Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 01, 2005 15:14

De meesten van jullie zullen de ontwikkelingen wel op het forum gevolgd hebben rond mijn 33 Q4.
Vandaag had ik de ontsteking nagekeken en ik bleek een kapotte bougie te hebben, na deze vervangen te hebben startte het motortje na 2 slagen van de startmoror al! En dat teriwjl deze motor al 1,5 jaar niet gelopen had (wel vooraf een revisie gehad).
Echter, stationair liep de motor mooi constant, hij tikte wel enorm (maarja, dat wijtte ik aan hydraulische klepstoters en een uitlaatspruitstuk met dolgedraaid schroefdraad...) maar na ca 5 min stationairloop wilde ik een beetje gas geven, waarna de motor direct op 3 pitten ging lopen en afsloeg. Na het starten gebeurde dit weer.
Ik ben geen monteur,meer iemand van 'leren door te doen' maar het lijkt mij dat misschien de vlinderkleppen in de inlaat gesteld moeten worden? Of is er iets anders aan de hand? Het tikken van de motor was ook nog niet verdwenen en daar maak ik mij ook zorgen om....
Hoe kan ik diagnose stellen?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Koen
Advanced Member
Advanced Member

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 01, 2005 15:43

Komt het tikken van de kleppen of van de injectoren (of heb je carbs?)

Tijdens de revisie zijn de klepstoters toen ook vervangen of niet?

Je zal al wel blij zijn dat je hem hebt horen draaien zeker?
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 01, 2005 17:11

Als mijn 33 op drie pitten loopt, tikt ie ook behoorlijk ! (waarom weet ik ook niet... :oops: )
ik zou dus denken dat ie al de tijd op 3 poten liep ? en niet pas na 't gasgeven ? heb je al kunnen vaststellen welke zuiger de boosdoener is ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mei 01, 2005 17:18

Ja, dat zou kunnen Michel. Stationair merk je normaal vel minder van die 3 piten. Ik denk dat het cylinder 3 is (rechts, schutbordkant).
Het problem komt mij niet onbekend voor, maar ik heb gewoon niet de autotechnische kennis... Dus alle hulp is welkom:)

De bougies vondken allemaal in ieder eval. Misschien benzinetoevoer?

het tikken kwam ook vooral van rechts, en ik wet dat mijn uitlaatspruitstuk dar niet goed genoeg vast zit, wat het kan veroorzken. Met en boxer hoor je die klepjes vdan enorm ratelen.
Dus eerst maar eens het motortje mooi lopend krijgen end an de tik localiseren, likt mij zo (?)
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 01, 2005 17:22

Kan het geen probleem in de benzinetoevoer zijn? 1.5 jaar stilstand laat zijn sporen na. Vuile injectoren. Vocht in de tank cq filter.

Maxtor
Guru
Guru

zo mei 01, 2005 17:27

Eerst even uit zien te vogelen of je blokje wel of niet op 3 pitten loopt. Kijk eens per cilinder of je bougies goed zijn, dus ergens op het chassis of tegen het blok houden en kijken of het wil vonken, cilinder voor cilinder. Is blok op carbs toch? Handig als informatie voor de anderen hier. Anders idd even kijken of het je uitlaatspruitstuk is wat niet lekker zit, wellicht heel voorzicht aandrukken tegen je blok heel eventueel met de garagekrik en luisteren of dit iets van verschil brengt.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mei 01, 2005 17:28

Kasm de motor is gereviseerd (in opdracht van de vorige eigenaar, dus enigszins vaag.......), benzinefilter heb ik vervangen..
Ik denk dat ik maar naar alle injectoren individueel moet kijken... Het wek van de revisie vertrouw ik niet zo veel meer , dit omdat de olipomp verkeerd gemonteerd zat......
Alle bougies heb ik vandaag los gehad, die zijn nieuw, maar 1 was er kapot. Dat kan het niet meer zijn, alle vonken nu ook.

Niemand in de buurt van Eindhoven die hier ervaring mee heeft en een gezellige blik wil komen werpen op de Alfa's in de schuur (en de Q4 in het bijzonder;))?
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 01, 2005 17:51

ik had onlangs ook een gloednieuwe set GL's waar één slechte tussen zat ! als ik die éne erin draai loopt ie op 3 pitten. en toch vonkt die bougie !

ivm het stilvallen, daar kan KAS wel eens gelijk hebben ! ik heb hier wel een drukmeter liggen voor je benzinetoevoer, kan je misschien al eens proberen.

Maar vooraleer we hier elvendertig mogelijkheden aanhalen, even Huib afwachten ;)

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo mei 01, 2005 19:08

Zet even je spruitsuk goed vast. Laatst zat er bij mijn 33 een gatje wat naar GAT ging in dat spruitstuk en in het begin lijkt het dan om die staat te tikken. Maar dat was dus niet de kleppen.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

gtv 105.21
Full Member
Full Member

zo mei 01, 2005 19:28

.

staan de nokkenassen wel op de merk tekens, ik zelf al eens de riemmen bij een 16v vervangen en je moet wel heel goed opleten want je zit er zo een tand naast!!!!!!!

ik zou der even na kijken en waarom laat iemand een motor reviseren om de boel dan te verkopen????????

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 01, 2005 21:12

ook een goede tip, Serge, wat gtv 105.21 daar zegt ! ! heb geen ervaring met de 16v, maar zou het met een spiegeltje niet te controleren zijn zonder de radiator te demonteren ?

Remco S
Guru
Guru

zo mei 01, 2005 22:02

Als de koppen er natuurlijk af zijn geweest, en de hydraulische stoters niet zijn vervangen of leeg zijn geperst, zou het inderdaad kunnen dat de kleppen bijvoorbeeld niet geheel sluiten, of openen, de olie moet voor de hydraulische stoter door gaatjes van ongeveer 0,3 mm en dat kan wel even duren.

Wat hierboven al word gezegd zet in eerste instantie eerst het ulss goed vast, als er eentje lekt krijg je ook allemaal bij geluiden.

Controleer ook zoals is gezegd de brandstof druk, er kan inderdaad nog een beetje vergomde benzine in de leidingen zitten. Spoel er desnoods een injector reiniger doorheen (ik heb goede ervaringen met Forte)

Ik neem aan dat de distributie wel op tijd staat, want anders hoor je de motor hier en daar wel ploffen door de inlaat.

Ik neem aan dat je met de vlinderkleppen in de inlaat de gaskleppen bedoeld, en dat je die moet synchroniseren, meestal als deze niet gesynchroniseerd staan dan schud de motor enorm als je het gaspedaal een heel klein beetje aanraakt en slaat de motor niet af.

Helaas woon ik niet in de buurt van Eindhoven anders was ik graag langsgekomen om een blik te werpen.

Zit de Lambda sonde aangesloten? controleer deze anders een op zijn werking, of wissel hem eens uit met een andere.

Ik zal nog eens even brainstormen als mij nog iets te binnen schiet laat ik het je gelijk weten.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mei 01, 2005 22:43

ok, enkele antwoorden:

- De motor wed verkocht omdat de auto warin deze moest komen gestolen was , aldus het verhaal van de verkoper...
- De distributie staat goed, dit heb ik twee keer gecontroleerd.
- en op een eerdere vraag; de motor staat op injectie, carbs wordt een volgende fase

Vanavond ben ik toch maar weer even naar mijn stalling gereden (de Spider moest toch weer terug:)) en heb ik de Q4 nogmaals gestart. Deze keer sloeg hij totaal niet aan. (het zijn overigens niet de platinum bougies maar NGK's......) Uiteindelijk 'liep' hij, op 1 cylinder, cylinder 2, de rest deed niet mee. Komt dit door vetgeslagen bougies?

Dus:
- vonk is er op alle bougies
- rotor staat goed
- Timing distributie staat goed
- benzinedruk iig tot aan aansluiting bij motorblok

Wat kan ik nu doen:

Benzinedruk gaan meten (Michel?:)).
Compressie meten
Kijken of elke injector werkt
Platinum bougies (later stadium)

Nog meer?
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 01, 2005 22:46

ok, enkele antwoorden:

- De motor wed verkocht omdat de auto warin deze moest komen gestolen was , aldus het verhaal van de verkoper...
- De distributie staat goed, dit heb ik twee keer gecontroleerd.
- en op een eerdere vraag; de motor staat op injectie, carbs wordt een volgende fase

Vanavond ben ik toch maar weer even naar mijn stalling gereden (de Spider moest toch weer terug:)) en heb ik de Q4 nogmaals gestart. Deze keer sloeg hij totaal niet aan. (het zijn overigens niet de platinum bougies maar NGK's......) Uiteindelijk 'liep' hij, op 1 cylinder, cylinder 2, de rest deed niet mee. Komt dit door vetgeslagen bougies?

Dus:
- vonk is er op alle bougies
- rotor staat goed
- Timing distributie staat goed
- benzinedruk iig tot aan aansluiting bij motorblok

Wat kan ik nu doen:

Benzinedruk gaan meten (Michel?:)).
Compressie meten
Kijken of elke injector werkt
Platinum bougies (later stadium)

Nog meer?
heb drukmeter en compressiemeter. stel voor dat we eerstdaags eens ff afspreken aan de schuur ;)

meten is weten, baat het niet, dan schaadt het niet ;)

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mei 01, 2005 22:50

Michel, de koffie staat klaar (en het materiaal om je mistlampen goed te (de-)monteren ook) :)

Zou het dan toch de timing van de ontsteking zijn?
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”