ik.
RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: do mei 01, 2008 14:37
door sprint88
Ja ja tis wat
in iedergeval heeft de 33 1.4 die bij ons in de werkplaats staat wel een dubele regelaar met bediening
maar de boel zit nu dus zo aangesloten:
Op het ene kanaal zit een 16V remklauw voor
en op het andere kanaal de andere voorkant plus de ENE leiding die naar achteren loopt
Dus achter heeft deze sprint inderdaad schijven en 1 leiding die naar achteren loopt
daar zijn ze dus doorgelust.
Probleem zo ja waarom ? ik ben daar niet mee op de hoogte en moet natuurlijk nog veel leren
Anders: dus links en rechts voor op 1 uitgang plaatsen
en achter op 1 uitgang .
dan blijft over de handrem
die heb ik inmiddels voorzien van een koppelings cilinder en 1 leiding naar achteren gelegt
Kan ik die nu gewoon na de remdruk verdeler aansluiten
let wel als de cilinder te veel verplaatsing heeft verleg ik gewoon het draaipunt waardoor de slag kleiner wordt.
en de toevoer voor deze cilinder direkt aftappen in de serviceruimte onder het voorraad reservoir
grt rogeralfa

RE: regelaar remdruk verdeler
Geplaatst: do mei 01, 2008 21:05
door _Pieter_
Volgens mij mag een remdrukregelaar wel voor de APK hoor.
Er rijden redelijk wat auto's rond op de openbare weg met een instelbare remdrukverdeler.
Maar het is 1 van die dingen die niet elke keurmeester vaak voorbij ziet komen en dus kan afkeuren.
Op welke grond is mij overigens niet duidelijk.
Groeten, Pieter